Test: Opel Zafira – Helemaal verbonden, helemaal hip

Opel heeft de Zafira een update gegeven. Dat is meer een software-update geworden dan een ingrijpende designvernieuwing, maar dit stelt de Zafira wel in staat om aansluiting te vinden bij de nieuwste technologische mogelijkheden. Een rondleiding.

Ondanks het succes van de compacte SUV’s en crossovers, is het segment van de compacte monovolumes nog verre van dood. In 2015 was dit segment nog steeds goed voor 730.000 verkochte auto’s, ofwel 5 procent van de totale markt.

Natuurlijk hebben ze het moeilijk om tegen de nieuwste modetrends op te boksen, maar de constructeurs doen alle moeite om hun aanbod compleet te herzien (Renault Scenic) of om ingrijpende wijzigingen door te voeren (Citroën Picasso). Opel volgt nu ook dit laatste pad met zijn derde generatie van de Zafira, die een flinke verjongingskuur kreeg.

Nieuw gezicht

Uiterlijk is er geen sprake van een radicale metamorfose, maar van details die een groot verschil maken. Vooraan krijgt de Zafira zo een gezicht dat geïnspireerd is op dat van de nieuwe Astra. Zowel achteraan als in profiel is er weinig verschil te merken op de voor/na-foto’s. Opel schuift nog gauw twee nieuwe carrosserietinten in het pallet van de Zafira: ‘absolute red’ en ‘summit white’.

Minder knopjes

Aan boord van de Opel Zafira vallen de wijzigingen veel sneller op. In de stuurpost zijn enkele aanpassingen gebeurd, en op de middenconsole zijn heel wat knopjes verdwenen en vervangen door functietoetsen op het aanraakscherm. Alleen de meest courante functies beschikken nog over een fysieke bedieningsknop, zoals de airco. Een uitstekend idee.

Voor het overige handhaaft Opel de klassieke troeven van de Zafira: zeven zitplaatsen en een bijzonder makkelijk in te delen interieur. Je beschikt over 30 indelingsmogelijkheden en een koffer waarvan het volume kan variëren van minimaal 720 liter tot maximaal 1.860 liter eens de twee zitrijen zijn opgeborgen. Dan vind je ook een volkomen vlakke laadvloer.

High-tech

De Opel Zafira is en blijft een familiewagen, die de nodige aandacht besteedt aan de veiligheid van zijn inzittenden. Zo heeft Opel led-verlichting met adaptieve sturing geïntroduceerd, maar ook enkele bekende rijhulpen. Daar is verkeersbordherkenning bij, net als verkeersbordherkenning, botsingwaarschuwing vooraan, de rijvaksensor en adaptieve cruise-control.

Dat is een meer dan behoorlijk aanbod, waar Opel nog heel wat nieuwe verbindingsmogelijkheden aan toevoegt. Naast de nieuwe ‘OnStar’ diensten, biedt de Zafira voortaan ook de mogelijkheid aan om te functioneren als wifi-hotspot voor zijn inzittenden, via 4G-verbinding. Hallo Facebookstatus, Twitterupdate en Instagrambeelden vanuit de auto.

Kilometervreter

Bij deze eerste kennismaking had Opel twee motorversies meegebracht: de 1.6 turbobenzine met 200 pk en de 2.0 CDTi turbodiesel met 170 pk. Die laatste optie lijkt ons het best bij het karakter van de Opel Zafira te passen. Met 400 Nm heeft hij koppel in overvloed, genoeg om steeds krachtig te punchen. Hij klimt gretig in de toeren en heeft geen enkele moeite om de Zafira op dreef te houden. Dankzij de gestuurde ophanging Flex Ride met zijn drie instellingen, kan je de Zafira echt op je humeur van het moment afstemmen. Elk rijmodus gaat hem bovendien goed af. Lange reizen zitten hem als gegoten.

De basisversie van de Opel Zafira – een 1.4 Turbo Ecotec – is beschikbaar vanaf 22.500 euro.

Opel Zafira 2.0 CDTi
Viercilinder turbodiesel, 1.956 cc
170 pk bij 3.750 opm
400 Nm bij 1.750 opm
Top: 205 km/u
0-100 km/u: 9,9 sec
Verbruik: 5,8 l/100 km
Testverbruik: 6,9 l/100 km
CO2: 153 gr/km
Prijs: 30.200 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Opel Corsa GSI – De erfgenaam

Autotests · Opel

Test: Opel Insignia Country Tourer – Hipster-break

Autotests · Opel

Test: Opel Insignia Grand Sport – De grote vernieuwer

Autotests · Opel
Ontdek meer