Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Seat Ibiza Cupra – GTi… zonder i

Enkele maanden geleden wist de gefacelifte Seat Ibiza ons nog zeer te bekoren. Hij won veel aan karakter en gevoel. We zijn dan ook bijzonder benieuwd naar de sportieve versie, die de overtreffende trap moet definiëren.

Zo zijn journalisten nu eenmaal. Schuif ze een leuke auto onder de kont, en ze kijken al uit naar de versie die ‚nog leuker’ moet zijn. In het geval van de Seat Ibiza moet dat deze zijn: de Cupra.

192 pk

In de wereld van kleine spurtbommetjes is de 1.6 turbo de referentiemotor. Seat pakt het echter anders aan, en kiest voor meer cc. De Seat Ibiza Cupra krijgt een 1.8 turbo met 192 pk. Dat zijn er 12 meer dan de vorige Ibiza Cupra telde. Geen spectaculaire winst, en je kan je afvragen waar het voordeel zit want de meeste van die 1.6 turbo’s draaien tegenwoordig rond 200 pk. Gelukkig, in een auto die beter communiceert dan zijn voorganger, voel je meteen het verschil dat die extra cavalerie maakt. De logica stelt dat je met meer longinhoud ook over meer trekkracht kan beschikken. Hier springen we van 250 Nm naar 320 Nm, die je volledig in de strijd kan gooien tussen 1.450 en 4.200 opm. Hier is het duidelijk, dit is het meest genereuze koppel dat je in deze categorie zal aantreffen, op een bochtig parcours is dat een enorm voordeel.

Je hoeft de 1.8 bovendien niet tot de spits te drijven om er het beste uit te halen. Een uitstekende manuele zesbak helpt je vlot te kiezen. In ‚normal’ modus is de motor rond, lineair en steeds beschikbaar. Met de ‚sport’ knop aan, wordt hij agressiever, spitser en… speelser. In cijfers vertaalt zich dat in een spurt naar 100 in 6,7 seconden en een top van 235 km/u. Pittig, die kleine Spanjaard.

XDS

Met zoveel meer vermogen dan vroeger, is een differentieel op de vooras de norm geworden. Bij de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport en bij de Opel Corsa OPC vind je de beste voorbeelden. Bij Seat vind je zoals bij alle kleine sportievelingen uit de VW-groep een pseudo-differentieel met de naam XDS. Het gaat om een elektronisch systeem dat gebruik maakt van het ESP en dat het wiel met de meeste grip wat gaat afremmen in een bocht. Maar niet zoals een mechanische sper doet, het vermogen naar het wiel met de meeste grip sturen. Ten eerste is dat systeem misschien wat te gevoelig in de Seat. Omdat het nogal snel ingrijpt, voel je niet meteen waar de echte limieten van de voortrein zijn. Misschien dat het zonder XDS beter zou gaan? Ten tweede, en dat probleem haalden we al aan bij de VW Polo GTI, wanneer je er echt zwaar tegenaan gaat, belast het XDS de remmen zwaarder. Het laatste wat je nodig hebt wanneer je vol een bergpas aansnijdt, is een remsysteem dat het wat rustiger aan wil doen. Ook bij andere merken die deze oplossing gebruiken, stelt dit fenomeen zich.

De grootste ontgoocheling in de Seat Ibiza Cupra is dus dat nepdifferentieel, dat niet in staat is om het echte sportieve potentieel in goede banen te leiden. En er is ook de interieuraankleding, waar een aluminium pedalenset en uitstekende sportstoelen er toch niet in slagen om een ‚grrr’ sfeertje over te brengen.

Wanneer een GTi een klein bommetje moet zijn dat je de hele tijd met het mes tussen de tanden bestuurt, dan valt deze Seat Ibiza Cupra te herleiden tot een mini-GT. Een auto waar je potentieel heel hard mee kan gaan, maar er steeds een vloeiende rijstijl op na moet houden. Hij heeft nog één enorme kwaliteit: zijn prijs. Voor 21.705 euro heb je een uitstekende verhouding van prijs en prestaties.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Seat Arona TGI – Ster in wording

Autotests · SEAT

Test: Cupra Ateca – Volgende keer beter

Autotests · SEAT

Test: Seat Leon Cupra R – Bijna de allerbeste

Autotests · SEAT
Ontdek meer