Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Actueel aanbod voor Chatenet
-
Chatenet CH 26
€ 7.450,-- 27.485 km
- 02/2015
- 15 kW (20 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1301 Bierges -
Chatenet CH 46 Barooder
€ 11.550,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 12.542 km
- 01/2020
- 6 kW (8 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3210 Lubbeek
Bijzonderheden van het automerk Chatenet
- ‘Autorijden’ met een brommerrijbewijs
- Iedere Chatenet wordt met de hand gebouwd
- Hoogwaardige afwerking
Historie Chatenet
Brommobielfabrikant Chatenet werd in 1984 opgericht. Zoals de naam al doet vermoeden is Chatenet een Frans merk, net als veel andere brommobielfabrikanten. Dat veel van dit soort merken een Franse oorsprong hebben, komt doordat Frankrijk als een van de eerste landen voordelen bood voor wat wij brommobielen noemen. In Frankrijk heten deze voertuigen ‘véhicules sans permis’, ofwel ‘voertuigen zonder rijbewijs’. In sommige landen, waaronder dus Frankrijk, is het namelijk in het geheel niet nodig om een rijbewijs te hebben voor dit soort voertuigen. In België moet je wel een rijbewijs hebben, maar een brommerrijbewijs is voldoende. Zo wordt een ‘auto’ al een stuk bereikbaarder, bijvoorbeeld voor jongeren of voor wie minder mobiel is. Het merk Chatenet dankt zijn naam aan de merkoprichter: Louis George Chatenet. Nog altijd staat een Chatenet aan het roer van het bedrijf.
Chatenet positioneert zichzelf aan de top van het brommobielsegment. Het merk besteedt naar eigen zeggen bijzonder veel aandacht aan details en een mooie afwerking. Daarom bieden de modellen van Chatenet ook een bovengemiddeld goed rijgedrag. Ook noemenswaardig is dat alle Chatenet-modellen met de hand worden gebouwd.
Modellen en varianten
Het actuele modelaanbod van Chatenet bestaat uit één model, dat leverbaar is in twee basisvarianten: de CH-40 en CH-46. Het verschil zit hem vooral in de luxe aan boord. Toch bieden deze twee basismodellen ook weer een aantal uitvoeringsvarianten. Soms biedt de een meer luxe dan de ander, maar in de vorm van de Barooder is er bijvoorbeeld ook een uitvoering die met zwarte carrosseriedelen voor een extra stoere uitstraling zorgt. Alle varianten beschikken over een kleine benzinemotor met 6 kW (8 pk).
Over alle jaren gezien heeft Chatenet een veel breder aanbod. Waar de huidige modellen allemaal hatchbacks zijn, bood het merk voorheen ook modellen die leverbaar waren als cabriolet of pick-up. Er waren ook extra krachtige modellen met een topsnelheid van bijna 100 km/u. Voor die modellen is natuurlijk wel een volwaardig autorijbewijs nodig, maar het model zelf blijft een voordeliger alternatief voor een ‘echte’ auto.
Model | Carrosserievarianten | Aandrijving | Cilinderinhoud | Vermogen | Leeggewicht |
---|---|---|---|---|---|
CH-40 | 3-drs. hatchback | Benzine | 480 cc | 6 kW (8 pk) | n.b. |
CH-46 | 3-drs. hatchback | Benzine | 480 cc | 6 kW (8 pk) | n.b. |
Prijzen
Nieuwprijzen
De vanafprijzen van beide Chatenet-modellen liggen rond de 15.000 euro. Ook daarmee positioneert het merk zich bovenin het brommobielsegment. Voor ongeveer hetzelfde bedrag heb je ook een ‘echte’ auto, maar de Chatenet-modellen bieden het voordeel dat een brommerrijbewijs voldoende is om ermee op stap te mogen. Zo kan je dus ook al vanaf je 16e rijden. Ook is een Chatenet in gebruik en onderhoud veel voordeliger dan een ‘echte’ auto. Ten opzichte van andere brommobielen bieden de modellen van Chatenet een rijkere uitrusting en mooiere afwerking, wat de meerprijs moet verdedigen.
Model | Vanafprijs (2023) |
---|---|
CH-40 | 14.195 euro |
CH-46 | 15.195 euro |
Prijzen van occasions
Zoals gebruikelijk ben je op de occasionmarkt veel voordeliger uit. Een Chatenet occasion is beschikbaar vanaf zo’n 7.000 euro. De prijzen lopen niet heel veel verder op dan 12.000 euro, al kunnen bijna nieuwe exemplaren met van alles erop en eraan daar nog wel overheen gaan. Verder speelt de leeftijd van de Chatenet maar een beperkte rol bij de occasionprijs. Ook (voor een brommobiel) hoge kilometerstanden zijn niet per se een reden voor een lagere prijs. Dat maakt een tweedehands Chatenet relatief duur. Aan de andere kant betekent dat ook dat een Chatenet behoorlijk waardevast is, wat weer in je voordeel werkt bij verkoop. Overigens geldt dit ook voor de meeste andere brommobielen. Net als bij een nieuwe Chatenet geldt dat je voor de prijs van een Chatenet occasion (of een andere brommobiel occasion) ook een volwaardige auto koopt. Maar ook als occasion is een Chatenet weer veel voordeliger in gebruik en onderhoud. Ook het kunnen rijden met een brommerrijbewijs – en dus al vanaf je 16e – blijft een groot voordeel.
Alternatieven
Andere brommobielfabrikanten zijn bijvoorbeeld Aixam, Ligier en Microcar. Samen met Chatenet zijn deze merken zeer gelijkwaardig aan elkaar. Alle komen ze uit Frankrijk en bieden ze ongeveer dezelfde modellen. Wel heeft het ene merk een net iets uitgebreider aanbod dan de ander, of biedt het meer mogelijkheden tot personalisatie. Tenzij je heel specifieke wensen hebt, maak je de keuze tussen deze merken echter vooral op basis van welke het voordeligst is, of er gewoon het leukste uitziet.
Een alternatief voor dit soort brommobielen komt uit eigen land, in de vorm van de Canta. Het grote voordeel van de Canta is dat er, onder bepaalde voorwaarden, in het geheel geen rijbewijs voor nodig is en je er ook mee op het fietspad of zelfs de stoep mag rijden. Daarentegen is een Canta wel nog veel kleiner dan een reguliere brommobiel en vaak zelfs maar geschikt voor één inzittenden. Wel kan je met rolstoel en al plaatsnemen in een Canta. Een ander alternatief voor conventionele brommobielen is Piaggio, dat in de vorm van de iconische Ape een (driewielig) voertuig dezelfde voordelen biedt als een conventionele brommobiel. De drie wielen zijn misschien even wennen, maar daarnaast is de Piaggio Ape uitermate geschikt als compact bedrijfswagentje.