Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Opel Meriva 1.3 CDTi Ecoflex – Trukendoos

Met zijn tegengesteld openende deuren, weet de Opel Meriva de aandacht naar zich toe te trekken. En met zijn 95 pk sterke 1.3 CDTi Ecoflex heb je op papier een winnaar.

Het siert Opel dat het merk geen meeloper meer wil zijn. Een Audi-badge zou niet misstaan op de Insignia, en de Astra moet maar weinig onderdoen voor de Golf.

Rolls

Met de Meriva heeft Opel een compacte monovolume in huis waar je wel even bewonderend naar kijkt. Mechanisch deelt hij zijn platform met de Chevrolet Aveo en de toekomstige Opel Corsa – verwacht in 2013. En om een concurrent te vinden voor zijn originele deurenoplossing, moet je al naar Rolls Royce.

Die weg van elkaar openzwaaiende deuren zijn weliswaar makkelijk – je krijgt meer toegang tot de achterbank – maar veranderen eigenlijk weinig in een kleine parkeerruimte. Dan is een schuifdeur handiger.

Flex-doors

De Flex-doors vinden we dus maar zozo, maar dat kunnen we niet zeggen van de rest van het Flex-woordenboek van Opel. De achterbank laat zich in een vingerknip neerleggen (koffer 400 l – 1.500 l), je kan delen van de achterbank individueel naar voor of achter schuiven of neerklappen. Er is zelfs een Flex-opbergvak tussen de stoelen vooraan, dankzij de introductie van een elektronisch bediende handrem. En ja, je kan zelfs kiezen in de optielijst voor een Flex-fietsenrek dat in de bumper schuilt. Echt een handig karretje, waar aan alles gedacht is.

Ook de eerste indruk achter het stuur is goed. Je vindt het nieuwe, dikkere Opel-stuur terug uit Insignia en Astra, terwijl ook de knappe bedieningsknoppen op de middenconsole de Meriva een luxueuze uitstraling geven. De duurdere afwerkingsniveaus (Enjoy en Cosmo) krijgen een mooier afgewerkte boordplank, dan het basismodel (Essentia).

Krachtig

Opel beweert dat deze Ecoflex-versie 11% zuiniger en 21% krachtiger is dan de milieuvriendelijke versie van de vorige Meriva. Dat krachtiger kunnen we alvast bijtreden. Met 95 pk en 180 Nm voelt het 1.3 blokje snediger aan dan Opel op papier geeft. Officieel sprint hij in 13,8 seconden naar 100, we zouden zweren dat het veel minder is.

De Meriva houdt er een keurige wegligging op na, zonder er hoge ambities op na te houden. Maar zo zijn er in dit segment niet veel. Alleen is het bijzonder jammer dat de kleine diesel slechts over een vijfbak beschikt. Omdat Opel kiest voor lange verhoudingen, betekent het dat je geregeld in een gat valt tussen de versnellingen. Wie vooruit wil, moet schakelen. En ook op de snelweg ligt het toerental wat te hoog. Opel geeft een gemiddeld verbruik op van 4,5 l/100 km (CO2: 119 gr/km). Wij eindigden met 5,9 l/100 km op de boordcomputer. OK, het is ‘putteke winter’, dus ‘no way’ dat we de optionele stoelverwarming en het verwarmde stuur dan afzetten. Maar toch, een resultaat dat ons wat ontgoochelde.

In Essentia start de Ecoflex Meriva bij 17.200 euro. Wij raden de Enjoy aan, vanaf 18.900 euro. Zijn verbruik is misschien niet je dat, maar als praktische gezinsauto behaalt de Meriva alle punten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Opel Astra GSe test AS24

Opel Astra GSe: meer dan alleen verpakking

Autotests · Opel
Opel Astra Hybrid (2023) banner

Opel Astra Hybrid 180: Astra, ben jij dat?

Autotests · Opel
Opel Astra Sports Tourer (2022) banner

Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader

Autotests · Opel
Ontdek meer