Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mazda CX-30: Geen Chinees

Net na het begin van het nieuwe schooljaar komt er een nieuwe beloftevolle leerling naar de klas. Opnieuw een SUV, ja: de Mazda CX-30. Een naam die meteen vragen oproept over zijn positionering.

De naam doet vermoeden dat er een lacune in Mada’s SUV-gamma diende gedicht, rond de CX-3 meer bepaald, Mazda’s stads-SUV. De Mazda CX-30 is 4,40 meter lang, is achteraan groot genoeg voor volwassenen en zijn koffer kan 430 liter bagage aan. Daarmee kan je hem tussen de CX-3 en de CX-5 plaatsen. Hij zou dus CX-4 kunnen heten, ware het niet dat Mazda in China al een CX-4 heeft lopen en het merk geen verwarring wilde.

Mazda CX-30 Action Polymetal grey 9

Nieuwe generatie

De CX-30 is het tweede model dat Mazda ontwikkelde rond de nieuwe Mazda3. Het design, het platform, de technologie, de rijhulpen, het dashboard… we zien op alle vlakken een discrete maar tastbare evolutie. Het dashboard bijvoorbeeld is meer naar de bestuurder gericht. Eén uiting van Mazda’s ‘Jinba Itai’ filosofie – waarbij bestuurder en auto één worden – zien we in het interieur. Mazda heeft gezorgd voor een nieuwe, bijzonder verzorgde bestuurdersstoel. Die omhult uw lichaam als weinig andere in deze categorie, en je vindt de perfecte zit achter het stuur. Alleen al hierdoor krijg je zin om te rijden.

Mazda CX-30 Interior Polymetal grey 3

Leuk gevoel

En al meteen in deze kennismaking voel je dat je overtuigd raakt door wat deze stoel en deze omgeving bieden aan rijgevoel, en ook de dynamiek van de CX-30 voelt goed aan. En dat is meer dan een kwestie van wegligging en dynamiek. Tijdens de voorstelling namen de ingenieurs van Mazda de tijd om ons uit te leggen dat ze bewust lichte koetswerkbewegingen wilden in de auto om de bestuurder zo beter te laten voelen hij de auto overhelt in de bochten, hoe hij beweegt bij acceleraties en remmanoeuvres. De auto moet zo natuurlijker aanvoelen. Toen we die uitleg hoorden voor de testritten, dachten we aan het zoveelste marketingpraatje, alleen: dat horen we niet zo vaak bij Mazda. En na de test kunnen we bevestigen: dit is ook echt een gevoel dat je ervaart. Er gebeurt iets bijzonder in de auto. Je krijgt echt het gevoel dat je kan communiceren met deze auto. Niet echt sportief zoals in een Alfa Giulia bijvoorbeeld. Het is anders, het is moeilijk uit te leggen, en het is erg aangenaam. Je krijgt zelfs het gevoel dat het wat meer had mogen zijn.

Mazda CX-30 Action Polymetal grey 23

In afwachting van de X?

Wat meer? Onder de motorkap bijvoorbeeld. Bij de lancering brengt Mazda de CX-30 met een 1.8 Skyactiv-D (diesel) met 116 pk en een 2-liter benzine Skyactiv-G met 122 pk. Uitstekende en betrouwbare motoren, best zuinig binnen hun categorie en technisch origineler dan veel motoren van concurrenten… maar ze zijn ook minder krachtig dan de motoren van die concurrenten. Ze hebben tal van kwaliteiten, maar voor een sportieve bestuurder schieten ze tekort. Jammer, want je voelt overal dat er sportief potentieel aanwezig is. Het is meteen ook de enige echte kritiek die we de CX-30 voor de voeten kunnen werpen. Misschien dat de Skyactiv-X, de nieuwe 2-liter benzinemotor met 180 pk, daar verandering in brengt. We konden deze motor al testen in de Mazda3, waarover binnenkort meer. Alleen willen we nu al zeggen dat u best uw verwachtingen kan temperen.

Mazda CX-30 Action Polymetal grey 26

Mazda CX-30 Skyactiv-G
Motor viercilinder benzine, 1.998 cc
Pk 122 pk bij 6.000 opm
Nm 213 Nm bij 4.000 opm
0 - 100 km/u 10,6 sec
Top 186 km/u
Verbruik 5,1 l/100 km
CO2 116 g/km
Prijs 25.890 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
mazda-cx-60-back

Mazda CX-60 PHEV: overtuigingskracht

Autotests · Mazda
AS24 Mazda 2 2021 banner

Mazda 2: onbekend maakt onbemind

Autotests · Mazda
Ontdek meer