Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lynk & Co 01: niet kopen maar abonneren

Lynk & Co is in ons land gearriveerd met de 01, een auto waar je een maandelijks abonnement op neemt. Autoscout24 ging rijden en legt je alles uit.

Lynk & Co. Als je nog niet van het merk hebt gehoord, dan ga je er binnenkort niet omheen kunnen. Het Zweeds-Chinese merk wil zijn auto’s immers op een revolutionaire manier aan de man brengen: via een maandelijks abonnement. Zweeds-Chinees? Inderdaad: Lynk & Co is een dochtermerk van de Chinese Geely-groep, en op die manier een zustermerk van Volvo en Polestar. De Lynk & Co 01, het eerste product voor onze markt, werd ontworpen en ontwikkeld in Zweden, maar wordt gebouwd in China.

AS24 Lynk & Co 2021 statisch voor

Streamingabonnement

De Lynk & Co 01 rijdt trouwens al enkele jaren rond in China, net als enkele andere Lynk & Co-modellen, maar wordt er op de klassieke manier verkocht. In Europa wil het merk het anders doen. Naar eigen zeggen wil Lynk & Co geen volumes produceren en verkopen, maar zijn auto aanbieden aan klanten op het moment dat ze hem nodig hebben. Concreet: je neemt een maandabonnement op de Lynk & Co 01, dat je elke maand kunt stopzetten. In ruil daarvoor krijg je een volledig uitgeruste hybride SUV inclusief taks, verzekering en onderhoud.

Hoeveel Lynk & Co daarvoor vraagt? 500 euro per maand. Beschouw het dus gerust als een soort streamingabonnement, net zoals je een maandabonnement op Netflix of Spotify afsluit. En net zoals die streamingdiensten kun je de Lynk & Co delen om de maandprijs te verzachten. Het merk heeft namelijk een app waarin je kunt aangeven wanneer je je auto niet nodig hebt. Op dat moment kun je de 01 dan verhuren aan andere abonnees. Zie je dat abonnement toch niet zitten? Geen probleem: in dat geval kun je de Lynk & Co 01 op de klassieke manier kopen. 36.000 euro voor de full hybrid, 42.000 euro voor de plug-inhybride.

AS24 Lynk & Co 2021 profiel

Vermomde Volvo

Wat je voor die maandprijs of catalogusprijs in ruil krijgt? Kort door de bocht: een vermomde hybride Volvo XC40. De Lynk & Co 01 gebruikt immers het CMA-platform van Volvo, dat ook met de Polestar 2 wordt gedeeld. Daarop bouwt het merk wel een ander koetswerk, dat met 4,54 meter iets langer is en met 2,73 meter een nipt langere wielbasis heeft dan de XC40. Ook de kofferruimte is met 466 liter nipt groter.

Binnenin herken je enkele bedieningselementen van Volvo, maar voor de rest houdt daar alle vergelijking op. De zetels zijn bekleed met gerecycleerd materiaal, het instrumentenpaneel is 12,3 duim groot, het infotainmentscherm 12,7 duim. Dat is trouwens de centrale ‘hub’ van de auto, want daarmee bedien je niet alleen de klassieke connectiviteit, maar gebruik je de ingebouwde dashcam, stuur je een idee door naar de ideeënbus van Lynk & Co, enzovoort. En vergeet het clichébeeld van matig afgewerkte Chinese auto’s: de assemblage- en afwerkingskwaliteit van deze Lynk & Co 01 is meer dan in orde.

AS24 Lynk & Co 2021 interieur

Aan de stekker

Wij reden onze eerste testrit met de plug-inhybride 01. Die combineert een 1.5-driecilinder turbobenzine van 180 pk met een elektromotor van 82 pk (60 kW). Het systeemvermogen komt uit op 261 pk, en daarmee legt deze 01 dezelfde cijfers voor als de Volvo XC40 T5 Recharge, de versie met stekker dus. Het verschil zit ‘m in de batterij: die in de Lynk & Co heeft een capaciteit van 17,6 kWh, waarvan je 14,1 kWh effectief kunt gebruiken. Goed voor een WLTP-rijbereik van 69 kilometer.

Onze eerste kennismaking was te kort om dat uit te proberen, maar we konden wel al vaststellen dat de hybride aandrijflijn prima werkt. Het geheel is uitstekend gedempt, en de benzinemotor laat zich alleen maar horen als je hem aanspreekt. Net als in de Volvo krijg je een volledig elektrische rijmodus, een hybride rijmodus en een ‘Power’-rijmodus, waarbij beide motoren optimaal samenwerken. Je kunt ook al rijdend het batterijniveau vasthouden of de batterij bijladen.

AS24 Lynk & Co 2021 interieur 2

Of je kunt de batterij met mondjesmaat bijladen door het hendeltje van de versnellingsbak in ‘B’ te zetten, en zo energie te recupereren wanneer je het gaspedaal lost. De recuperatie is niet sterk genoeg om de auto volledig tot stilstand te brengen, maar het is bijwijlen een aangenamere manier om af te remmen dan met het wat sponzige rempedaal. Het rijcomfort is verder vrij van kritiek, op de velgkeuze na dan: Lynk & Co monteert standaard 20-duimsvelgen, maar dat had gerust een maatje kleiner mogen zijn.

AS24 Lynk & Co 2021 achter

Conclusie

Schrijf de Lynk & Co 01 dus niet zomaar af als “weeral een Chinese auto”: de hybride SUV heeft heel wat gemeen met de Volvo XC40. Bovendien komt hij standaard hypervolledig uitgerust aan de start, waardoor je alleen moet kiezen tussen blauw of zwart als koetswerkkleur en waardoor je een sterk competitief aanbod krijgt. Of de abonnementsformule iets voor jou is, is een oefening die je zelf moet maken: 500 euro per maand is voor de meeste mensen nog steeds veel en een maandelijkse kilometerlimiet van 1.250 kilometer per gebruiker is niet voor iedereen weggelegd. Klassiek kopen kan dus nog altijd...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Michelin CrossClimate – Wat als je de zomerband ook in de winter kon gebruiken?

Autotests · Others

Test: Radical RXC – Racewagen voor elke dag

Autotests · Others

Test: Michelin Pilot Super Sport – De power van rubber

Autotests · Others
Ontdek meer