Cadillac Eldorado te koop: tweedehands en nieuw

Cadillac Eldorado

Cadillac Eldorado

De Cadillac Eldorado wordt van 1953 tot 2002 gebouwd

Een kwart eeuw voordat de Amerikanen hun ideeën van een droomauto verbonden aan sedans, coupés of cabriolets met grote cilinders van Duitse topfabrikanten, werd het begrip Â'dreamcarÂ' met modellen van het merk Cadillac vereenzelvigd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

De Cadillac Eldorado wordt van 1953 tot 2002 gebouwd

Een kwart eeuw voordat de Amerikanen hun ideeën van een droomauto verbonden aan sedans, coupés of cabriolets met grote cilinders van Duitse topfabrikanten, werd het begrip ’dreamcar’ met modellen van het merk Cadillac vereenzelvigd. Het luxe segment van de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) belichaamde de ’American Way of Life’ van de bovenlaag van de bevolking van de jaren ’50 en ’60. Voor hen hoorden elektrisch bedienbare ramen al net zo goed tot de standaarduitrusting van een auto als bijna zes meter lange carrosserieën en motoren met een cilinderinhoud van acht liter. Toen GM in 1953 met de Cadillac Eldorado een nieuwe bouwserie in de collectie opnam, gaven de allereerst alleen als coupés maar later ook als cabriolets gebouwde auto’s alleen al qua naam het toenmalige tijdgevoel weer. Hoewel de Cadillac Eldorado als gevolg van oliecrisissen en toenemende buitenlandse concurrentie vanaf de jaren ’70 zijn cultstatus verloor, bleven de in acht generaties gebouwde vlaggenschepen van Cadillac nog tot 2002 in de collectie van de fabrikant. Daarna werden ze na bijna een halve eeuw afgelost door de Cadillac XLR.

De Cadillac Eldorado als coupé en cabriolet

Het eerste seriemodel van de Cadillac Eldorado werd in 1953 als cabriolet gepresenteerd en had dezelfde basis als de coupés uit de bouwserie Cadillac DeVille. De hoge welving in het midden van de motorkap, brede chromen bumpers en een meer dan 5,60 meter lange carrosserie kenmerkten de Cadillac Eldorado. De cabrio met stoffen dak werd aangedreven door een 5,4 liter motor met acht cilinders, hiermee had hij een prestatievermogen van 154 kW (210 pk). In 1955 werd deze door een sterkere motor met 199 kW (270 pk) vervangen. Met de één jaar later geïntroduceerde coupé-versie kregen de modellen een nieuwe typebenaming. De cabriolet kwam nu als Cadillac Eldorado Biarritz op de markt en de coupé werd als Cadillac Eldorado Seville aangeboden. In 1957 werd het modelpalet uitgebreid met de Cadillac Eldorado Brougham. De carrosserie van dit model werd bij Pininfarina in Turijn geproduceerd. De vierdeurs coupé met het opvallende dak van geborsteld aluminium had technische innovaties zoals cruise control en elektrisch verstelbare stoelen te bieden en werd het duurste seriemodel uit zijn tijd.

In de jaren ’60 beleefd de Cadillac Eldorado zijn grote tijd

Grote achtervleugels met geïntegreerde achterlichten en een over de gehele voertuigbreedte lopend radiatorrooster in tralie-optiek bepaalden het verschijningsbeeld van de Cadillac Eldorado uit de in 1959 gepresenteerde derde generatie, die wederom als coupé en cabriolet verscheen. De Cadillac Eldorado Biarritz en Seville kregen een V8-motor met een cilinderinhoud van 6,4 liter die over een prestatievermogen van 254 kW (345 pk) beschikte. In de volgende generaties van de jaren ’60 en ‘70 kreeg de Cadillac Eldorado eerst nog een 7,7 liter motor met 276 kW (375 pk). Deze werd vanaf 1971 vervangen door een 8,2 liter motor, maar diens oorspronkelijke prestatievermogen van 400 pk werd na de eerste oliecrisis snel teruggebracht tot 140 kW (190 pk).

Tot 1985 is de Cadillac Eldorado ook weer als cabriolet verkrijgbaar

Nadat de cabriolet acht jaar lang uit de collectie gehaald was, bood de fabrikant de Cadillac Eldorado in de periode van 1979 tot 1985 weer in twee carrosserieversies als coupé en cabrio aan. Om de verkoopcijfers van de grote en dorstige modellen na de oliecrisissen van de jaren ’70 weer te stabiliseren, bracht GM de Cadillac Eldorado met een lengte van nu nog maar 5,18 meter en een gewicht van zo’n 1,7 ton in een duidelijk modernere vorm op de markt. Ook de motoren werden kleiner. Het goedkoopste model beschikte over een 4,1 liter motor met een prestatievermogen van nog maar 99 kW (135 pk). Voor zuinige consumenten was er zelfs een dieseluitvoering met een cilinderinhoud van 5,7 liter en een prestatievermogen van 93 kW (126 pk). Dit was voor het eerst dat er een dieseluitvoering van een Cadillac kwam.

Compacte afmetingen voor de Cadillac Eldorado van eind jaren ’80

In de één na laatste generatie van 1985 tot 1991 werd de Cadillac Eldorado alleen nog maar in de coupé-versie op de markt gebracht. Die met een lengte van bijna 4,80 meter al bijna het middenklasse formaat bereikte. Na een 4,1 liter motor met 97 kW (132 pk) kreeg de Cadillac Eldorado eind jaren ’80 dan weer een krachtigere motor met een cilinderinhoud van 4,9 liter en een prestatievermogen van 149 kW (203 pk). De laatste generatie van de Cadillac Eldorado rolde van 1991 tot 2002 in Amerika van de band. De weer tot een lengte van 5,13 meter gegroeide coupé werd in de topversie tot aan de beëindiging van de productie met een 4,9 liter motor aangeboden. Deze had een prestatievermogen van 224 kW (305 pk).

Beoordelingen voor Cadillac Eldorado

2 Beoordelingen

4,0

Technische gegevens van de Cadillac Eldorado

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens