Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lamborghini Aventador S – Hulk in smoking

Nauwelijks twee maanden na onze test met de Huracan Performante krijgen we opnieuw de sleutels van een Lamborghini toegeschoven.

Deze keer gaat het om de Aventador S, en deze stier tapt uit een heel ander vaatje. De Lamborghini Aventador S, dat is eigenlijk de update van de Aventador die intussen aan zijn zevende levensjaar toe is. Om te beginnen springt de atmosferische 6.5 V12-motor van 700 pk  naar 740 pk. Maar die bijkomende 40 pk hebben geen enkel effect op de spurt naar 100 km/u, in 2,9 seconden nog steeds. Ook de topsnelheid blijft op 350 km/u. Wel zien we verandering in cijfers die we niet zo gauw bij andere constructeurs zien. Zo wint hij 0,1 seconden in de spurt naar 200 km/u (8,8 seconden) en 0,3 seconden naar 300 km/u (24,2 sec).

Vierwielaandrijving had hij al, maar de Aventador S voegt nu ook vierwielsturing aan zijn programma toe. Daarbij hoort ook een magnetisch gestuurde ophanging, als toevoeging op de horizontaal ingewerkte veren en dempers, een configuratie zoals in een F1. Op het eerste gezicht zijn de esthetische wijzigingen beperkt, maar wanneer je de huidige Aventador S en zijn voorganger naast elkaar bekijkt, dan is de huidige toch een stuk ‘giftiger’ dan het oude model.

Tesla

Wat multimedia betreft, vallen er daarentegen geen wijzigingen te noteren. Wat toch een tikkeltje bitter is voor wie net 350.000 euro heeft betaald… voor de optielijst op tafel werd gelegd. Het infotainmentsysteem is een MMI van Audi… van enkele generaties geleden, zonder bijvoorbeeld bluetooth-streaming voor uw telefoongesprekken. Een boordcomputer is er evenmin, alleen een tellertje van de tank dat snel omlaag zakt. Een precies gemiddelde konden we niet vastleggen, maar in het beste geval kom je met een Aventador S ongeveer even ver als met een Tesla Model S.

Smart

De eerste uitdaging achter het stuur volgt snel. Op de snelweg moet ik tussen twee vrachtwagens invoegen. Makkelijk toch, met 740 pk onder de voet? Ja, maar niet met een gerobotiseerde versnellingsbak met enkelvoudige koppeling zoals hier. Deze versnellingsbak doet me terugdenken aan de eerste Smarts. En dat is geen compliment. In de automatische modus verstrijkt er zoveel tijd tussen de auto die probeert te raden wat ik wel, waarna hij een commando uitvoert, waarop ik intussen al verbaasd reageerde om zoveel vertraging in de respons… dat de Lamborghini eerst vertraagde en plots versnelde… waarop ik die twee vrachtwagens wel van heel dichtbij heb kunnen bewonderen. Spannend momentje.

Goed, we schakelen dus over op manueel schakelen voor de rest van de test. En met wat marge in delicate situaties. En in te rustige situaties. Want rustig, dat doet deze Lambo niet graag. Het is alsof je aan de Hulk vraagt om het Zwanenmeer te dansen. Daar komt veel gegrom bij kijken. De motor blijft wel makkelijk te temperen, en ook de ophanging is niet zo bruut als je wel zou denken… maar die versnellingsbak.

Gebouwd voor snelheid

Op een lege weg toont de Lamborghini Aventador S zich meer in zijn sas. Je merkt wel dat de versnellingsbak beter functioneert boven 5.000 opm, maar hij speelt nooit in dezelfde klasse als eender welke versnellingsbak van de concurrentie. De motor? Lieve god, de motor… In de supercar-liga vind je de ene na de andere krachtige V8, maar het geluid dat je er in een V12 als deze bij krijgt… Een andere wereld.

Drie dagen testrijden, en de hele tijd kregen we natte of vettige wegen voor de wielen. Daar toonde de vierwielaandrijving zich op zijn best. Omdat dit de eerste keer was dat ik met een Aventador reed, kan ik het effect van de vierwielsturing moeilijk inschatten. Wel valt op dat ondanks zijn afmetingen hij haarspeldbochten neemt als een kleine GTI. Slechts één ding kan hem uit zijn lood slaan: onvoldoende rekening houden met de tekortkomingen van de versnellingsbak en hem op het verkeerde moment om een andere versnelling vragen. Maar daarnaast is het verbluffend hoe makkelijk je 740 pk in de strijd kan werpen, zonder dat daarbij zijn wilde karakter in twijfel wordt getrokken. Een droom.

Mijn keuze

De Lamborghini Aventador S is dus het tegenovergestelde van de Huracan. Die laatste, die zijn genen deelt met de Audi R8, brengt één lange zoektocht naar perfectie… zoals je ook bij Audi hebt. De Aventador S, dat is dan weer een heel wild feestje. Met vierwielaandrijving en vierwielsturing om toch een beetje over ‘Vorsprung durch Technik’ te kunnen meepraten. Hoewel ik niet over alles te spreken ben, is dit toch mijn keuze als het op Lamborghini’s aankomt.

|--------| |Motor: V12 benzine, 6.498 cc| |740 pk bij 8.400 opm| |690 Nm bij 5.500 opm| |0-100 km/u: 2,9 sec| |Top: 350 km/u| |Verbruik: 16,9 l/100 km| |Testverbruik: een beetje meer| |CO2: 394 g/km| |Priijs: 341.825€|

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Eerste contact: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster – Miami Vice

Autotests · Lamborghini
Ontdek meer