Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche Taycan Cross Turismo: praktische rugzak

De elektrische Porsche Taycan krijgt een crossover en een shooting brake in één: de Cross Turismo. Autoscout24 deed de test.

De populairste Porsche in de geschiedenis van het merk uit Zuffenhausen is en blijft de 911. Maar de populairste Porsche van het moment is zonder twijfel de elektrische Taycan. Hoog tijd voor een modeluitbreiding, om nog meer klanten richting de elektrische Porsche te trekken – en dus beter gewapend te zijn voor de toekomst op stroom.

Crossover-Taycan

Dat doet Porsche met deze Taycan Cross Turismo. Ben je wat mee met de ontstaansgeschiedenis van de Taycan, dan komt deze elektrische Cross Turismo niet echt als een verrassing. Al van in de conceptfase, toen de Taycan nog gewoon ‘Mission E’ heette, schermde Porsche al met deze variant. En net als de Panamera met de Sport Turismo een koetswerkvariant heeft die het midden houdt tussen een break en een shooting brake, doet de Cross Turismo dat ook. AS24-taycan 02

Maar er is natuurlijk nog het ‘Cross’-gedeelte in de naam. Deze Taycan voegt door zijn doorlopende daklijn niet alleen meer hoofdruimte achteraan en meer kofferruimte toe (405 liter in plaats van 366 liter). Standaard krijgt de Cross Turismo vierwielaandrijving, door een elektromotor op de vooras en een op de achteras, en adaptieve luchtvering met meer bodemvrijheid. Kies je voor het Off-Road Design Package, dan zijn de bumpers en wielkasten stoerder afgelijnd en neemt de bodemvrijheid met 30 millimeter toe. Meer zelfs: dakrails en een fietsendrager? Het kan op de Cross Turismo.

Altijd vierwielaandrijving

Standaard vierwielaandrijving: dat betekent dat je de achterwielaangedreven Taycan niet in Cross Turismo-vorm zult terugvinden. Het gamma begint bij een Taycan 4 Cross Turismo, en volgt dan net als de gewone Taycan met een 4S, een Turbo en een Turbo S. Ook de kleinere Performance-batterij van 79,2 kWh slaat deze Cross Turismo over. Hij komt dus standaard met de Performance Plus-batterij van 93,4 kWh.

AS24-taycan 03

Wij trokken eropuit met de Taycan Turbo Cross Turismo. Diens twee elektromotoren, waarvan die op de achteras opnieuw gekoppeld is aan een tweetrapsversnellingsbak, produceren in totaal 625 pk. Tijdens de launch control stijgt dat vermogen naar 680 pk, het koppel naar 850 Nm. Daardoor sprint hij naar 100 km/u in 3,3 seconden, met een topsnelheid die op 250 km/u ligt.

Hoger is beter

En voor je het vraagt: ja, die acceleraties gaan nog altijd onverstoorbaar hard en brutaal efficiënt. Het instantkoppel duwt je als in een rollercoaster tegen je rugleuning en de hele oefening herhaal je moeiteloos enkele keren. Maar het is vooral straf hoe Porsche er net als bij de Panamera in slaagt om een bijna 5 meter lange en 2,3 ton zware auto zo scherp te laten sturen. Temeer omdat ons testexemplaar niet was voorzien van actieve antirolstangen of achterasbesturing, zaken die zwaardere Porsches altijd strafer maken dan volgens de wetten van de fysica mogelijk is.

AS24-taycan 04

Maar de echte ster is de standaard adaptieve luchtvering. Die vijlt immers de scherpe kantjes weg die de gewone Taycan wel nog heeft. Niet dat die oncomfortabel hard is afgeveerd, maar de extra soepelheid in deze Cross Turismo is merkbaar. We zouden zelfs durven zeggen dat deze Cross Turismo de slimmere keuze voor dagelijks gebruik is, temeer omdat niemand met zijn Taycan ooit zal gaan offroaden – extra Gravel-rijmodus of niet. Of je dan resoluut voor de Turbo moet gaan? Wat ons betreft niet. Niet alleen omdat er vlot 40.000 euro bijkomt vergeleken met de 4S, en dat is budget dat je bij Porsche sowieso nog in de optielijst spendeert. Maar vooral omdat hij met zijn 395 tot 452 kilometer aan rijbereik zowat dezelfde actieradius voorlegt als de Taycan 4 en 4S Cross Turismo, en je ook op die modellen aan 270 kW kunt snelladen. En zoals onze vorige tests aantoonden, zijn de instapversies van de Taycan minstens zo goed.

Conclusie

De Cross Turismo is een welgekomen aanvulling op het Taycan-gamma, die nog meer klanten naar de populairste Porsche van het moment zal lokken. Wat ons betreft is hij ook de interessantste Taycan van het gamma: hij zet even bloedstollende prestaties neer, maar biedt meer plaats en rijdt net wat comfortabeler bij dagelijks gebruik.

AS24-taycan 05

Pro

Voordelen

  • Extra ruimte
  • Veelzijdige luchtvering
  • Krankzinnige prestaties
Contra

Nadelen

  • Stevige prijs
  • Stevig gewicht
  • Recuperatie remenergie kan beter

Porsche Taycan Turbo Cross Turismo (2021)

  • Motor: Elektromotor (vooraan en achteraan)
  • Vermogen: 625 pk (680 pk in overboost)
  • Koppel: 850 Nm (overboost)
  • Overbrenging: Automaat, tweetraps
  • 0-100 km/u: 3,3 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Koffervolume: 405 l (+ 84 l vooraan)
  • Verbruik: 24 kWh/100 km (getest)
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • Catalogusprijs: € 158.701,18

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
Porsche 718 Cayman GT4 (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4: racepaard

Autotests · Porsche
AS24 Porsche 911 GT3 2021 banner

Porsche 911 GT3: eindigen met een knal

Autotests · Porsche
Ontdek meer