Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lexus RX 450h+: Europa in het vizier

De Lexus RX is volledig vernieuwd en aan zijn vijfde generatie toe. Die moet bij ons in Europa stof doen opwaaien dankzij een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn van 309 pk en meer dan 65 kilometer elektrisch rijbereik.

Pro

Voordelen

  • Hoogwaardig comfort
  • Efficiënte aandrijflijn
  • Premiumafwerking
Contra

Nadelen

  • Kleine koffer
  • Ergonomische details
  • Hoge prijs

De Lexus RX rijdt intussen al meer dan twintig jaar rond op wegen wereldwijd. Bij ons bleef die aanwezigheid al bij al relatief bescheiden. Dat ligt voornamelijk aan de aandrijflijnen, die op het Oude Continent nooit echt de tijdsgeest aanvoelden. Vandaag brengt Lexus daar verandering in: met de eerste plug-inhybride RX.

Lexus RX 450h+ (2023) statisch, vooraanzicht

Nog steeds dynamisch

Het moet gezegd: zowat alle Lexus-modellen van de laatste jaren kozen voor een typisch Japans design, dat er heel dynamisch uitzag maar de meningen wist te verdelen. Sinds de komst van de NX blijft het Japanse premiummerk weliswaar op dezelfde stijl inzetten, maar lijkt het resultaat om de een of andere reden veel coherenter. Deze nieuwe RX gaat op datzelfde elan voort.

We gaan de typische taal van de designers niet papegaaien, maar merken wel dat bepaalde elementen nog steeds duidelijk aanwezig zijn. Zoals het enorme radiatorrooster, dat nu volledig geïntegreerd lijkt in de bumper en er zelfs mee lijkt te versmelten. De lichtblokken zijn fijn en precies, terwijl de voorkant verticaler en imposanter lijkt. Dat zet zich voort op de flanken, met een grote accentlijn die vanaf de zijschorten vertrekt en in de achterdeuren uitmondt. De RX had al een aflopende daklijn nog voor er sprake was van SUV-coupés, en deze vijfde generatie wijkt daar niet van af. Achteraan zie je tot slot een doorlopende ledstrook in plaats van lichtblokken.

Lexus RS 450h+ (2023) statisch, achteraanzicht

Japanse premium

Net als bij de kleinere Lexus NX evolueert het exterieur van deze nieuwe RX, maar is er sprake van revolutie in het interieur. Gedaan met vreemde vormen, onhandig geplaatste schermen en dito touchpads. Het dashboard wordt simpelweg gedomineerd door een touchscreen van 14 duim, dat het infotainment en de klimaatregeling bedient. Voor dat laatste zijn er evenwel ook mooi geïntegreerde draaiknoppen.

De ergonomie is relatief gezien verbeterd – daar had Lexus ook wel wat op te knappen – maar jammer genoeg profiteert het infotainment niet van het grote oppervlak om meerdere schermen tegelijk weer te geven. Voor de rest is de afwerking typisch Lexus. Zelfs in ons preproductiemodel leek alles tot op de millimeter met kwaliteitsmaterialen te zijn afgewerkt.

Lexus RX 450h+ (2023) interieur

Als je naar zijn afmetingen kijkt en het segment waarin hij uitkomt, dan verwacht je misschien wel meer ruimte binnenin. De achterbank is breed, maar de beenruimte is niet meer dan respectabel, terwijl het koffervolume bijna minuscuul te nomen is. Met 461 liter onder het afdekzeil is dat bijna 100 liter minder dan in de NX...

Lexus RX 450h+ (2023) koffer

Volwassen en sportief?

Inderdaad, de NX komt vaak ter sprake. Dat is geen verrassing, want beide modellen delen meer dan alleen een merklogo. Ook de nieuwe RX staat namelijk op het moduleerbare GA-K-platform, zoals de meeste nieuwe Toyota- en Lexus-modellen. Daardoor heeft ook hij recht op nieuwe hybride aandrijflijnen. Meer zelfs: onder de kap van de RX 500h zit voor het eerst bij Lexus een nieuwe hybride viercilinder turbo van 371 pk. Die zal ongetwijfeld goed scoren buiten Europa.

Dat is niet de enige nieuwigheid, want naast de niet-oplaadbare hybride 350h pakt de nieuwe RX ook uit met de recent geïntroduceerde plug-inhybride aandrijflijn bij Lexus. Diens 2,5 liter grote hybride is 309 pk sterk, heeft vierwielaandrijving en haalt meer dan 65 kilometer elektrisch rijbereik uit een batterij van 18,1 kWh.

Lexus RX 450h+ (2023) rijdend, vooraanzicht

Comfort boven alles

Ondanks de lage temperaturen tijdens onze test wist deze RX 450h+ zijn elektrisch rijbereik te behalen. Zijn viercilinder benzinemotor greep pas in na 63 kilometer. Dan verandert de RX in een normale hybride, maar met Lexus-stempel. Dat betekent comfort, respons, een vlekkeloze integratie en souplesse, en dat is bij andere merken vaak anders. Zonder opladen en na 600 kilometer kwam ons gemiddelde verbruik uit op zo’n 7,0 l/100 km.

Toch is het niet de aandrijflijn die de sterkste indruk nalaat, maar het comfort De benzinemotor doet bijvoorbeeld zijn werk zonder zich te laten horen. De isolatie van de rol- en windgeluiden is uitstekend, net als de schokdemping. De filtering is top, het koetswerk blijft netjes onder controle en zowat elke bruuske beweging wordt netjes gecontroleerd. Ongezien voor dit type passieve ophanging.

Lexus RX 450h+ (2023) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

Op dit moment slaat de Lexus RX dus een homerun. Geldt dat ook na de factuur? Met een startprijs van 85.300 euro is deze RX 450h+ alleszins niet bepaald goedkoop. Meer nog: de 500h flirt zelfs met de vijf nullen. Het enige dat de rekening verzacht vergeleken met de concurrentie is de bijzonder uitgebreide standaarduitrusting.

Conclusie

Eindelijk een comfortabele plug-inhybride. Comfort is dan ook de grootste troef van deze nieuwe RX 450h+. Hoewel hij qua vermogen en elektrisch rijbereik moet onderdoen voor zijn Europese premiumconcurrenten, blijft hij moeiteloos overeind met zijn efficiënte aandrijflijn. Het is dan toch gelukt: de Lexus RX is eindelijk competitief in Europa.

Lexus RS 450h+ (2023)

  • Motor: 2.5-viercilinder + elektromotoren
  • Vermogen: 309 pk
  • Koppel: 227 + 391 Nm
  • Overbrenging: eCVT, 4x4
  • 0-100 km/u: 6,5 s
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Koffervolume: 461 l
  • Verbruik: 1,2 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 26 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 85.300

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Lexus RX 500h (2023) banner

Test: Lexus RX 500h, toch liever performance? (2023)

Autotests · Lexus
Lexus RZ 450e (2023) banner

Lexus RZ: elektrisch, premium en verrassend

Autotests · Lexus
Lexus UX (2022) banner

Lexus UX: tussendoor opgefrist

Autotests · Lexus
Ontdek meer