Test: Toyota bZ4X, met de jaren komt wijsheid (2025)

In het kort
Toyota corrigeert en elimineert, langzaam maar zeker, alle kleine jeugdfouten van de bZ4X. Hij is nu uitgerust met twee accu's en drie motoren, waardoor zijn actieradius stijgt naar 569 km. Toch lijkt Toyota niet in staat om hem een echte persoonlijkheid te geven...
Voordelen
- Evolutie van de motoren
- Verhoogde actieradius
- Verbeterd interieur
Nadelen
- Ergonomie van het kleine stuurwiel
- Snelladen beperkt tot 150 kW
- Geen frunk
De geboorte van de Toyota bZ4X was gecompliceerd. Ten eerste moet gezegd worden dat hij niet echt onder een gunstige ster geboren is met zo'n naam. Bovendien concentreerde het Japanse merk zich op vierwielaandrijving en batterijveiligheid... wat resulteerde in een matige actieradius! Gelukkig leert iedereen van zijn fouten.
Exterieur
Om deze update, die voornamelijk technisch is, te markeren, krijgt de bZ4X hier en daar wat subtiele make-uptoetsen. De voorkant heeft nu een "hamerkop" visuele signatuur die zich over de hele breedte uitstrekt, terwijl de koplampen lager zijn geplaatst. De bumper is enigszins veranderd, net als de wielkasten, maar verwacht geen revolutie.
De elektrische crossover heeft nog steeds vergelijkbare afmetingen als een RAV4, maar blijft 85 mm lager dan deze laatste. De vormen zijn over het algemeen robuust; we vinden dezelfde dubbele spoiler aan de achterkant en dezelfde lichtstrip over de achterklep.
Interieur
Terwijl het exterieur slechts twee of drie kleine aanpassingen krijgt, lijkt het interieur te profiteren van een groot deel van het renovatiebudget. Genoeg om zelfs te putten uit de Lexus-schappen. Het is simpel: het 14-inch scherm en de draaiknoppen voor de klimaatregeling komen rechtstreeks uit de NX en RX. Goed nieuws voor Toyota, want het geheel ziet er zeer goed uit en de draaiknoppen zijn erg praktisch.
De middenconsole en de rest van het dashboard zijn ook veranderd. Alles is horizontaal en bekleed met gerecycled plastic, terwijl er nu twee inductieladers voor de draaiknop van de versnellingsbak zitten. Wat niet verandert en toch baat zou hebben gehad bij een evolutie... is dat kleine scherm en instrumentenpaneel! In onze rijpositie blokkeert de rand van het stuurwiel het zicht op het scherm. Resultaat: je zit met een stuur op je knieën...
Motor
Onder de motorkap leert de bZ4X ook van zijn fouten. Ten eerste is hij uitgerust met twee nieuwe accu's. De eerste is kleiner en dient als instapmodel. Met een capaciteit van 57,7 kWh, gekoppeld aan een 167 pk sterke motor op de vooras, biedt deze een actieradius van 444 km.
De tweede accu bevindt zich in het midden van het gamma en verdient de naam "grote actieradius". De capaciteit is 73,1 kWh, wat niet echt meer is dan voorheen, maar de actieradius stijgt tot 569 km. Althans, wanneer het slechts één 224 pk sterke motor op de vooras voedt. Wanneer de vierwielaandrijving wordt geleverd door twee motoren, stijgt het vermogen naar 343 pk, maar daalt de actieradius naar 516 km. Toch biedt zelfs deze versie meer dan de zuinigste oude bZ4X...
Op de weg
Deze nieuwe motoren stellen de bZ4X duidelijk in staat om een sprong voorwaarts te maken... maar alleen op papier? Voor de versie die waarschijnlijk het populairst zal zijn: we kunnen je vertellen dat dit niet het geval is. Ondanks een rit zonder echte intentie om te besparen en met verschillende bochten, eindigde "onze" bZ4X Grote Actieradius met voorwielaandrijving zijn route met een gemiddelde van 15,4 kWh/100 km. Dat is iets meer dan aangekondigd (13,9 kWh/100 km WLTP), maar er is geen twijfel dat een meer ontspannen rechtervoet zou moeten helpen...
De instapversie is nog niet beschikbaar, maar het staat buiten kijf dat deze alleen als lokkertje zal dienen. Hetzelfde kan gezegd worden van de versie met vierwielaandrijving, want het hogere vermogen gaat ook gepaard met extra verbruik. De 18-inch velgen zijn trouwens de beste keuze voor de bZ4X, want naast het verhogen van de actieradius zorgt het extra rubber ervoor dat deze crossover een echte cocon van comfort wordt. Wijsheid komt echt met de jaren...
Prijs
We vertelden je al dat de kleine accu voornamelijk als lokkertje zou dienen. Met een prijs vanaf 44.800 € (Frankrijk: 40.900 €) is deze inderdaad goedkoper dan de versie met grote actieradius die 49.320 € kost (Frankrijk: 44.900 €). Gezien de actieradius en extra uitrusting is de keuze echter snel gemaakt.
De vierwielaandrijving vereist een hoger uitrustingsniveau, wat resulteert in een prijs van 53.310 € (Frankrijk: 47.400 €). De Toyota bZ4X is dus iets betaalbaarder dan zijn concurrenten, maar hij is ook kleiner.
Verdict
Met de jaren is Toyota's visie op de elektrische auto duidelijker geworden. De vernieuwde bZ4X is comfortabeler, beter uitgerust, maar vooral bekwamer dan voorheen. Hij toont eindelijk een respectabele actieradius, zowel op papier als in de werkelijkheid!
Technische fiche: Toyota bZ4X Long Range 2WD (2025)
- Motor: elektromotor
- Vermogen: 224 pk
- Koppel: 268,6 Nm
- Transmissie: vaste verhouding, voorwielaandrijving
- 0-100 km/u: 7,4 s
- Topsnelheid: 160 km/u
- Kofferruimte: 452 – 1.425 liter
- Accu: 73,1 kWh
- Verbruik: 15,4 kWh/100 km (gemeten) / 13,9 kWh/100 km (WLTP)
- Actieradius: 569 km (WLTP)
- Prijs: 44.800 €
Alle artikels
Alles bekijken
Test: Toyota GR Yaris facelift, twee gezichten (2024)

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)
