Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Golf GTE: GTI met stekker?

Een nieuwe generatie Golf, dat betekent een nieuwe generatie Golf GTI. Maar VW heeft sinds de vorige generatie een hybridevariant: de Golf GTE. Ook die steekt nu in het nieuw, en Autoscout24 leende alvast even de sleutels van een exemplaar.

De tijd dat de Golf GTI de enige sportieve Golf-variant was, ligt al even achter ons. Wil je het nog sportiever? Dan is er de Golf R. Toch liever diesel? De Golf GTD. Hybride? Golf GTE. Voor de achtste generatie Golf is dat niet anders: ook hij heeft opnieuw al die varianten gekregen, de ene al wat sportiever dan de andere.

AS24 Golf statisch

Voor deze plug-inhybride Golf GTE is er wel iets veranderd: hij staat voortaan aan het hoofd van het hybridegamma van de Golf. Dat heeft er een extra stekkerhybride bijgekregen in de vorm van de eHybrid. Die is 204 pk sterk, exact hetzelfde vermogen als de vorige Golf GTE.

Dat betekent dat de nieuwe Golf GTE een kleine vermogensupgrade heeft gekregen. Hij gebruikt als basis een 1.4 TSI van 150 pk en combineert die met een elektromotor die op zijn beurt 80 kW (110 pk) produceert. De verbrandingsmotor levert 250 Nm koppel, de elektromotor 330 Nm. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 245 pk en 400 Nm, en wordt gekanaliseerd via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verzetten.

AS24 Golf logo

En dan is er nog de batterij natuurlijk. Die ziet zijn capaciteit aanzienlijk verhoogd: voortaan bedraagt die 13 kWh. Volkswagen zegt het geheel zuiniger en efficiënter gemaakt te hebben, waardoor je volgens de (weliswaar minder nauwkeurige) NEDC-cyclus 62 kilometer ver geraakt. In de praktijk mag je op een koude winterdag rekenen op een 45-tal kilometer. Opladen aan een Wallbox gebeurt aan 3,6 kW en duurt zo’n 3 uur en 40 minuten.

Nu we het technische luik en de cijfers achter de rug hebben, is het tijd voor de praktijk. Deze nieuwe generatie Golf GTE volgt visueel netjes de lijnen van zijn voorganger. Dat betekent dat je een discreet GTE-logo in het radiatorrooster en op de achterklep krijgt, wat sportiever spoiler- en bumperwerk, en binnenin sportzetels met blauw ruitjesmotief. Binnenin krijg je uiteraard dezelfde digitale revolutie als in de klassieke Golf.

AS24 Golf interieur

Starten doet de Golf GTE alleszins volledig elektrisch. Je kunt zeker met volle batterij het gaspedaal al een aardig eind indrukken voor de benzinemotor wakker schiet en komt assisteren. Daarna switch je de rijmodus best naar ‘Hybrid’ - Volkswagen heeft het aantal rijmodi vereenvoudigd – om de Golf zelf het werk te laten doen. Gebruik je dan de navigatie, dan anticipeert hij mooi voor bochten en snelheidsbeperkingen en regenereert hij ook beter bij het afremmen. Op de snelweg – waar de elektrische modus minder tot zijn recht komt – kiest hij bijvoorbeeld voor de verbrandingsmotor.

In dat opzicht is de Golf GTE een geslaagde plug-inhybride. Zeker als je consequent de stekker inplugt en oplaadt – en dat blijft natuurlijk nog steeds de bedoeling van dit soort hybrides. Op die manier is een gemiddeld verbruik van zo’n 4 tot 5 liter per 100 kilometer mogelijk. En dat is netjes.

AS24 Golf rijdend

Wil je het GTI-karakter van deze GTE ontdekken, dan tik je beter even door naar ‘Sport’, zodat de elektromotor de verbrandingsmotor volop assisteert. Dan sprint de Golf GTE naar 100 km/u in 6,7 seconden en voel je de samenwerking tussen beide aandrijvingen tot zijn recht komen. Alleen voelt het allemaal wat braver en gezapiger aan dan je van een auto met GTI-karakter verwacht.

AS24 Golf achter

Deze nieuwe Volkswagen Golf GTE is dus in de eerste plaats een degelijke plug-inhybride, die dat verpakt in een GT-jasje. Inderdaad, geen GTI, want daarmee vergeleken staat deze GTE nog een half trapje lager op de ladder. Beschouw hem dus eerder als een stekkeralternatief voor de Golf GTD. Een alternatief dat met zo’n 43.000 euro weliswaar zo’n 3.000 euro meer kost dan de GTI en GTD.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer