
Test: Leapmotor B10, meer dan alleen betaalbaar (2025)
In het kort
Als kleine broer van de C10 neemt de Leapmotor B10 alle kwaliteiten over. Ook deze auto richt zich op de prijs, maar vergeet niet dat comfort en ruimte belangrijke elementen zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de ergonomie...
Voordelen
- Prijs
 - Zuinige motor
 - Goede binnenruimte
 
Nadelen
- Ergonomie van het infotainmentsysteem
 - Onduidelijke rijdynamiek
 - Opdringerige en irritante rijhulpsystemen
 
Een elektrische Leapmotor op Autoscout24?
Naar de zoekertjes!Leapmotor is een van de nieuwste Chinese merken die zijn intrede heeft gedaan op de Europese markt, via de Stellantis groep. Zijn doel is eenvoudig: elektrische auto's van goede kwaliteit aanbieden, maar vooral tegen een betaalbare prijs. We kenden al de T03 en C10, nu is er de B10.
Exterieur
Logischerwijs, zeker als we het alfabet volgen, is de B10 kleiner dan de C10. In feite is het niet meer of minder dan zijn kleine broertje. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het zijn kleine tweelingbroer is, zo veel lijken de twee crossovers op elkaar. Ze delen dezelfde genen, maar de B10 is 21 cm korter (4,51 m).
            
Om de twee Chinese elektrische crossovers van elkaar te onderscheiden, heeft de B10 een hoge en lineaire visuele signatuur, terwijl de "echte" koplampen lager in de bumper zijn geplaatst. Aan de zijkanten vinden we verzonken deurgrepen en standaard 18-inch velgen, terwijl de visuele signatuur aan de achterzijde lijkt te zijn gekopieerd van die van de Porsche Macan. Of zelfs per telefoon beschreven... met ruis op de lijn!
Interieur
In het interieur volgt de Leapmotor B10 zijn eigen weg met een dashboard in twee lagen. Tot onze grote verbazing en plezier vinden we ventilatieroosters en een praktische opbergruimte voor de passagier. Bovendien is er een grote bak in de middenconsole en twee uitklapbare bekerhouders. Eén ding is zeker: aan opbergruimte geen gebrek!
            
Overigens, nog steeds op het punt van opbergen en ruimte: de Leapmotor B10 maakt goed gebruik van zijn formaat om een ruim interieur te bieden. Zowel voor- als achterin zitten alle passagiers comfortabel, terwijl de kofferbak 430 liter meet. Nog beter, er is 25 liter ruimte onder de motorkap. Handig voor de kabels!
Dit neemt niet weg dat we dezelfde aandacht voor detail niet terugvinden in het infotainmentsysteem. Alles gaat via een groot 14,6-inch touchscreen - naast een digitaal instrumentenpaneel van 8,8 inch. Als we zeggen "alles", is het echt "alles", aangezien de B10 geen enkele knop heeft. Zelfs niet om de spiegels af te stellen...
Motor
We hebben het hierboven al gezegd: de Leapmotor B10 en C10 delen een platform en hun technologieën. Het is dus niet verwonderlijk dat we de elektrische motor van 218 pk op de achteras van de kleine crossover terugvinden. Hij heeft ook een McPherson-ophanging vooraan, 5-armige ophanging achteraan en zelfs een 50:50 gewichtsverdeling.
            
Dit laatste element wordt ongetwijfeld geholpen door de batterijen. Ja, er zijn er twee in de catalogus. Het instapmodel meet 56,2 kWh. Het biedt 361 km bereik en kan worden opgeladen aan een snellader met 140 kW. De grote batterij heeft een capaciteit van 67,1 kWh, waardoor hij een bereik van 434 km kan bieden. Hij laadt ook sneller op, met 168 kW. Gezien de verschillen in grootte zullen beide batterijen echter 20 minuten nodig hebben om van 10 naar 80% te gaan.
Op de weg
Hoewel het een Chinees merk is, maakt Leapmotor deel uit van de Stellantis-groep. Daardoor kon de Europese versie van de B10 profiteren van extra fijnafstelling in Italië, in het ontwikkelingscentrum van Fiat bij Turijn. Toch hoeven we geen wonder te verwachten, want de teams lijken dit werk op een vrijdagmiddag te hebben gedaan.
            
Net als zijn grote broer toont de B10 zich altijd soepel en comfortabel, maar fundamenteel ondergedempt. Dit resulteert in een rommelige carrosseriebesturing, met rolneigingen bij elke bocht en duikbewegingen bij elke remactie. Dit alles wordt gecombineerd met een aanzienlijke onderstuur, maar we vermoeden dat de goedkope banden de schuldige zijn...
De B10 vraagt dus om een soepele en vloeiende rijstijl. Een goede gelegenheid om het verbruik te verlagen. Op onze rit kwam het gemiddelde uit op 14,8 kWh/100 km. Dat is veel beter dan de aangekondigde 17,3 kWh/100 km. Hierdoor zou het bereik van meer dan 400 km haalbaar moeten zijn.
Prijs
Ondanks deze kleine minpunten kunnen we de Leapmotor B10 onmogelijk negatief bekritiseren op één punt: zijn prijs. Het instapmodel begint vanaf 29.900 € (Frankrijk: 28.400 €). Niet tevreden met het aanbieden van een van de meest betaalbare elektrische crossovers op de markt, gaan de Chinezen verder met een genereuze uitrusting. Het panoramadak, de warmtepomp, het 14,6-inch infotainmentsysteem, de 360°-camera en de 18-inch velgen maken allemaal deel uit van de basisuitrusting!
            
Conclusie
Eén ding is zeker: de Leapmotor B10 zal in eerste instantie aantrekken door zijn prijs. Maar hij stelt zich daar niet tevreden mee, aangezien de Chinees ook een ruim en verzorgd interieur, een bescheiden verbruik en geavanceerde technologie biedt. Dit alles zonder tekort aan uitrusting...
Technische gegevens: Leapmotor B10 ProMax (2025)
- Motor: elektrisch
 - Vermogen: 218 pk
 - Koppel: 240 Nm
 - Versnellingsbak: vaste verhouding, achterwielaandrijving
 - 0-100 km/u: 7,5 s
 - Topsnelheid: 170 km/u
 - Kofferbak: 430 liter + frunk van 25 liter
 - Verbruik: 14,8 kWh/100 km (gemeten) / 17,3 kWh/100 km (WLTP)
 - Batterij: 67,1 kWh Bereik: 434 km (WLTP)
 - Prijs: 29.900 €