Test: Leapmotor C10 REEV, het beste van twee werelden? (2025)

Leapmotor voegt een nieuwe aandrijflijn toe aan het gamma van zijn C10. De Chinese SUV blijft in de eerste plaats elektrisch maar krijgt een kleinere batterij... en een benzinemotor! Biedt deze Leapmotor C10 REEV dan het beste van twee werelden?

In het kort

De Leapmotor C10 was er al als EV, maar nu is er ook een REEV. Dat is kort voor ‘Range Extended Electric Vehicle’. Deze C10 profiteert dus nog steeds van het soepele en koppelrijke rijgedrag van een elektrische auto, terwijl een extra benzinemotor zorgt voor een actieradius van bijna 1.000 kilometer.

Pro

Voordelen

  • Algemeen comfort
  • Rijbereik
  • Prijs
Contra

Nadelen

  • Indeling van infotainment
  • Slecht gekalibreerde rijhulpsystemen
  • Snelladen beperkt

Een Leapmotor C10 op AutoScout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 01

Bij ons lijkt de plug-in hybride zijn laatste uren te hebben geslagen, maar in China is dit type motorisering populair. In het land van de rode draak is de filosofie achter PHEV's echter enigszins anders: het gaat voornamelijk om elektrische auto's met een range extender… Zoals deze Leapmotor C10 REEV.

Exterieur

Aangezien de Leapmotor C10 REEV in de eerste plaats een Leapmotor C10 blijft, hoef je niet veel visuele veranderingen te verwachten. Het belangrijkste verschil zijn dan ook de twee klepjes aan de achterkant. Het ene klepje verbergt een CCS-aansluiting, terwijl achter het andere een tankdop schuilt.

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 02

Verder behoudt de C10 zijn moderne, veelzijdige esthetiek. Met zijn ronde vormen en doordachte ontwerp lijkt hij vooral niemand te willen afschrikken. Tegelijk kan je je daardoor ook wel eens afvragen of iemand het echt warm krijgt van zijn design. Maar goed, hij heeft natuurlijk wel mooi 18- tot 20-inch velgen, verborgen deurgrepen en een grote lichtstrip aan de achterkant.

Interieur

In het interieur gaat hetzelfde verhaaltje verder. Met andere woorden: er verandert niets. Dat is niet erg, want de C10 blijft redelijk ruim voor zijn segment. De overgang naar hybridisatie heeft geen invloed op de ruimte, aangezien de motor onder de motorkap zit en de benzinetank de ruimte onder de vloer opvult die vrijkomt door de kleinere accu.

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 03

Wat altijd indruk maakt in het interieur van de C10 is het afwerkingsniveau. Voor een merk dat zich profileert als goedkoop alternatief binnen het Stellantis-concern, scoort het op dat vlak beter dan de meeste andere merken van de groep! Zachte materialen, microvezel en zacht kunstleer; alles is aanwezig. Er is ook een centraal touchscreen van 14,6 inch. Helaas is de software die erop staat van minder indrukwekkend dan het beeld dat het weergeeft.

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 04

Motor

Laten we dus meteen naar het belangrijkste onderwerp gaan: de REEV-aandrijflijn. Deze bestaat uit dezelfde elektromotor op de achteras als de elektrische versie (218 pk en 320 Nm koppel), maar de stroom komt van twee verschillende bronnen. De eerste is een batterij van 28,4 kWh en de tweede is een 1.5-liter viercilinder benzinemotor.

De elektromotor wordt nog steeds gevoed door de batterij maar wanneer de laadtoestand bijna nul bereikt, komt de viercilindermotor uit zijn slaapstand om die batterij op te laden. Met zijn 28,4 kWh zou de C10 REEV het officieel 145 kilometer lang moeten volhouden voor dat gebeurt, terwijl de benzinemotor een tank van 50 liter heeft. Resultaat: een totale actieradius van 950 kilometer!

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 05

Onderweg

De C10 REEV combineert die aandrijflijn met een reeks nieuwe rijmodi (Fuel, Fuel +, EV en EV+). Elk daarvan wijzigt de startdrempel van de generator, maar de EV-modi krijgen voorrang wanneer de batterij nog voldoende vermogen heeft.

Zodra die echter tekortschiet, komt de viercilinder helpen en levert die voldoende stroom voor een soepele rit, en dat in alle rust. Tenminste, totdat er meer van hem wordt gevraagd. Geef je wat meer gas, dan wordt de benzinemotor wel wat meer aanwezig in het interieur maar echt luid wordt het nooit. Wat wel even wennen is, is zijn vertraagde reactie op het gaspedaal.

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 06

Zodra we dit element achter ons laten, laat de C10 REEV ons zijn kwaliteiten ontdekken: hij is stil, soepel en comfortabel. Soms voelt hij zelfs wat té zacht gedempt aan maar gelukkig wordt de algemene rijervaring nooit storend. Dat geldt wel voor de rijhulpsystemen, die veel te gevoelig afgesteld zijn. Tijdens onze test raakte de batterij na 130 kilometer leeg en bedroeg het gemiddelde verbruik van de benzinemotor 7,1 l/100 km na meer dan 350 kilometer rijden.

Prijs

Om het debat over het prijsverschil tussen elektrische en plug-in hybride auto's niet aan te wakkeren, besluit Leapmotor om beide auto’s een identiek prijskaartje te geven. De C10, of je ‘m nu als REEV of als EV bestelt, krijg je vanaf € 37.400. Bovendien is de basisuitrusting al zeer compleet. Voor de Design-versie, met onder andere geventileerde stoelen, 20-inchvelgen en een elektrische achterklep, geldt een meerprijs van € 1.500.

BEBE20250705 Leapmotor C10 REEV 07

Conclusie

In tegenstelling tot andere plug-inhybrides met complexe versnellingsbakken en geavanceerde systemen, kiest de Leapmotor C10 REEV voor de eenvoud van een range extender... en dat loont! Hij is nog steeds comfortabel, maar biedt nu meer autonomie en flexibiliteit zonder dat hij duurder wordt. Wat wil een mens nog meer?

Infobox icon

Technische fiche: Leapmotor C10 REEV - 2025

  • Motor: Elektromotor + 1.5-liter viercilinder benzine
  • Vermogen: 215 pk
  • Koppel: 320 Nm
  • Transmissie: vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 8,5 sec
  • Topsnelheid: 170 km/u
  • Koffer: 435 - 1.410 liter
  • Batterij: 28,4 kWh
  • Verbruik: 7,1 l/100 km (gemeten)
  • Elektrisch rijbereik: 145 km (WLTP)
  • Prijs: 37.400 euro

Artikel delen