Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
byd-tang-front

BYD Tang

1 / 3
byd-tang-front
byd-tang-sid
byd-tang-back

Sterke punten

  • 7 zitplaatsen
  • Hoog vermogen en stevige prestaties
  • Prijs, rekening houdend met uitrusting en prestaties

Zwakke punten

  • Nog een relatief onbekend merk
  • Weinig dynamische ambitie, ondanks het prestatieniveau
  • Het AC laadvermogen is beperkt tot 7,4 kW

BYD Tang Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BYD Tang, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Comfortabele power-SUV met plaats voor zeven

BYD, kort voor Build Your Dreams, is in Europa nog een relatief onbekend merk, maar op de Chinese markt is het bijzonder populair. Het werd in 1995 opgericht en maakte aanvankelijk batterijen voor elektronische apparaten, maar sinds 2003 bouwt het ook auto’s. Eerst hybrides, maar sinds 2010 (!) ook 100% elektrische modellen. Zijn eerste stappen op de Europese markt zette het met deze Tang SUV, die eerst enkel in elektrisch pionierland Noorwegen verkocht werd, maar nu ook in België verkrijgbaar is. BYD wordt in ons land verdeeld door Toyota-invoerder Inchcape.

Interesse in een BYD Tang

BYD Tang tweedehands auto
BYD Tang nieuwe auto
BYD Tang dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede punten

  • De BYD Tang biedt veel vermogen, veel ruimte (7 zitplaatsen) en veel comfort- en veiligheidsuitrusting voor een al bij al competitieve prijs.
  • De Tang is een best mooi ogende grote SUV. Het design is van de hand van de Duitser Wolfgang Egger, en toont een coherent lijnenspel.
  • De ‘Blade’ batterij van BYD is veilig en duurzaam en biedt in de Tang met zijn capaciteit van 86,4 kWh een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 400 km.
  • Hoewel de BYD Tang stevige prestatiecijfers kan voorleggen, is hij vooral gericht op comfort, iets wat zich uit in zowel de uitrusting als het weggedrag.

Belangrijke gegevens

Motoren

De BYD Tang beschikt over twee elektromotoren, één die de voorwielen aandrijft, en één voor de achterwielen. Samen leveren ze een gecombineerd maximumvermogen van 380 kW (517 pk) en een koppel van 680 Nm. Daarmee sprint de Tang vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,6 seconden. Standaard rijdt de BYD Tang in voorwielaangedreven configuratie om het verbruik te beperken en dus het rijbereik te maximaliseren, maar wanneer er meer grip nodig is, springt de motor op de achteras bij.

De elektromotoren worden van stroom voorzien door een lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterij die het bedrijf zelf maakt, geruggensteund door de jarenlange ervaring die het op dat vlak uitbouwde. BYD is dan ook bijzonder trots op zijn ‘Blade’ batterij met compacte afmetingen en een hoge graad van veiligheid. Dat laatste wil het aantonen met zijn ‘nagelpenetratietest’, waarbij de batterij met een nagel doorboord werd zonder daarbij in brand te vliegen. In de BYD Tang zit een Blade batterij met een capaciteit van 86,4 kWh (nominaal). Met een gecombineerd WLTP-gehomologeerd verbruik van 23,8 kWh zorgt dat voor een theoretisch rijbereik van 400 km volgens de gemengde WLTP-cyclus, terwijl de Tang volgens de stadscyclus zelfs 528 km ver zou moeten geraken. Al moet je voor het werkelijke verbruik en de actieradius natuurlijk rekening houden met factoren als de buitentemperatuur, de route en de rijstijl.

Op het vlak van opladen kan de BYD Tang dan weer niet tippen aan de concurrentie. Terwijl 11 kW AC laden zowat de standaard is voor elektrische wagens, met steeds meer auto’s die driefasig kunnen laden aan 22 kW, blijft het AC-laadvermogen van de Tang beperkt tot 7,4 kW. DC-snelladen kan dan weer aan 120 kW, wat in het segment ook eerder middelmatig is. De batterij met een DC-snellader van 30% naar 80% bijladen, duurt 30 minuten.

Afmetingen

De BYD Tang is een grote SUV, maar hij blijft qua lengte onder de 5 meter. Met zijn 4,87 meter is hij net iets kleiner dan de Audi Q8 e-tron (4,91 meter) en de Tesla Model X (5,04 meter). Hij is 1.72 meter hoog, 2.18 meter breed (inclusief spiegels) en beschikt over een wielbasis van 2,82 meter. De BYD Tang weegt leeg 2.489 kg.

Qua binnenafmetingen is de BYD Tang royaal, althans op de voorste en middelste zetelrij. De ruimte op de derde zetelrij is eerder beperkt, wat de zitjes in de koffer vooral geschikt maakt voor kinderen. De kofferruimte is afhankelijk van de zetelconfiguratie: van een matige 235 liter achter de derde zetelrij, een ruime 940 liter als vijfzitter en zelfs 1.655 liter met enkel de voorste zetels in gebruik. De Tang kan tot 1.500 kg slepen.

Uitvoeringen

BYD maakt je het leven gemakkelijk als je een Tang moet kiezen. Er is immers maar één versie die meteen volledig uitgerust is. Geen verschillende motorconfiguraties, uitrustingsniveaus, optiepakketten en losse opties: je kiest je kleur (wit, grijs, zwart, blauw of rood, waarbij je alleen bijbetaalt voor die laatste) en that’s it! Bovendien moet je niet vrezen dat je iets te kort zal komen, want zowat alle in de autowereld verkrijgbare snufjes zijn voorzien.

Een kleine greep uit de standaardvoorzieningen: 22 duim grote lichtmetalen velgen met Continental SportContact banden, een elektrisch bedienbare kofferklep, een panoramisch glazen schuifdak, lederen zetelbekleding, zetelverwarming en -ventilatie vooraan, een 360° camerasysteem, luchtfiltratiesysteem met ionengenerator, intelligente adaptieve cruise control, zowat alle denkbare veiligheidssnufjes, een geluidssysteem van DIRAC met twaalf luidsprekers, het typische draaibare LCD infotainmentscherm van het merk (12,3 duim) en natuurlijk 7 zetels.

Prijzen

Er is maar één versie van de BYD Tang, dus dit is een bijzonder korte paragraaf: er is ook maar één prijs: € 72.140. Een stevig bedrag voor een auto van een in onze contreien relatief onbekend merk, maar rekening houdend met de prestaties, de interieurruimte met 7 zitplaatsen en de uitrusting, is het aanvaardbaar. Wil je toch nog iets meer uitgeven? Ga dan voor de rode lakkleur, die € 363 kost.

De BYD Tang is 100% elektrisch, dus qua belastingen zit je goed: geen BIV en jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen, en het minimumbedrag in Wallonië en Brussel. En dat ondanks een vermogen van 217 pk.

Design

Buitenzijde

De BYD Tang is in China al sinds 2018 op de markt en werd getekend door de Duitser Wolfgang Egger (die voordien onder andere Audi’s tekende). Het exterieurdesign oogt dan ook best stijlvol, met een coherent lijnenspel en geslaagde proporties. Het lange koetswerk in verhouding tot de beperkte hoogte geven hem een dynamisch en aerodynamisch voorkomen. In China rijdt er ondertussen al een gefacelifte versie rond met een gesloten grille, maar in Europa krijgen we nog de neus met het bestaande design.

Binnenzijde

Binnenin mikt BYD met het standaard geleverde bruine leer voor de zetels op een kwaliteitsvolle uitstraling. Het dashboard is meer ingetogen dan in de kleinere Atto 3 van het merk, en oogt stijlvol. Ook hier vind je het draaiende scherm dat een handelsmerk van BYD geworden is, met een landschaps- en portretmodus. De grote aantrekkingskracht van het interieur van de Tang is echter de ruimte die het biedt. BYD voorziet immers standaard 7 zetels. De achterste zetelrij is dan wel eerder bestemd voor kinderen, maar klap hem neer en je krijgt een koffervolume dat oploopt tot 940 liter in vijfzits configuratie.

byd-tang-interior byd-tang-seats

Veiligheid

De BYD Tang is nog niet getest door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP, maar met de vijf sterren van de kleine Atto 3 bewijst BYD dat de slechte veiligheidsreputatie van de eerste Chinese modellen die op het Europese continent verkocht werden, wel degelijk tot het verleden behoort. De standaard veiligheidsuitrusting van de Tang is in elk geval bijzonder uitgebreid. Zo is hij qua technologie onder andere voorzien van: Automatic Emergency Brake, Brake Disc Wiping, Dodehoekbewaking, Front Collision Warning, een grootlichtassistent, Lane Change Assist & Lane Departure Warning, Predictive Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert & Brake en verkeersbordherkenning.

BYD is ook bijzonder trots op het remsysteem van de Tang. Dat wordt geleverd door Brembo, een naam die geassocieerd wordt met het sportievere werk, en maakt een stopafstand van 100 km/u tot volledige stilstand mogelijk in 36 meter. Een uitstekende waarde voor een SUV met deze afmetingen en een gewicht van bijna 2,5 ton.

Alternatieven

Als je op zoek bent naar concurrenten die net als de Tang luxe bieden, vierwielaandrijving en een stevig vermogen, kom je bijna automatisch terecht bij de Tesla Model X, maar die kost een flink stuk meer dan de BYD Tang. Ook de compactere Mercedes EQB kan je bestellen met vierwielaandrijving en zeven zetels, en dat zelfs aan een lagere prijs dan de BYD Tang, maar de prijs met een gelijkwaardige uitrusting als in de Tang zal de eindfactuur stevig doen oplopen. Ook de zevenzits Mercedes EQS SUV is een stuk duurder, net als de Volvo EX90.

FAQ

Hoever rijdt een elektrische BYD Tang op een volle batterij?
De Blade batterij met een capaciteit van 86,4 kWh zorgt voor een theoretisch rijbereik van 400 km volgens de gemengde WLTP-cyclus, of zelfs 528 km in volgens de stadscyclus. Het werkelijke rijbereik hangt af van onder andere de buitentemperatuur, je rijstijl en de gekozen route.
Hoeveel kost een nieuwe BYD Tang?
Er is maar één versie van de BYD Tang, en dus ook maar één prijs: € 72.140, waarbij alles standaard is, behalve de rode koetswerkkleur, (waarvoor BYD 363 euro vraagt).
Waarvoor staat de naam Tang?
De Tang is vernoemd naar een dynastie uit de Chinese keizerlijke geschiedenis. De Tang-dynastie regeerde tussen het jaar 618 en 907 over China.
Waar vind ik in België dealers van BYD?
In afwachting van de opening van een derde dealership in Gent, heeft BYD op dit moment 2 dealers in België, één in Brussel en één in Antwerpen.