Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Opel Insignia Facelift – Met de vingertippen

Vijf jaar is hij, maar de Opel Insignia blaakt nog steeds van gezondheid. Maar zoals de traditie het wil, is het dan tijd voor een facelift. Die is uiterlijk mild, maar gaat ver onderhuids.

Opel heeft geen grote wijzigingen aangebracht, maar toch zijn de nieuwe details van gefacelifte Insignia duidelijk voor het blote oog. Het radiatorrooster kreeg een ander design, dat de Insignia wat wilder en sportiever maakt. Hij krijgt ook kleine vleugeltjes aan het einde van de chroom band, zoals je die bij de andere nieuwe Opels ook ziet. De lichtblokken stralen meer karakter uit en achteraan zijn de lichten fijner geworden. Er loopt een mooie chroom rand onder, zoals in de Cascada. Meer doen zou misschien zelfs al te veel geweest zijn, in het geval van de mooi verouderende Insignia.

Betere knoppen

Dan valt er meer te zeggen over het interieur. De instrumentencluster wordt uitgebreid met een breed tft-scherm. Dat is niet alleen erg hip, maar het verschaft ook een betere leesbaarheid. Daarnaast heeft Opel gewerkt aan zijn knoppenprobleem. Op de middenconsole is het aantal knopjes voortaan aanvaardbaar. Ze geven toegang tot menu's op het scherm: gps, audio, autoconfiguratie, telefoon en apps. De besturing verloopt via het aanraakscherm en het IntelliLink-infotainmentsysteem. Je kan bovendien de iconen naar een andere plaats slepen, zoals het je goed uitkomt. Alleen de bediening van de airco blijft weerhouden met toetsen alleen op de console, wat een goede zaak is.

Andere nieuwigheid: de Touchpad. Die bevindt zich net voor de armsteun in het midden. Hierdoor kan je in de menu's op het scherm werken zonder je vinger naar het beeldscherm te moeten verplaatsen. Je bedient hem zoals een muis van een computer. Je kan ook letters tekenen voor de invoer van een telefooncontact of een adres. Hoe werkt het? Een beetje zo-zo. Moet je er aan wennen? Vast wel. Wie had het niet moeilijk om zijn eerste smartphone onder de knie te krijgen? Maar omdat het bijdraagt tot een properder indruk van het geheel, gaan wij wel de laatste zijn om te klagen. Je lijkt nu nog meer waar voor je geld te krijgen.

1.6 Turbo

Op technisch vlak heeft Opel op heel wat onzichtbare punten gewerkt. Toch blijft het rijplezier gevrijwaard. Echt nieuw is dat de Insignia voortaan kan worden besteld met de uitstekende 1.6 Turbo benzinemotor, waarvan we eerder de lof bezongen in de Cascada.

Deze keer waren we minder onder de indruk van de combinatie met de automatische versnellingsbak. Die is duidelijk op comfort afgesteld. Hij schakelt wel zacht, maar de spreiding van de verhoudingen is groot. Zelfs in de sportstand krijg je niet echt een waw-gevoel. Wie kicks zoekt, is beter af met de manuele versnellingsbak. Maar hou er dan wel rekening mee dat deze 1.6 een motor is die vooral is ingesteld op trekkracht en op lange kilometers. Sportief is hij niet. Met een 0 tot 100 in 9,2 seconden en een top van 220 km/u komt hij goed mee, maar de motor is vooral lineair afgesteld. Hij geeft geen piek bij hogere toeren. Agressieve chauffeurs moeten elders hun heil zoeken.

Geven we nog mee dat de CO2-uitstoot van de 2.0 CDTi EcoFlex volgens Opel zakt naar 99 gr/km (3,7 l/100 km), terwijl het vermogen met 10 stuks stijgt tot 140 pk. Reken op 28.400 euro. In diesel is er keuze zat: 110 pk, 120 pk, 130 pk, 140 pk en 163 pk. Er is zelfs een BiTurbo met 195 pk. De basisversie met de 1.4 turbobenzine kost 25.900 euro.  

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer