Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

De Land Rover Defender slaat een groenere weg in met een plug-inhybride. Naast minder uitstoot levert die ook meer vermogen op.

Pro

Voordelen

  • Vermogen
  • Stilte en comfort
  • Ongewijzigde terreinprestaties
Contra

Nadelen

  • Beperkt rijbereik
  • Prestaties met lege batterij
  • Beperkt koffervolume

Of je het nu wil of niet: de elektrificatie van de auto is een feit. Dat gebeurt niet alleen met vreemde creaties zonder geluid: het front in de strijd om de elektrificatie ligt bij de plug-inhybrides. Om helemaal mee te zijn, voorziet de Jaguar Land Rover-groep (bijna) al zijn modellen van zo’n motor met schonere ambities. Allemaal, behalve de Defender. Tenminste: tot voor kort.

Land Rover Defender PHEV (2022) rijdend, vooraanzicht

Plug and play

De avontuurlijkste Land Rover is het voor die plug-inhybride aandrijflijn niet ver moeten gaan zoeken. Bij zijn recente generatiewissel nam de 4x4 het platform over van de luxueuze Range Rover-modellen. Het had dus een gevalletje plug and play kunnen zijn, maar zo zwart-wit is het in de praktijk niet.

De aandrijving is natuurlijk identiek. De 2.0-viercilinder benzine uit de Ingenium-familie zit nog steeds onder de motorkap. Ook hier is hij gekoppeld aan een elektromotor van 105 kW (140 pk) die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. Het totaalvermogen van 404 pk en 640 Nm is dus nog steeds identiek. Wat er dan wel veranderd is? De batterij. Die heeft hier een capaciteit van 19,2 kWh. Meer dan de oude Range Rovers met stekker, maar ook niet bepaald grensverleggend. Het bewijs: het elektrische rijbereik bedraagt amper 43 kilometer...

Land Rover Defender PHEV (2022) rijdend, achteraanzicht

Een klepje extra

Op esthetisch vlak hoef je geen grote veranderingen te verwachten. Er zit alleen een extra klepje op de linkerflank en je krijgt een ander logo achteraan. Ingrepen die zo gewoon geworden zijn dat je er niet meer van opkijkt. Waarom zou je de looks ook helemaal omgooien voor een nieuwe aandrijflijn? Je krijgt dus nog steeds dezelfde afgeronde blokvorm die de oudste Land Rover destijds zo charmant en populair maakte.

Land Rover Defender PHEV (2022) laadklep

Zes, geen zeven

Is deze plug-inhybride dan verschillend in het interieur? Niet meteen: het dashboard en ook de rest binnenin blijft ongewijzigd. Je krijgt dus nog steeds hetzelfde goed afgewerkte en door zijn rudimentaire karakter praktische interieur. Zo heb je bijvoorbeeld geen tapijt op de vloer maar rubber, dat veel makkelijker schoon te maken is.

De grootste verandering zit in de koffer, maar is niet positief. De bodem van de laadruimte heeft een lichte bobbel van 3 centimeter, en het totale volume is daardoor beperkter. Ook hier komt dat weer door de batterij. Dat is trouwens niet alles: de optionele derde zitrij is hier niet beschikbaar. De Defender PHEV is er dus alleen als vijf- of zeszitter (met extra zitje tussen de voorzetels). De aandrijflijn met stekker is trouwens alleen voorbehouden voor de langere 110.

Land Rover Defender PHEV (2022) rijdend, frontaal

Kan beter

Onderweg moet je al een getraind chassisexpert zijn om het verschil in gewicht op te merken. De Defender is namelijk sowieso al geen pluimgewicht. De hybride voegt daar wel een extra zetje aan toe om de massa in beweging te krijgen. Met volle batterij lijdt het dus geen twijfel dat hij off-road zowat onklopbaar is.

Toch zal je niet snel in de woestijn verloren rijden, want elektrisch geraakten wij geen 30 kilometer ver. Als de batterij leeg is, moet de viercilinder harder werken, en dat merk je. Het verbruik schiet de hoogte in en flirt met de 10 l/100 km... We kunnen het niet genoeg herhalen: de dorst van een plug-inhybride is enorm afhankelijk van de laadbeurten.

Land Rover Defender PHEV (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Schiet de Land Rover Defender erbij in met deze nieuwe plug-inhybride aandrijflijn? Nee: hij is krachtiger, stiller en nog steeds even overtuigend in velden en bossen. Toch kun je er niet omheen dat het beperkte rijbereik en de dorstige viercilinder er niet de meest geschikte aandrijflijn van maken...

Land Rover Defender PHEV (2022)

  • Motor: 2.0-viercilinder benzine, elektromotor
  • Vermogen: 404 pk
  • Koppel: 640 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat, 4x4
  • 0-100 km/u: 5,6 s
  • Topsnelheid: 209 km/u
  • Koffervolume: 853 l
  • Batterijcapaciteit: 19,2 kWh
  • Elektrisch rijbereik: 43 km
  • Verbruik: 3,3 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 74 g/km
  • Catalogusprijs: € 79.400

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
AS24 Range Rover (2022) banner

Range Rover P530: koning der SUV’s

Autotests · Land Rover
Land Rover Discovery D300 2022

Land Rover Discovery: het lelijke eendje?

Autotests · Land Rover
Ontdek meer