Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-340_06.jpg

BMW 340

1 / 6
AS24-modelpagina-bmw-340_06.jpg
AS24-modelpagina-bmw-340_01.jpg
AS24-modelpagina-bmw-340_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-340_03.jpg
AS24-modelpagina-bmw-340_04.jpg
AS24-modelpagina-bmw-340_05.jpg

Sterke punten

  • Koppelrijke en krachtige motor
  • Achterwielaangedreven rijplezier
  • Compromis comfort/rijdynamiek

Zwakke punten

  • Hoge prijzen en restwaarde
  • Niet meer met manuele bak
  • Alleen nog met xDrive

Braver dan de M3, maar met krachtige zescilinder-in-lijn

De BMW 340 dook pas bij de vorige generatie van de BMW 3 Reeks (F30) op. Hij kwam er de BMW 335i aflossen als krachtigste benzineversie op de M3 na. In de huidige 3 Reeks (G20) is de BMW 340 eveneens van de partij. Deze keer als M Performance-model op benzine en diesel: hij gaat nu door het leven als M340i xDrive en M340d xDrive.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 340

Motoren

Bij de facelift van de vorige BMW 3 Reeks (F30) in 2015 kwam de 340i de 335i aflossen als krachtigste benzinemotor in het gewone gamma van de 3 Reeks. Hij gebruikte daarvoor de nieuwe generatie van een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn met twee turbo’s en in totaal 326 pk. Standaard dreef hij de achterwielen aan via een manuele zesbak, xDrive-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat waren optioneel.

In de huidige generatie van de 3 Reeks (G20) was de BMW 340 al van meet af aan van de partij. In deze generatie wordt hij als M Performance-model verkocht en krijgt hij standaard een achttrapsautomaat en xDrive-vierwielaandrijving. Aan benzinekant gebruikt de M340i xDrive een doorontwikkeling van dezelfde 3.0-zescilinder-in-lijn als zijn voorganger, die nu goed is voor 374 pk. Sinds eind 2020 maakt hij gebruik van milde hybride ondersteuning. In deze generatie is de BMW 340 er ook als M340d xDrive, met 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van 340 pk en eveneens milde hybride ondersteuning.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW 340 beginnen bij 72.975 euro voor de M340d xDrive, terwijl de M340i xDrive een prijskaartje van 73.125 euro krijgt. In Vlaanderen betaal je minstens 1.161,35 euro aan BIV en 870,03 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel bedragen de tarieven respectievelijk 4 957,00 euro en 931,66 euro.

Op de tweedehandsmarkt profiteert de BMW 340 optimaal van de populariteit van BMW, het sterke Duitse merkimago en zijn positie als sportief topmodel. Je mag dus rekenen op startprijzen van zo’ 30.000 euro voor modellen van de vorige generatie. De huidige generatie heeft startprijzen vanaf zo’n 52.000 euro.

Alternatieven

Bij BMW zelf kun je steeds terecht bij minder krachtige motorversies van de 3 Reeks, zoals de 330i en 330d. Ook krachtigere alternatieven zijn mogelijk, bijvoorbeeld in de vorm van de M3 of bij constructeur Alpina, dat een B3 en D3 aanbiedt. Bij de Duitse premiummerken zijn er steeds alternatieven in de vorm van de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 340?
De BMW 340 heeft op de tweedehandsmarkt een startprijs van 30.000 euro voor modellen van de vorige generatie. De huidige generatie kost tweedehands minstens 52.000 euro, nieuw minstens 73.000 euro.
Hoeveel pk heeft de BMW 340?
De vorige BMW 340i gebruikte een 3.0-zescilinder-in-lijn van 326 pk. Dat blok ontwikkelde BMW verder voor de huidige generatie: de M340i xDrive haalt er nu 374 pk uit. De M340d xDrive heeft op zijn beurt een 3.0-zescilinder-in-lijn van 340 pk.