Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Polo 1.6 TDI – Goed rapport

De Volkswagen Polo is auto van het jaar.

Betekent dit dan een mager autojaar, of is de Polo nu echt uitgegroeid van saaie muis tot hippe vogel? In het 45-jarig bestaan van de ‘auto van het jaar’-verkiezing, is Volkswagen er nog maar twee keer in geslaagd de jury in zijn voordeel te doen stemmen: in 1992 met de derde generatie van de Golf, en dit jaar met de vijfde generatie van de Polo.

VW-designbaas Walter de’Silva tekende een duidelijke visie uit voor Volkswagen, die de eenvoud zelf is. Letterlijk. “Een Volkswagen moet duidelijk herkenbaar zijn als een Volkswagen”, zegt de man. “Dus: eenvoudige lijnen.” Dat conservatisme straalt ook van de nieuwe Polo af, maar tegelijk ademt hij ook degelijkheid uit. De Mercedes van de kleine auto’s: volledig voorspelbaar, maar hij zal je ook nooit in de steek laten.

ROYALE RUIMTE

De jongste jaren is de Polo uitgegroeid tot een mini-Golf, en dat doet ook de nieuwe... door niet meer te groeien. De nieuwe Polo – een heel nieuw platform dat ook terug te vinden is onder de Seat Ibiza en binnenkort onder de Audi A1 – meet net geen 3,9 meter. Dit maakt hem best handig in stadsverkeer, terwijl je binnenin toch het gevoel hebt in een ruime auto plaats te nemen. Ook nu weer is de hoofdruimte royaal. Dat was ook een element dat de auto van het jaar-jury in haar rapport aanhaalde, net als de behoorlijke koffer (280-952 liter).

Een ander element waarmee de Polo punten scoorde, was de afwerkingskwaliteit van het interieur. Volkswagen neemt geen enkel risico en opteert nog steeds voor sobere interieurs, zonder franjes, maar hanteert een kwaliteitsnorm waar andere constructeurs een puntje aan kunnen zuigen. Daar betaal je ook wel een prijs voor. De basisprijs van de 1.6 TDI Comfortline die wij testen, bedraagt 15.080 euro, de prijs van de testwagen loopt op tot 17.040 euro. Voor dat geld heb je al een Kia Cee’d... break.

4,5 LITER

We keken uit naar deze test met de 1.6 TDI, de common rail turbodiesel die de luidruchtige turbodiesel met pompverstuiver vervangt, zowel de 1.4 als de 1.9. Deze 75 pk krachtige variant is de basisversie van het 1.6 TDI-gamma, dat loopt tot 105 pk. Hij voelt ook aan als een basismotor. De auto weegt net geen 1.100 kilogram. De motor beschikt over 75 pk en een maximum koppel van 195 Nm tussen 1.500 en 2.000 opm, maar geeft nooit de indruk dat hij genoeg in huis heeft. Wil je vooruitgaan, dan duw je de hele tijd plankgas. Een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 14 seconden is... traag. Maar daar zitten de lange versnellingsverhoudingen van de manuele vijfbak ook voor iets tussen. Want wie met een lichte rechtervoet rijdt, haalt zo een gemiddel verbruik van 4,5 l/100 kilometer gaan.

Dat en de stille werking van de motor, maken een en ander goed. Toch is het duidelijk dat de krachtiger versie van de 1.6 TDI (of de 1.2 TSI) meer rijplezier zal opleveren. Dankzij zijn gemiddelde CO2-uitstoot van 109 gram geniet je van een overheidskorting van 3 procent. Daarmee kan je de radio kopen, die niet tot de standaarduitrusting behoort. ESP evenmin.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer