Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Ruf CTR Yellowbird: De bron

Ruf bouwde zijn hele reputatie op rond het tunen van de Porsche 911. Nu heeft Ruf voor het eerst zijn geheel eigen auto klaar… die een kopie lijkt van een oude 911. Niets is minder waar.

Een hele generatie leerde Ruf kennen door Gran Turismo op de Playstation. Maar eigenlijk al sinds zijn debuut in de jaren ’60 probeert Aloïs Ruf de Porsche 911 te verbeteren. “In 1964 hoorde en zag ik voor het eerst een 911. Ik was op slag verliefd”, zegt Aloïs Ruf ons in zijn werkplaats in Pfaffenheim. Ruf mag dan wereldwijd bekend zijn, het bedrijfje is nog steeds maar 68 werknemers groot en werkt nog steeds vanuit de oude garage die Aloïs’ vader in 1939 begon in Beieren.

RUF CTR Yellowbird-108

De naam

In 1987 schreef Ruf geschiedenis met de eerste CTR ‘Yellowbird’, op basis van een 911 Turbo, die tijdens een test voor het Amerikaanse tijdschrift Road & Track de concurrentie naar huis reed met een topsnelheid van 340 km/u. Hij kreeg toen van de aanwezige fotografen de bijnaam Yellowbird. Die naam is blijven hangen, en om de bekendste aller Rufs te eren vond Aloïs Ruf de tijd rijp om een verjaardagseditie uit te brengen: deze Ruf CTR Yellowbird Anniversary Edition. Die heeft niets gemeenschappelijk met de eerste CTR, en eigenlijk heeft hij ook niets meer gemeenschappelijk met Porsche.

RUF CTR Yellowbird-9

Te zwaar

Eigenlijk is dit de belangrijkste auto uit de geschiedenis van Ruf. Want voor het eerst staat Ruf volledig op eigen benen. Dit is geen verbeterde 911, maar een volledig nieuwe auto. “Eigenlijk is dit onze visie op hoe een 911 moet zijn”, zegt Aloïs Ruf. “Toen de jongste 911 Turbo op de markt kwam, wisten we dat hij met zijn 1.600 kilogram te zwaar was voor wat voor ogen hebben. Bovendien weten we ook niet welke motoren Porsche in de toekomst zal gebruiken. Daarom moesten we onze eigen keuzes maken.”

RUF CTR Yellowbird-40

We kijken dus naar een nieuwe Ruf CTR die 1.200 kilogram weegt. Het chassis is volledig uit carbon opgetrokken, met een stalen buizenstructuur vooraan en achteraan. Ook het koetswerk is carbon. Bovendien is de nieuwe CTR een stuk smaller dan de huidige 911’s, en heeft hij de rechtopstaande lichten. “Dat moest, dat is het DNA van de 911 volgens mij”, aldus Ruf. Het was overigens Freeman Thomas, designer van de allereerste Audi TT, die de nieuwe Ruf CTR vorm gaf.

RUF CTR Yellowbird-71

Eigen motor

Ook de motor is een volledig eigen Ruf-creatie, maar wel naar Porsche-recept. Een flat-six zescilinder boxermotor dus van 3,6-liter. Dankzij zijn dubbele turbo is hij 710 pk sterk, met 880 Nm koppel beschikbaar tussen 2.750 en 4.000 opm. Top? Boven 360 km/u. Ruf heeft hem nog niet officieel getest. Hij zou geen 3,5 seconden nodig hebben om 100 km/u te halen.

RUF CTR Yellowbird-97

Dat voelt net zo indrukwekkend aan als de cijfers doen uitschijnen. We zijn op weg met het ontwikkelingsprototype van de CTR. Zoals het een klassieke Porsche betaamt, vind je het contactslot links van het stuur. De tellers zijn analoog. De motor klinkt verrassend beschaafd en discreet wanneer je hem opstart. Geen patsergedrag hier. Maar o wee, de eerste keer dat je het gas met wat vertrouwen dieper duwt…

RUF CTR Yellowbird-61

Kanonskogel

Dit is een kanonskogel. De naald van de snelheidsmeter schiet omhoog, terwijl je vliegensvlug van de ene naar de andere van de zeven versnellingen in de manuele bak klikt. Los het gas en je hoort de wastegate sissen. Snelheid is natuurlijk maar één aspect. De wegligging van deze CTR is al net zo indrukwekkend. Dankzij zijn lage gewicht dartelt hij van de ene bocht de andere in. Je voelt geen gewicht schuiven. Het stuur lijkt op een chirurgenscalpel. Vlijmscherp trek je de lijnen door de bocht, met de CTR die intuïtief volgt. Alsof hij je gedachten leest. We houden nog steeds enorm van de huidige 911’s, maar wat Ruf hier toont is toch van een andere orde. Die puurheid in het rijgevoel, dat is Porsche al wel even kwijt.

RUF CTR Yellowbird-33

Het slechte nieuws: alle 50 geplande CTR ‘Anniversary’ modellen zijn al de deur uit, aan een minimumprijs van 800.000 euro voor belastingen. Maar met de SCR zit er een ‘CTR Light’ aan te komen waarvan de productie niet beperkt wordt.

RUF CTR Yellowbird-19

Ruf CTR Yellowbird ‘Anniversary Edition’
Motor Zescilinder boxermotor, 3.605 cc
Pk 710 pk bij 6.750 opm
Nm 880 Nm bij 2.750 – 4.000 opm
0-100 km/u < 3,5 sec
Top > 360 km/u
Verbruik (gecorreleerde NEDC) 12,8 l/100 km
CO2 (gecorreleerde NEDC) 305 g/km
Prijs 968.000 euro

Klaar voor de volgende stap?