In het kort
De derde generatie Mercedes CLA wil hommeles veroorzaken in leasingland. Door een scherpe prijs te combineren met meer dan 700 km aan range en een strak Duits design. Dit is Mercedes’ Tesla Model 3-moment.
De derde generatie Mercedes CLA wil hommeles veroorzaken in leasingland. Door een scherpe prijs te combineren met meer dan 700 km aan range en een strak Duits design. Dit is Mercedes’ Tesla Model 3-moment.
2025 staat te boek als het jaar waarin de Duitse premiummerken hun nieuwe strijdwapens in leasingland voorstellen die kunnen schermen met imposante tech en range. Zo lanceert BMW dit najaar een gloednieuwe iX3 en i3 (Lees: de elektrische 3 Reeks), terwijl bij Mercedes de spotlight staat op de CLA Coupé, CLA Shooting Brake, GLA en GLB. Stuk voor stuk met een elektrische aandrijflijn.
Visueel wil Mercedes allerminst choqueren met de derde generatie CLA. De sportief gelijnde sedan (Mercedes noemt het een coupé) werd in 2012 op de markt gebracht als kleiner broertje van de CLS. Hoewel die imposante luxeseden ondertussen naar de eeuwige jachtvelden mocht, blijft de CLA stoer vasthouden aan de kernwaarden.
De derde generatie CLA oogt daardoor opvallend herkenbaar. Toch zijn er de nodige veranderingen aan het koetswerk. Te beginnen met de dimensies. Zo werd de nieuwe CLA enkele cm’s langer, breder en hoger en is hij tegenwoordig bijna net zo groot als de vorige generatie C-Klasse (!). Visueel springt meteen de snuit in het oog met aan elkaar gelinkte koplampen. Een stijlkenmerk dat hij over neemt van grotere broers EQE en EQS, maar hier wat beter tot zijn recht komt. Voorts is de CLA een rijdend reclamebord voor Mercedes, dankzij het overaanbod aan sterretjes. Zowel de voor- als achterlichten zijn stervormig en ook in de grille krijg je 142 individueel verlichte Mercedes-sterren.
Binnenin introduceert Mercedes een compleet nieuwe cockpit. Daarin staat een joekel van een rechtstaand dashboard centraal. Daarin zitten standaard twee imposante schermen, optioneel kan je ook nog een extra scherm voor de passagier vooraan krijgen. Zo imposant de schermen, zo plastiekerig de afwerking rondom. Zonde, want de rest van het interieur zit meer dan fraai in elkaar qua materialen en afwerking.
Ook in zijn derde generatie is de CLA niet ‘s werelds beste taxi. Waarmee we vooral willen zeggen dat de achterbank aan de krappe kant blijft. Toch zeker voor een auto die tegenwoordig met de lengte van een C-Klasse schermt. Ook de koffer van 405 liter is eerder bescheiden (55l kleiner dan voordien), al is dat ook wat je kwijtgeraakt in een Polestar 2. Nu goed, Mercedes countert meteen door te stellen dat je maar gewoon een CLA Shooting Brake moet kopen als je op zoek bent naar meer stouwvolume. Want die komt er ook in een elektrische variant!
Juist ja, die aandrijflijnen, hoe zit dat nu? Wel, de nieuwe generatie CLA mag dan wel een herkenbaar design hebben, onderhuids is dit een complete revolutie. De CLA staat op een nagelnieuw platform dat zelfs de bouwstenen van de EQE en EQS doet aanvoelen als oude koek. 800 volt, hypersnel laden en imposant veel range.
Liever bare cijfers? Bij de lancering komt de CLA Coupe er als 250+ en als 350 4Matic. Die eerste beschikt over 272 pk (335 Nm) dankzij een elektromotor op de achteras, de tweede voert dat vermogen op naar 354 pk (515 Nm) dankzij één elektromotor op elke as. De batterij van 85 kWh (netto) is standaard en zegent beide auto’s met een riante range van +700 km (776 km voor de 250+) terwijl je ook aan 320 kW DC kan snelladen. Daarenboven zal je op termijn ook 22 kW kunnen AC-laden, in plaats van de standaard 11 kW AC.
Daar stopt de pret niet, want uiteraard komt er aan de éne kant van het spectrum ook nog AMG-derivaten van op de markt en aan de andere kant van het spectrum een instapversie met kleinere accu van 58 kWh (netto). Tenslotte schuift Mercedes ook nog de CLA naar voren met een gloednieuw ontwikkelde 1.5-liter viercilinder hybride op benzine.
Hoe ver geraak je nu écht met de elektrische CLA Coupe? We konden het zelf ondervinden tijdens een eerste rit in en rond Kopenhagen. Toegegeven, de gemiddelde snelheden liggen daar opvallend laag, maar het was er op het moment van de test ook +30°C! Uiteindelijk klokten we af op 629 km rang voor de 250+ en 598 km range voor de 350 4Matic.
Daarvoor gingen we trouwens niet aan het hypermilen. Nee, we reden beide testwagens zoals we het ook thuis zouden doen en werden gecharmeerd door het volwassen rijgedrag van de CLA. De derde generatie kan je nog bezwaarlijk een speelvogel noemen. Met 2 ton, een puike geluidisolatie en comfortabele ophanging is dit een auto om km’s mee te malen. Of hoe een hippe vogel uit kan draaien tot een volwassen leerling.
De missen van Mercedes met de nieuwe generatie CLA is duidelijk: de leasingmarkt een scherpe rechtse geven. Want hoewel hij hypersnel kan laden, met riant veel range pocht en de nodige préséance heeft, prikt hij zich een basisprijs van 56.870 euro op. Te weten: dit is meteen voor de 250+ met de grootste range en opvallend veel standaarduitrusting. Zonder twijfel gaan de instapversie (met kleinere accu of hybridemotor) daar nog sterk onder.
Nee, de elektrische CLA is geen complete revolutie. Wel neemt hij alle (elektro)kennis van Mercedes en steekt hij het in een strakke sedan met een al even strak prijskaartje. De nieuwe generatie premium-EV is hier.
Technische gegevens: Mercedes CLA 250+ (2025)