Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Corsa OPC – Woest

Er zijn nog liefhebbers van pocket-GTI’s, en die zullen hun hart ophalen met de nieuwe OPC-versie van de Opel Corsa. Hij bijt, die kleine.

Je hebt maar één blik nodig om te zien dat deze Opel Corsa zich aan de nerveuze kant van het ADHD-spectrum bevindt. Dat is één van de constantes van de OPC-filosofie, de verpakking verraadt duidelijk de inhoud: gespierd bumperdesign, grote luchthappers, sportieve 17-duimsvelgen standaard, 18 duim in optie, een nepopening in de motorkap die alleen karakter toevoegt, een met 10 mm verlaagde sportophanging, dubbele uitlaat, Recaro sportstoelen… Het is allemaal aanwezig. Wanneer sommigen van deze Corsa zeggen dat hij te braaf is en te weinig verschilt van zijn voorganger, is de kans klein dat ze dat ook van deze OPC durven zeggen.

Motor op Red Bull

Onder de motorkap steekt de uitstekende 1.6 Turbo die ons al zo beviel in andere Opels. Hij is nog wat aggresiever gemaakt voor de Corsa OPC. De motor is in zijn gewone doen een zachte en lineaire turbo, maar hier lijkt hij wat hondsdol. Hij heeft 207 pk bij 5.800 opm en 245 Nm tussen 1.900 en 5.800 opm. 280 Nm is tijdelijk in overboost beschikbaar. Dat koppel lijkt bescheiden voor een kleine GTI, maar geloof ons: er is meer dan genoeg aanwezig. De versnellingsbak is een manuele zesbak, waar de ingenieurs de geleiding hebben verkort om een sportiever gevoel te geven.

Opel doet een beroep op enkele gerenommeerde namen in de afwerking. Koni levert de veren, Remus verzorgt de volledige uitlaatlijn, Brembo de remmen (in het OPC Extreme Performance Package voor 2.400 euro). Alle belangrijke parameters zijn de revue gepasseerd: een preciezere en communicatievere stuuroverbrenging, een uitstekende en puur mechanische ophanging, die wel instelbaar is. En een ESP dat drie standen kent: normaal, Competition (waarbij de elektronica pas in allerlaatste instantie ingrijpt) en ‘off’.

Sperdifferentieel

Nog een klassieker bij OPC is de voortrein die het moeilijk heeft om het vele vermogen op het wegdek te krijgen, met meestal spinnende wielen tot gevolg. Alle auto’s die we hier konden testrijden, hadden het OPC Extreme Performance Package en dat omvat ook een strikt mechanisch sperdifferentieel op de vooras. Dat verandert natuurlijk alles, want op slag kan je er zeker van zijn dat het vermogen efficiënt naar de weg gaat. We weten niet wat dat geeft in de ‘sperloze’ basisversies. Maar dat het met dit Pack goed is, wordt snel duidelijk. Het is alleen dankzij het sperdifferentieel dat je met volgas de bocht uit kan. De lichte correcties die je met het stuur moet aanbrengen, maken duidelijk dat niet alles op rails gaat. Dit is geen Clio RS, 208 GTi of een Fiesta ST.

Maar de Opel Corsa OPC heeft pakken karakter in de plaats te geven. Zijn vinnige motor, de sportieve versnellingsbak, zijn hele schuimbekkende attitude, ze toveren allemaal een brede grijns op je gezicht. Die lach verdwijnt wel aan de pomp: een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km (CO2: 174 gr/km) volgens Opel, maar in werkelijkheid zie je het verbruik nooit onder 10 l/100 km zakken. Toch voelt hij verslavend aan, zelfs aan een basisprijs van 22.100 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer