Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2023_BYD_BELUX_DOLPHIN_Action_002.jpg

BYD

1 / 9
2023_BYD_BELUX_DOLPHIN_Action_002.jpg
BYD SEAL 2023071.jpg
BYD SEAL 2023115.jpg
BYD SEAL 2023118.jpg
BYD TANG  (13).jpg
BYD TANG  (27).jpg
Dolphin Atlantis Grey City 3.jpg
Inchcape-Gent-07.jpeg
SEAL U.jpg

BYD

BYD is een automerk afkomstig uit China dat al sinds 2003 bestaat en sinds eind 2022 ook officieel in België wordt verdeeld. In Europa concentreert het merk zich vooral op zijn elektrische modellen, die een sterke prijs-kwaliteitverhouding bieden en in verschillende segmenten aanwezig zijn. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van BYD:

  • BYD heeft veel ervaring in het bouwen van elektrische modellen en heeft ook een groot deel van de productieketen in eigen handen. Zo heeft het zijn eigen Blade-batterijen, die een hoge energiedensiteit en vooral een hoge veiligheidsgraad bieden.
  • BYD biedt steeds een sterke prijs-kwaliteitverhouding. De prijzen zijn niet altijd de laagste, maar de uitrusting is steeds compleet, waardoor je meer waar voor je geld krijgt dan bij de concurrentie.
  • Ondanks het feit dat het merk nog niet lang in België is, heeft BYD al een breed gamma aan elektrische modellen in de aanbieding, van de kleine Dolphin tot de grote Tang.
  • BYD stelt zijn klanten gerust met een uitgebreide garantieperiode van minstens 6 jaar.

Korte geschiedenis van BYD

De geschiedenis van BYD (Build Your Dreams) begint in 1995, toen het bedrijf uit Shenzhen (China) begon met het produceren van herlaadbare batteirjen, een markt waarin het al snel uitgroeide tot een wereldleider, vooral dankzij de opkomst van mobiele telefoons. In 2003 besloot BYD de stap te zetten naar de auto-industrie door het bedrijf Qinchuan Auto over te nemen. Het eerste eigen model, de BYD F3, kwam vervolgens in 2005 op de markt, een compacte sedan met een betaalbaar prijskaartje. Het bleek direct een succesnummer en maakte het mogelijk voor BYD om zijn gamma uit te breiden.

Elektrificatie speelde al snel een rol voor het merk en in 2006 stelde BYD al een prototype voor van een elektrische F3, de F3e, maar die zou uiteindelijk niet geproduceerd worden. Wel kwam er een plug-inhybride versie in 2008. In 2010 sloot BYD een akkoord met Mercedes voor de oprichting van de joint venture Denza, een merk dat vandaag nog steeds bestaat.

In 2016 kwam Wolfgang Egger naar BYD, de designer van onder meer de Alfa Romeo 156 en 8C, die het merk een nieuwe designtaal gaf. Met de modellen naar zijn hand is BYD uiteindelijk in 2022 naar Europa getrokken, met België als een van de eerste markten. Intussen bestaat het Europese gamma van BYD uit heel wat verschillende elektrische modellen, van compacte hatchbacks tot ruime premium-SUV's.

Modellen en varianten

Overzicht modellen BYD per categorie

Compacte modellen

Model Koetswerkvorm Motoren Autonomie in km (WLTP) Vermogen in kW (pk) Batterijgrootte in kWh
Dolphin Hatchback Elektrisch 310-427 70-150 (95-204) 44,9-60
Atto 3 SUV Elektrisch 320-420 150 (204) 50-60

Berlines

Model Koetswerkvorm Motoren Autonomie in km (WLTP) Vermogen in kW (pk) Batterijgrootte in kWh
Seal Sedan Elektrisch 520-570 230-390 (313-530) 82
Han Sedan Elektrisch 521 380 (517) 85,4

SUV’s

Model Koetswerkvorm Motoren Autonomie in km (WLTP) Vermogen in kW (pk) Batterijgrootte in kWh
Seal U SUV Elektrisch 420-500 160 (218) 71-87
Tang SUV Elektrisch 400 380 (517) 86,4

Prijzen

Nieuwprijzen BYD

Met de Dolphin heeft BYD een van de goedkoopste elektrische modellen van België in handen voor 29.990 euro, maar ook de Atto 3 komt in aanmerking voor de Vlaamse subsidie op elektrische wagens voor minder dan 40.000 euro. De Han en de Tang concurreren met de Europese premiummerken met hun prijzen, maar ze bieden nog steeds erg veel auto voor het geld en zijn bovendien altijd compleet uitgerust.

Model Belgische vanafprijs in euro incl. btw
Dolphin 29.990
Atto 3 38.740
Seal 47.740
Seal U n.n.b.
Han 72.140
Tang 72.140

Tweedehandsprijzen BYD

Omdat BYD nog maar sinds eind 2022 aanwezig is in België, is het tweedehandsaanbod nog erg beperkt. Het gros van het aanbod bestaat dan ook uit showroommodellen van dealers, die met een korting van ongeveer 5.000 euro worden verkocht. Vooral de Atto 3 en de Han, die als eerste aanwezig waren in België, zijn licht gebruikt te vinden.

Alternatieven voor BYD

Als volledig elektrisch merk is er één concurrent bij uitstek voor BYD in Europa: Tesla, nog steeds het populairste merk voor volledig elektrische wagens. De Tesla Model Y is zelfs een van de meest populaire modellen van allemaal in Europa.

Verder zijn er heel wat andere Chinese merken die onlangs de oversteek hebben gemaakt naar onze markt, zoals XPeng, MG, Hongqi, Zeekr (van de Geely-groep dat ook Volvo in handen heeft) en Aiways. Allemaal bieden ze elektrische modellen aan relatief scherpe prijzen om de Europese klanten te lokken van bij hun vertrouwde merken.

FAQ

Is BYD Chinees?
Ja, BYD is een Chinees merk dat al sinds 2005 auto’s bouwt in zijn thuisland en sinds eind 2022 ook aanwezig is in België.
Wie zit er achter BYD?
BYD staat als merk op zichzelf en is geen onderdeel van een grotere autogroep. Het heeft wel samenwerkingen met Toyota en Mercedes, vooral voor de Chinese markt.
Waar staat BYD voor?
BYD staat voor Build Your Dreams, een slogan die achteraf is bedacht nadat de bedrijfsnaam werd afgeleid van het oorspronkelijke Biyadi.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen