Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Range Rover TDV6 – Yachting op straat

Een mastodont, dat is ook nu weer de eerste indruk van de Range Rover. Maar dan wel zo’n gorilla in maatpak. Zo èèn die presidenten en koningen beschermt.

Net als de Jaguar XJ is ook de nieuwe Range Rover een mix van klassiek en modern geworden. Ontegensprekelijk nog steeds de keuze voor wie het ultieme luxevervoer wil combineren met offroadcapaciteiten – we denken dan aan de bereikbaarheid van uw lusthof in Luxemburg, of de verplaatsing van uw zeilboot naar Knokke. Wat dat laatste betreft: de Range sleept tot 3,5 ton.

Zuinig

Met een gewicht van bijna 2,2 ton is de Range flink lichter geworden, maar toch: zelfs met 258 pk (bij 4.000 opm) en 600 Nm (bij 2.000 opm) heeft de 3.0 V6 turbodiesel zijn werk. Dankzij de achttrapsautomaat beschikt hij voor alle omstandigheden wel over een gepast verzet, maar wie aan de bak wil om de sprint naar 100 in 7,9 seconden te verifiëren hoort bij de kickdown flink wat tanden terugschakelen.

Cruisen op koppel, daarin is hij dan weer een meester. Zalig genieten van het comfort, terwijl je intussen de boordcomputer mirakels ziet verrichten. Dat de grens van 10 l/100 km sneuvelt, tot daar. Maar vervolgens gaat ook die van 9 liter er aan, en stoppen we pas bij 8,4 l/100 km op een gemengd parcours. Range Rover zelf geeft 7,5 l/100 km (CO2: 196 gr/km) op. Wij dik tevreden, want zo loopt het rijbereik op tot meer dan 1.000 kilometer.

Trekhaak

Land Rover heeft geopteerd voor een iets sportieve getekende achterkant, en dat heeft zijn gevolgen voor de koffer. Goed, die bedraagt tussen 909 en 2.030 liter, wat nog steeds ‘enorm’ mag worden genoemd. Maar door de achterstijl ben je in de hoogte wat meer gecompromitteerd. De koffer zelf begint vrij hoog, wat je maximaal 82,4 cm geeft. Met – we zeggen maar wat – dat mooie kastje in de brocantewinkel, zou je nog wel eens in de problemen kunnen komen. Maar dan biedt de elektrisch weg te vouwen trekhaak (1.070 euro) misschien nog een uitweg. Overigens kunnen de twee delen van de kofferklep nu volledig elektrisch worden bediend (610 euro).

Rijkelijk voorzien

De Range Rover TDV6 HSE is met zijn prijs van 91.200 euro de goedkoopste weg naar een Range. Net zoals in de Range Rover Evoque valt op hoe de Britten die klanten ook al in de watten leggen, met standaard onder meer een alarm, lederen stoelen met elektrische verstelmogelijkheden voor de bestuurder, airco met drie zones, een achteruitrijcamera, satnav en een Meridian geluidssysteem met 12 luidsprekers. Daar kunnen de Duitsers nog een puntje aan zuigen. Daarbij kan je je nog te buiten gaan aan knappe houtafwerking, of de derde zitplaats achteraan opofferen voor een echte ‘executive class’ middensteun. Veel is mogelijk, maar we raden toch vooral het camerasysteem (810 euro) aan. De Range meet 5 meter en is niet de makkelijkste in het parkeren. Bovendien moet je met zijn hoogte van bijna 1,9 meter opletten in parkeergarages. Met de (standaard) luchtvering in laagste stand lukt het meestal… net. Jammer op zo’n moment dat Range niet langer een sticker plaatst met de hoogte van het voertuig. Het kan een stuk of wat krassen op het dak schelen.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Range Rover

Klik hier en zoek uw occasie Range Rover TDV6 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Range Rover TDV6, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Range Rover Sport (2023) banner

Range Rover Sport P510e: moet het iets meer zijn?

Autotests · Land Rover
Land Rover Defender PHEV (2022) banner

Land Rover Defender PHEV: van de oude naar de nieuwe garde

Autotests · Land Rover
AS24 Range Rover (2022) banner

Range Rover P530: koning der SUV’s

Autotests · Land Rover
Ontdek meer