Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lexus UX: tussendoor opgefrist

Lexus heeft zijn kleine crossover, de UX, een update gegeven. Dat levert hem een nieuw infotainmentsysteem en een F-Sport-uitvoering op. Is dat genoeg om de kleine Japanner weer onder de aandacht te brengen?

Pro

Voordelen

  • Algemeen comfort
  • Efficiënte hybride
  • Update infotainment
Contra

Nadelen

  • Minuscule koffer
  • Prijs
  • Afwerking zet stapje terug

We zijn er ons misschien niet van bewust, maar de Lexus UX is in Europa een bestseller voor het Japanse premiummerk. Of toch als je naar de interne cijfers kijkt. Vergeleken met de rest van de markt blijft de verkoop van de UX bescheiden. Kunnen een nieuw infotainmentsysteem en een sportieve uitvoering dat veranderen?

Lexus UX (2022) statisch, vooraanzicht

Sportief = minder SUV

Met zijn tussentijdse facelift ziet de nieuwe Lexus er... zowat identiek uit als voordien. Maar daar is niets mis mee: de kleine Japanse crossover kwam bij ons namelijk pas in 2019 op de markt. Het is dus logisch dat er na drie jaar een facelift volgt, maar we kunnen niet zeggen dat de designers veel werk hebben gehad.

Aan de buitenkant is er bijvoorbeeld niets veranderd, behalve de F-Sport-versie. Die nieuwe uitvoering geeft de UX sportievere looks, met grote velgen, een specifiek radiatorrooster, een zwarte dakspoiler en wielkasten in koetswerkkleur. Een andere nieuwe uitvoering, F-Sport Design, neemt al die elementen over behalve de wielkasten, en combineert die met een iets minder royale uitrusting om de prijs te drukken.

Lexus UX (2022) interieur

Eindelijk modern

In het interieur zijn er meer verschillen. Het grootste verschil is het nieuwe scherm op het dashboard. Dat is standaard 8 duim groot en optioneel 12 duim, en herbergt het meest recente infotainmentsysteem van Lexus. Een mooie evolutie, maar zoals bij de recente NX is het niet zo flexibel in zijn weergave. Hopelijk wordt dat met een over-the-air-update op termijn opgelost.

Voor de rest is de middenconsole eveneens gewijzigd. Met het oude infotainmentsysteem in de prullenbak zijn ook het onhandige touchpad en de onhandige bediening voor de geluidsinstallatie verdwenen. Die zijn vervangen door de bediening van de zetelverwarming en zetelkoeling. Het premiumgevoel gaat er wel op achteruit, want de dashboardbekleding die op Japans washipapier geïnspireerd was, is jammer genoeg ook verdwenen.

Lexus UX (2022) dashboard

Doorzetter

Net als bij de stijl is er ook weinig commotie onder de motorkap, omdat de motoren simpelweg identiek zijn. Naast de elektrische versie, die een nieuwe batterij krijgt, is het enige alternatief de hybride 250h. Het gaat. Nog steeds om een 2,0 liter grote benzinemotor die aan elektromotoren wordt gekoppeld in die vreemde versnellingsbak waar alleen Toyota en Lexus het geheim van kennen. Het totaal is goed voor 184 pk. Zoals voordien is er ook vierwielaandrijving met behulp van een kleine motor van 7 pk op de achteras.

Onderweg stelt de Lexus UX zich altijd terughoudend op, en dat is geen verrassing. De hybride aandrijflijn is alert en zuinig, maar de Japanners hebben hem doorheen de jaren ook heel wat aangenamer gemaakt. In de buurt van Berlijn ontdekten we opnieuw een comfortabele crossover, zowel op vlak van zit- en ophangingscomfort als van geluiddemping. Ook het verbruik bleek in orde: ons gemiddelde bedroeg 5,4 l/100 km, identiek aan wat Lexus opgeeft (5,3-5,7 l/100 km WLTP).

Lexus UX (2022) rijdend, vooraanzicht

Prijzen

Na de facelift heeft de Lexus UX een prijskaartje van 42.590 euro. Gefacelift of niet, voor een kleine crossover blijft dat slikken. Vooral als je naar zijn afmetingen en matige binnenruimte kijkt, met onder meer een koffervolume van 320 liter. Gelukkig maakt de royale standaarduitrusting veel goed.

Lexus UX (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Met zijn nieuwe sportjasje en nieuwe technologie probeert de Lexus UX up-to-date te blijven. Als daar nog eens een efficiënte hybride aandrijflijn en een comfortabel chassis bij komt, moet het hem lukken om binnen het merk een toppositie te blijven innemen.

Lexus UX 250h (2022)

  • Motor: 2.0 viercilinder + elektromotoren
  • Vermogen: 184 pk
  • Koppel: 190 + 202 Nm
  • Overbrenging: eCVT
  • 0-100 km/u: 8,5 s
  • Topsnelheid: 177 km/u
  • Koffervolume: 320 l
  • Verbruik: 5,4 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 120 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 42.590

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Lexus RX 500h (2023) banner

Test: Lexus RX 500h, toch liever performance? (2023)

Autotests · Lexus
Lexus RZ 450e (2023) banner

Lexus RZ: elektrisch, premium en verrassend

Autotests · Lexus
Lexus RX 450h+ (2023) banner

Lexus RX 450h+: Europa in het vizier

Autotests · Lexus
Ontdek meer