Test: Volvo ES90, het Duitse trio in het vizier (2025)

De nieuwe Volvo ES90 lijkt twee vliegen in één klap te slaan. Hij vervangt namelijk de S90 en V90, terwijl hij uitsluitend is uitgerust met elektrische aandrijflijnen. Is de ideale elektrische Volvo dus een sedan?

In het kort

De Volvo ES90 neemt de plaats in van de S90 en V90 in onze contreien, en neemt het op tegen de BMW i5 en Mercedes EQE. Hij vertrouwt trouwens niet alleen op zijn elektrische aandrijving, maar speelt ook de kaart van het comfort.

Pro

Voordelen

  • Ontspannen rijgedrag
  • Goede actieradius
  • Praktische frunk
Contra

Nadelen

  • Duur instapmodel
  • Geen stationwagenversie gepland
  • Ergonomie

Een elektrische Volvo op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20251023 Volvo ES90 01

Bij ons zijn de Volvo S90 en V90 dood. Volgens de voormalige CEO van Volvo vervangt deze nieuwe ES90 beide modellen, de sedan... én de stationwagen! Wie een grote elektrische Zweed wil, zal dus automatisch naar een SUV moeten overstappen...

Exterieur

De nieuwe ES90 heeft echter een crossover-uitstraling. Net als zijn verre neef, de Polestar 2, is deze sedan eigenlijk iets hoger dan andere. Deze indruk wordt nog versterkt door de typische stijl van het merk. De elektrische sedan is uitgerust met de 'Thor's hamer'-koplampen, terwijl de achterlichten zelfs doorlopen tot in de achterruit. Dat is ongezien voor een driedeurs Volvo...

BEBE20251023 Volvo ES90 02

Op dit punt: de ES90 is geen conventionele sedan. Omdat hij is uitgerust met een achterklep, zou je hem eigenlijk een vijfdeurs sedan kunnen noemen. Voor de rest heeft deze grote Zweed van precies 5,0 m lang ook een grote wielbasis van 3,10 m. Ter informatie: dat is 10 cm meer dan de EX90...

Interieur

Een grote wielbasis creëert veel ruimte in het interieur. En dat is precies waarin de ES90 uitblinkt. Zijn Chinese oorsprong - en marktambities - geven hem een meer dan comfortabele binnenruimte. Het koffervolume is echter niet bijzonder indrukwekkend. Met 424 liter onder de bagageafdekking is het minder dan zijn Duitse concurrentie. De Volvo heeft echter een troef achter de hand: zijn voorste bagageruimte van 49 liter. Handig voor de kabels, vooral als ze vuil zijn...

BEBE20251023 Volvo ES90 03

Voor de rest deelt de ES90 een groot deel van zijn interieur met zijn grote broer. Geen verrassing, aangezien beide op hetzelfde platform staan. We vinden dus dat horizontale scherm voor de bestuurder en dat grote verticale scherm van 14,5 inch met het Android Automotive-systeem. Verwacht echter geen uitstekende ergonomie... aangezien de enige knop in het interieur de volumeknop is!

Op dit punt neemt de ES90 een andere weg dan zijn grote broer. De bediening gaat nu van een draaiknop naar een scrollwiel, maar de sedan biedt ook een middenconsole met twee lagen en een opbergruimte achter het tablet. Tot slot moet de hoogwaardige afwerking en de zachte kunststoffen die het gehele meubilair bedekken worden opgemerkt.

BEBE20251023 Volvo ES90 04

Motor

We hebben het al gezegd: de Volvo ES90 deelt zijn genen met de EX90. Met andere woorden: het SPA2-platform. In de vloer vinden we dus twee accu's, variërend van 92 tot 106 kWh. Dankzij het 800-volt boordnet is het piekvermogen voor opladen 310 kW voor de kleine en 350 kW voor de grote accu, wat resulteert in een vergelijkbare oplaadtijd (10-80%) van 22 minuten.

Ook hier bestaat het gamma uit drie aandrijflijnen. Het instapmodel, simpelweg Single Motor genoemd, is uitgerust met een elektromotor van 333 pk op de achteras. In combinatie met de 92 kWh accu bedraagt de actieradius 651 km. De andere twee versies hebben twee motoren en vierwielaandrijving. De Twin Motor produceert 449 pk, terwijl de Twin Motor Performance 680 pk levert. Deze accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 4,0 seconden. De actieradius van deze twee varianten, standaard uitgerust met de grote accu, is 700 km. Voor één keer is het niet de achterwielaandrijving die het verst komt...

BEBE20251023 Volvo ES90 05

Op de weg

De bescheiden prestaties van de versie met één motor hoeven echter geen probleem te zijn. Laten we eerlijk zijn: prestaties zijn nooit het hoofddoel geweest van een Volvo. Integendeel, de ES90 richt zich duidelijk op comfort. Hij profiteert van de luchtvering van de EX90, aangevuld met hoogwaardige geluidsisolatie. De Zweed biedt bovenal een opmerkelijk stille rijervaring. Het soepele onderstel en de overwegend vergelijkbare rijmodi nodigen uit tot een vloeiende rijstijl. Hetzelfde geldt voor de One Pedal-modus, die zeer intuïtief en rustgevend blijkt te zijn. Dat is misschien de reden voor ons gemiddelde van 17,0 kWh/100 km na onze test. Niet de zuinigste, maar toch zeer respectabel.

BEBE20251023 Volvo ES90 06

Prijs

De tijd dat Volvo's goedkoper waren dan de concurrentie is voorbij. Dat geldt voor SUV's, en de ES90 vormt geen uitzondering. Het instapmodel is verkrijgbaar vanaf €73.990, terwijl de Twin Motor-versies beginnen vanaf €88.990. Let op: deze versies vereisen een upgrade naar een hogere uitvoering.

Als we alleen naar de basisprijzen kijken, is de Volvo ES90 duurder dan de BMW i5, Mercedes EQE en Audi A6 e-tron. Dat gezegd hebbende, is de Zweed standaard uitgerust met een uitgebreide uitrusting. Dat zou moeten helpen om dit te compenseren.

BEBE20251023 Volvo ES90 07

Conclusie

De nieuwe Volvo ES90 neemt het stokje over van de S90, zowel letterlijk als figuurlijk. Als goed alternatief voor de (elektrische) Duitse modellen onderscheidt hij zich door zijn standaarduitrusting en comfort. We betreuren alleen dat hij niet bestaat als stationwagen...

Infobox icon

Technische fiche: Volvo ES90 Single Motor (2025)

  • Motor: elektrisch
  • Vermogen: 333 pk
  • Koppel: 480 Nm
  • Versnellingsbak: vaste overbrenging, achterwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 6,6 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Kofferbak: 424 / 1.427 liter
  • Verbruik: 15,9 kWh/100 km (gemeten) / 13,5 kWh/100 km (WLTP) Accu: 92 kWh (88 kWh netto)
  • Actieradius: 651 km (WLTP)
  • Prijs: €73.990

Artikel delen

Alle artikels

Test: Volvo XC40 Recharge Extended Range, veel efficiënter (2023)

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Ontdek meer