Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mazda CX-5 – Slim, ruim en leuk

Geen premium product zoals de Audi Q3 of de Range Rover Evoque, maar de Mazda CX-5 heeft zo zijn eigen argumenten die hem een opmerkelijke nieuwkomer maken in het drukbevolkte compacte SUV-segment.

Hyundai ix35, Ford Kuga, Toyota Rav4, VW Tiguan,... Aan concurrenten zal de Mazda CX-5 alvast geen gebrek hebben wanneer hij in maart op onze markt debuteert. Daarmee is Mazda aan de late kant, maar een eerste kennismaking met de CX-5 maakt duidelijk dat het Japanse merk zijn huiswerk goed gedaan heeft.

Om te beginnen is de CX-5 het eerste productiemodel in de nieuwe designtaal van het merk: kodo, Japans voor ‘de ziel van beweging’. Ook toont hij als eerste het nieuwe gezicht van het merk, met een dynamische, gechromeerde lijn onderaan de grille die eindigt in de koplampen. Er zijn hoeken waarin de CX-5 gebald en sportief overkomt, en andere hoeken waar hij wat alledaags lijkt. Wel slaagt hij er goed in zijn proporties te verbergen.

Grote jongen

Want de CX-5 is groot, vooral dan langs de binnenkant. Zowel voor- als achteraan beschik je over flink wat been- en hoofdruimte, en daarachter gaat dan nog een koffer van 503 liter schuil. Dat is bijna 30 liter meer dan een VW Tiguan en 140 liter meer dan een Ford Kuga. Met de achterbank plat – via hendels in de koffer – kan de CX-5 zelfs 1.600 liter bagage slikken. Hij mag dan 10 cm langer zijn dan een Tiguan, met 4,54 meter lengte blijft hij nog vlot te manoeuvreren.

Skyactiv

Ook bij het rijden valt op hoe lichtvoetig de CX-5 zich door het verkeer beweegt. Dat heeft hij te danken aan het Skyactiv-ontwikkelingsprogramma van Mazda. Dat pakket van maatregelen houdt het gewicht van de CX-5 beperkt tot 1.345 kg, en dat merk je onderweg. Onder Skyactiv ontwikkelde Mazda ook 2 nieuwe motoren, een 2.0 benzine met 165 pk en een 2.2 turbodiesel met 150 pk en 175 pk. In de benzine valt op hoe vlot hij wel aanpikt bij lage toeren, dankzij het lage gewicht. Dankzij start/stop – standaard op alle modellen – laat hij een mooi gemiddeld verbruik optekenen van 6,1 l/100 km. Dit geldt voor de basisversie met voorwielaandrijving. Er is ook een 4WD, maar die boet door enkele aanpassingen aan de uitlaat wel 5 pk in.

Propere diesel

De keuze voor onze markt wordt hoe dan ook de diesel. De 2.2 is een waar pareltje. Hij heeft met 14/1 de hoogste compressieratio ter wereld, trekt vlotjes voorbij 5.000 opm en is zonder dure behandeling met additieven toch al klaar voor de Euro6

De 2.2 komt pas in april of mei op de markt, maar is het extra wachten zeker waard. We reden met prototypes die nog wat moeten worden gepolijst, maar de ruwe diamant schittert nu reeds. De 175 pk ‘hi-power’ is uitsluitend als 4WD beschikbaar, met ofwel een manuele zesbak of een zestrapsautomaat. De 150 pk diesel kan ook met voorwielaandrijving, en verbruikt dan gemiddeld 4,5 l/100 km (CO2: 119 gr/km). Maar tijdens de korte test noteerden we 4,2 liter met de manuele bak.

Een bijzonder praktische SUV dus, die ook nog eens leuk stuurt. De precieze prijs staat nog niet vast, ‘maar we mikken voor de basis benzineversie op een prijs van net geen 25.000 euro’, klinkt het bij Mazda.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mazda CX-5 (2022) banner

Mazda CX-5: beter met de jaren

Autotests · Mazda
mazda-cx-60-back

Mazda CX-60 PHEV: overtuigingskracht

Autotests · Mazda
AS24 Mazda 2 2021 banner

Mazda 2: onbekend maakt onbemind

Autotests · Mazda
Ontdek meer