Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Polo GTI: een uitstervend ras

Volkswagen, de uitvinder van de GTI, blijft halsstarrig vasthouden aan sportieve aanwezigheid in het B-segment. Maar daarmee wordt deze Volkswagen Polo GTI een van de laatste vertegenwoordigers van een uitstervend ras.

Pro

Voordelen

  • Soepele en krachtige motor
  • Dagelijks bruikbaar
  • Efficiënt rijgedrag
Contra

Nadelen

  • Bemoeizuchtige DSG
  • Mist extra sprankel
  • Ergonomische details

Ooit waren ze met veel, de hot hatches in het B-segment, vandaag zijn ze bijna nog op één hand te tellen. Omdat er met strengere uitstootnormen en investeringen in elektrificatie nog maar moeilijk een business case kan worden gemaakt voor kleine pretraketten, hebben we de laatste jaren afscheid genomen van voormalige vaste waarden als de Renault Clio RS en de Peugeot 208 GTI, zien we de Opel Corsa OPC ook niet meteen terugkeren, en is het lang geleden dat we nog eens iets gehoord hebben van de Seat Ibiza Cupra – al zou die vandaag Cupra Ibiza heten – de Skoda Fabia RS of de Audi S1.

Volkswagen Polo GTI (2022) rijdend, frontaal

Klassieke GTI-sausje

Maar de Volkswagen-groep heeft de hot hatch in het B-segment niet helemaal afgewezen, want ook na zijn facelift blijft de Volkswagen Polo zich nog steeds een sportief GTI-jasje aanmeten. Daarmee kan hij naast de Hyundai i20 N gaan staan, de Suzuki Swift Sport, de Ford Fiesta ST en de Mini John Cooper Works. En daarmee kun je ze inderdaad nipt op één hand tellen. En de Toyota GR Yaris, hoor ik je denken? Nieuw hartstikke uitverkocht, tweedehands gaan de prijzen door het dak.

Maar goed, de Polo GTI dus. Die neemt alle faceliftkenmerken over van de meer conformistische Polo-modellen, en krijgt dus ook nieuwe led-lichtblokken vooraan en achteraan, een doorlopende strip in het radiatorrooster, en een opgefrist design voor de voorbumper – die met zijn mistlichten een visuele link legt met de grotere Golf GTI - en achterbumper. Dat overgiet hij met het klassieke GTI-sausje met bijbehorende logo’s, een honingraatpatroon in de voorbumper, een rode strook van koplamp tot koplamp, een 15 millimeter lagere ophanging, eigen 17- of 18-duimsvelgen enzovoort.

Volkswagen Polo GTI (2022) rijdend, volledig achter

(Iets) meer vermogen

Binnenin trekt de Polo GTI die lijn door. Het instrumentarium is na de facelift standaard digitaal en 10,25 duim groot, de bedienunit voor de klimaatregeling krijgt een nieuw ontwerp met minder fysieke knoppen, en het stuur neemt het ontwerp van de grotere Golf over, met die onhandige touchpads. De bestuurderspost gaat er op vlak van bedieningsgemak dus een stapje op achteruit, maar countert gelukkig wel met een moderner infotainmentsysteem (met scherm van 8,0 of optioneel 9,2 duim groot) uitstekend steunende sportzetels – met GTI-ruitjesmotief – en laat ook hier de nodige rode accenten en GTI-logo's de boel opfleuren.

Goed nieuws onder de motorkap, want de krachtbron van de Polo GTI krijgt meer vermogen. Het pre-faceliftmodel beschikte voor het eerst over een royale, soepele en 200 pk sterke 2.0-viercilinder, die de beruchte codenaam EA888 heeft en dus ook gebruikt wordt in de grotere Golf GTI en Golf R. Na de facelift is die vierpitter (iets) krachtiger geworden: hij beschikt nu over 207 pk. Het koppel blijft met 320 Nm ongewijzigd, en het vermogen gaat via een versnellingsbak met dubbele koppeling en een verzetje extra (DSG7) nog steeds naar de voorwielen.

Volkswagen Polo GTI (2022) interieur

Het onderste uit de kan

De sprintcijfers gaan er iets op vooruit: de Polo GTI sprint nu naar 100 km/u in 6,5 seconden (vroeger 6,7 seconden) en gaat door tot 240 km/u (voordien 237 km/u). De Volkswagen sprint gezwind en overtuigend uit de startblokken, en laat je geen seconde twijfelen aan de sprintcijfers. De EA888 moet het vooral van het middengebied van het toerental hebben in plaats van de rush naar de rode zone, en dat is bij de Polo GTI niet anders. Hij is soepel en duwt stevig door, maar nodigt nooit echt uit om het onderste uit de kan te halen.

De versnellingsbak helpt daar niet bij. Je kunt weliswaar het heft in eigen handen nemen door de kleine schakelflippers achter het stuur, maar de DSG overrulet je beslissingen en schakelmomenten wanneer hij dat beter acht. Jammer, want daardoor mist de Polo GTI de betrokkenheid en de beleving die dergelijke hot hatches zo leuk maken. Temeer omdat de vierpitter auditief beschaafd blijft, met een iets bassigere soundtrack en een enkel plofje in de uitlaat.

Volkswagen Polo GTI (2022) rijdend, vooraanzicht

De Polo GTI is dus net als de grotere Golf GTI en andere scheurijzers uit de Volkswagen-stal vooral een hyperefficiënte machine, die moeiteloos snel kan zonder het comfort uit het oog te verliezen, en die tegen hoge snelheden stabiel en overtuigend stuurt. Perfect om dagelijks te gebruiken dus, deze Polo GTI, maar zoek je een levendige achterkant of een meer speels karakter, dan wijk je beter uit naar de Ford Fiesta ST.

Volkswagen Polo GTI (2022) rijdend, achteraanzicht

Prijzen

Volkswagen vraagt 33.390 euro voor zijn Polo GTI, die daarmee zo’n 8.000 euro onder de prijs van de grotere en iets krachtigere Golf GTI blijft. Zijn grootste concurrent, de Ford Fiesta ST, is met 30.285 euro iets minder duur. De Hyundai i20 N kost 30.999 euro, de minder krachtige Suzuki Swift Sport vraagt 26.799 voor de klassieke Suzuki-kortingen. De Mini John Cooper Works is met 39.800 euro de duurste van het pak.

Volkswagen Polo GTI (2022) rijdend, achteraanzicht 2

Conclusie

De Volkswagen Polo GTI was nooit echt de scherpste, de meest dramatische of de snelste, maar wel steeds een goeie allrounder. De huidige generatie is ook na zijn facelift de meest volwassen Polo GTI die Volkswagen ooit gebouwd heeft, en daarmee steeds meer een kleine Golf GTI. We zijn blij dat hij er nog is, deze hot hatch in het B-segment, want hij wordt stilaan een van de laatste exemplaren van een uitstervend ras.

Volkswagen Polo GTI (2022)

  • Motor: 2.0 viercilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 207 pk
  • Koppel: 320 Nm
  • Overbrenging: Dubbele koppeling, zeven verzetten
  • 0-100 km/u: 6,5 s
  • Topsnelheid: 240 km/u
  • Koffervolume: 351 l
  • Verbruik: 6,8 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 154 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 33.390

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer