
Test: Mazda MX-5 RF – Knap idee, maar…
Minder eenvoudig dan wat? Mazda wilde vermijden dat een hard vouwdak de pure lijn van de MX-5 voorbij de stoelen zou verpesten. En om daar wat aan te doen, heeft het merk een volledig nieuw concept bedacht dat qua design alvast heel geslaagd is.
Bijna Targa
Ongeacht uit welke hoek je hem bekijkt, open of gesloten, de MX-5 RF (voor Retractable Fastback) is één en al charme. Vanuit sommige hoeken, in gesloten toestand, is hij zelfs ronduit subliem.
Wanneer je het dak opent, verdwijnen de achterruit en een deel van het dak, terwijl de zijsteunen achteraan en de bovenste dwarssteun op hun plaats blijven. Dat levert bijna een targa-configuratie op, alleen blijft in dat geval de achterruit ook op zijn plaats. Dat was een brug te ver voor de Mazda-ingenieurs, die de wind door het interieur wilden voelen blazen en het uitlaatgeluid dichter bij de inzittenden brengen. “Om het roadster-gevoel te bewaren”, stellen ze.
45 kilogram
Ten opzichte van een klassieke Mazda MX-5 drijft het daksysteem het gewicht met slechts 45 kilogram op. Daarmee mag hij zich nog steeds een pluimgewicht noemen. Die erg beperkte gewichtstoename valt op het conto te schrijven van het aluminium dat nodig is voor het deel dat met het dak verdwijnt, en aan de bijkomende plastic verstevigingen in de steunen. Het dak heeft slechts 13 seconden nodig om te openen of te sluiten. Jammer dat de operatie slechts aan maximaal 10 km/u kan worden uitgevoerd, dan sta je eigenlijk beter helemaal stil.
De twee delen die opklappen (een deel van het dak en de achterruit) nemen plaats op de plek waar anders het vouwdak huist. De kofferruimte moest dus niet worden aangepast, en hij kan nog steeds twee koffers aan en nog wat souvenirs.
Houden van… of niet
Een andere bijzondere eigenschap van de RF die ons zeer beviel: de iets soepeler ophanging dan die van de roadster, wat niet alleen meer comfort geeft maar ook meer homogene reacties oplevert. Ja, de RF reageert dan wat minder snedig, maar stuur en onderstel lijken nu harmonieuzer samen te werken.
De enige grote tekortkoming van de RF is echter niet min. Wie open rijdt aan 90 km/u zal merken dat de wind de stijlen achter de hoofden martelt en een storend geluid doet ontstaan. Je moet dus luider praten om nog verstaanbaar te blijven. Met de ruiten omlaag is het beter. Maar dat maakt het dus onmogelijk om zonder dak te genieten van een winterzonnetje, iets waar een klassieke MX-5 wel in slaagt, zonder dat iemand zijn stem moet verheffen tijdens de it.
Een ideetje
De intentie is dus mooi, het design zelfs fantastisch, maar de realisatie toont zijn beperkingen. Eigenlijk slechts één beperking, maar ze is wel vervelend. Maar een ideetje dat nu zo plots in ons opkomt… waarom geen echte coupé-versie van de MX-5 maken?
De Mazda MX-5 RF begint aan 26.090 euro, wat nog steeds een soldenprijs is voor zoveel genereus rondgestrooid rijplezier.
Mazda MX-5 RF 1.5 |
---|
Motor 4 cyl. benzine, 1.496cc |
131pk bij 7.000 opm |
150Nm bij 4.800 opm |
0-100 km/u in 8,6 seconden |
Top: 203 km/u |
Verbruik: 6,1 l/100 km |
CO2: 142 gr/km |
Priis: 26.090 euros |
Actueel aanbod
-
Mazda 5 5 1.8i Active
€ 2.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 206.000 km
- 04/2011
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1703 Dilbeek -
Mazda 5 5 1.8 MZR Center-Line 7 ZITPLAATSEN 112000 KM
€ 7.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 112.000 km
- 11/2012
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
168 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2660 Antwerpen -
Mazda 5 1.8i essence 7 places EURO 5 garantie 12 Mois
€ 6.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 140.000 km
- 11/2010
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1790 Affligem -
Mazda 5 1.8i 16v Si
€ 1.950,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 225.000 km
- 03/2007
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-9400 Ninove -
Mazda 5 2.0 CDVi Style//MARCHAND OU EXPORT/
€ 2.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 243.442 km
- 01/2011
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
6,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
159 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7033 Cuesmes -
Mazda 5 5 1.8i Active
€ 3.490,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 170.000 km
- 07/2008
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7130 Bray - binche -
Mazda 5 1.6 CDVi +++ EURO 5 +++7 PLACES+++
€ 5.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 172.000 km
- 03/2011
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
138 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4100 Seraing -
Mazda 5 1.8i Active et 1 an de garantie
€ 4.650,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 136.000 km
- 05/2008
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
179 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1702 grand bigard