Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Insignia 2.0 Turbo Sport – Grijze muizen zijn uit de mode

De nieuwe Auto van het Jaar is deze keer echt kersvers, want de titel was al binnen voordat de auto bij de dealer stond. De Opel Insignia heet officieel de Vectra op te volgen, maar binnen Opel heeft de nieuweling meer functies.

Op dit moment is er een keuze uit een vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback, maar die worden snel gevolgd door de Sports Tourer, een uit de kluiten gewassen stationwagon. Opel is van oudsher sterk vertegenwoordigd in het zakelijk segment. In de jaren zestig reed iedereen die al een auto van de zaak had of met een Volkswagen Kever of een Opel Kadett. Later werd de Ascona populair en die ging weer als vanzelf over in de diverse generaties Vectra. Intussen heeft Opel haar positie in het nog hogere segment met het verdwijnen van de Omega laten varen. Vormgeving is bij het Duitse merk lang niet altijd topprioriteit geweest. Want laten we heel eerlijk zijn. Wat betreft uitstraling heeft de laatste generatie Vectra nooit kunnen overtuigen. Een goede, maar op verder alle fronten een doodsaaie auto. En dan is de nieuwe Insignia als opvolger ineens andere koek.

Vierdeurs coupé

Er wordt naar gekeken. De nieuwe Opel Insignia is een voldoende opvallende verschijning in het verkeer. Er wordt gewezen, er wordt over gepraat en dat is meteen al een goed begin voor een nieuw model. Ondanks dat de verkoopaantallen in het traditionele D-segment al jaren afnemen, neemt de nieuwe Opel Insignia ook de rol van topmodel op zich.

Waar het er sterk op leek dat de Vectra tijdens de zomervakantie ontworpen was, heeft het voltallige Opel designteam zich uitgesloofd op de Insignia. Uitgaande van een compleet nieuwe bodemgroep is de Insignia een halve maat groter dan zijn voorganger. Eigenlijk is de nieuweling daardoor eerder de opvolger van de vroegere Omega. Opel zet in dit typisch zakelijke segment in op een vierdeurs coupé, dat is duidelijk aan de achterkant te zien. Die lijnvoering wordt nog eens extra ondersteund door de aluminium omlijsting van de zijruiten.

Vleugel

Verder domineert op de flanken duidelijk de vleugelvorm die we ook op andere plaatsen in de auto weer tegenkomen. De grille is erg groot uitgevallen en het chroomgebruik is wat overdreven. In het Opel-logo is voortaan aan de bovenkant de merknaam opgenomen. Wie voor een meer ingetogen Insignia gaat, moet eens gaan winkelen bij huistuner Irmscher, die hebben een sportieve grille zonder chroom. De koplampen zijn het nader bestuderen waard. De Insignia heeft namelijk dagrijverlichting op de hoeken in een L-vorm. Daarnaast is de auto optioneel uit te breiden met het Adaptive Forward Lightning. Deze bi-xenon lampen regelen de lichtsterkte en hoogte afhankelijk van de omstandigheden en schakelen ook nog eens volledig automatisch het grootlicht in. Het werkt subliem, maar kost wel 900 EUR extra! Standaard staat de Sport-uitvoering op 18 inch wielen met vijf dubbele spaken.

Kunststoffen

Wie gecharmeerd is van de uitstraling van de nieuwe Opel Insignia, zal direct na het openen van de portieren merken dat de ontwerpers ook hun best hebben gedaan op het interieur. Zo toont het dashboard lekker breed mede omdat de belijning wordt doorgetrokken in de portierpanelen. De vleugelvorm van de flanken zien we hier weer terug bij de portiergrepen. De bovenkant van het dashboard is van een zacht materiaal dat prettig aanvoelt. Fijn voor wie de neiging heeft in het dashboard te knijpen. Daaronder en boven een glanzend zwarte accentenstrip die hoort bij de Sport-uitvoering. De onderkant van het dashboard is een ander verhaal. Dat is van een behoorlijk harde kunststof gemaakt. Het doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel van de Insignia, maar plaatst ons na de euforie over de vormgeving weer terug waar we zijn moeten. Het gaat immers om een gewone D-segment auto. Toch had Opel hiermeen net de puntjes op de i kunnen zetten.

Knoppen

De middenconsole zit vol met druk- en draaiknoppen en het duurt bij een uiterst compleet ingerichte variant best even voordat de betekenis hiervan volledig duidelijk is. De manier waarop de knoppen naast en bijna onder elkaar zijn gerangschikt levert weer een compliment op voor de ontwerpers. Climate Control is op alle varianten standaard alsmede een radio/CD/MP3-speler met bediening op het stuurwiel. Verder zijn er uitbreidingsmogelijkheden met een volledig geïntegreerd navigatiesysteem. Opel heeft ervoor gekozen een dergelijke voorziening op geen enkel uitrustingsniveau standaard te maken, terwijl verschillende concurrenten dat wel doen. Zoals de naam van het uitrustingsniveau Sport al doet vermoeden, horen hierbij sportieve stoelen die een uitstekende zijdelingse ondersteuning bieden en waarvan de voorkant van de zitting in lengterichting kan worden verschoven. Dat levert op zowel lange als korte, rustige en sportieve ritten een uitstekend zitcomfort op. De lederen bekleding, dat was te verwachten, die staat weer op de optielijst. De achterbank biedt ruim plaats aan twee tot drie volwassenen, maar bij de instap komt het nadeel van de coupéachtige daklijn naar voren. Zeker bij de eerste keer is de kans groot dat het hoofd wordt gestoten. Eenmaal gezeten blijkt de Insignia aan passagiers met een normaal postuur voldoende ruimte te bieden. Ook het bagagevolume van 500 liter is royaal en op de bekende manier uit te breiden door de rugleuning van de achterbank neer te klappen.

Potente motor

Motorisch zet Opel de Insignia meteen breed in. De 2.0 liter turbomotor is een fraaie machine die met 220 pk en een koppel van 350 Nm het nodige te vertellen heeft. Verwacht echter geen explosieve prestaties. Omdat de turbo behoorlijk geleidelijk aangrijpt wordt de souplesse van de motor mooi over een breed toerental uitgesmeerd. Daarnaast is het een compliment aan de isolatie en het comfort dat de Insignia Turbo niet als 'snel' wordt ervaren. Voor sportief ingestelde bestuurders klinkt dat wellicht als een nadeel, maar toch weet de auto in 7,6 seconden de 100 km/h aan te tippen en door te gaan tot 242 km/h. Ons testexemplaar is voorzien van permanente vierwielaandrijving, maar de aangedreven achterwielen laten de prestaties zo goed als ongemoeid. Keerzijde van een dergelijk potente motor met bovendien vierwielaandrijving is een stevig brandstofverbruik dat in de praktijk moeilijk boven de 1 op 10 uitkomt en eerder richting 1 op 8 neigt.

Overtuigend

Waar de oude Vectra qua rijdynamiek niets spannends had, weet de Insignia veel meer te overtuigen. De langere wielbasis zorgt samen met de compleet nieuw ontwikkelde bodemgroep voor een rijgedrag dat zich kan meten met de beste aanbieders in het segment. Het onderstel van de Sport is natuurlijk op een aantal details aangepast om nog dynamischer te presteren. De auto stuurt gewoon uitermate strak en precies, overhellen in bochten kent de Insignia niet. Verder is het opvallend dat met de optionele 20 inch wielen toch nog sprake is van een behoorlijke demping van wegoneffenheden. De wielen in combinatie met een sportonderstel doen wellicht een compromisloos hard veergedrag vermoeden, maar ook in deze configuratie is de Insignia harmonieus afgestemd. Gelukkig hangt de neus niet te laag bij de grond, zodat flinke verkeersdrempels probleemloos genomen worden. Opel heeft het met de Insignia voor elkaar gekregen om een prachtig totaalpakket neer te zetten. Prachtig door de vormgeving, inrichting én het rijgedrag. Zoals het een echte Opel betaamt, is de nieuweling op een zeer brede doelgroep afgestemd. De meeste kopers zullen louter op zoek zijn naar een goede huis-tuin-en-keuken auto. Maar het doet de Insignia beslist geen recht om 'm zo te typeren. De auto is op het gebied van rijdynamiek zoveel beter dan zijn voorganger en mag nu rustig in de voorste gelederen van het segment aansluiten.

Prijzen

Prijstechnisch zit de Insignia midden in het segment. De 1.6 begint in de Edition-uitvoering bij 23.700 EUR. De 1.8 liter motor heeft een vanafprijs van 24.600 EUR en daarboven komt de 180 pk 1.6 Turbo vanaf 26.500 EUR en die kon wel eens behoorlijk populair worden. Volop keuze in ieder geval alvorens je aan de 2.0 liter turbomotor komt die minimaal 28.800 EUR moet opbrengen. De 2.8 V6 turbomotor kost 36.050 EUR. En dan begint de optelsom. De Cosmo-uitvoering met automaat kost 38.600 EUR. Worden dan nog wat zaken in de optielijst aangevinkt, dan gaat de totaalprijs zonder probleem boven de 40.000 EUR uit.

Conclusie

Meer dan ooit heeft Opel zijn best gedaan om in het D-segment een prachtige auto neer te zetten. De Insignia haalt Opel uit de grijze circuit! De vormgeving is heel eigen en op veel details bijzonder. Wie de nieuweling eenmaal heeft gezien, zal 'm snel weer herkennen. Ook het interieur sluit goed om zijn inzittenden heen, als is het voor de achterpassagiers even opletten het hoofd niet te stoten bij het instappen. Motorisch is er veel keuze en eerlijk is eerlijk, de 2.0 liter turbo zal in ons land niet veelvuldig worden verkocht, laat staan met vierwielaandrijving. Deze combinatie toont echter wel aan wat er allemaal mogelijk is.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer