Fisker te koop: tweedehands en nieuw

Fisker

Fisker: geslaagde combinatie van sportiviteit en milieuvriendelijkheid

Fisker Automotive Inc staat voor een luxe en futuristische auto. Het introduceerde met de Karma in 2008 op de North American International Auto Show in Detroit de eerste plug-in hybride elektrische auto. Dit automodel werd daarna door het Finse bedrijf Valmet Automotive in maart 2011 in productie genomen. De Amerikaanse acteur Leonardo DiCaprio nam in juli van datzelfde jaar het eerste exemplaar in ontvangst. Hiermee had een nieuw automerk met een revolutionair model zijn intrede op de consumentenmarkt voor auto's gemaakt.

Een jong merk met een turbulente geschiedenis

De Deense auto-ontwerper Henrik Fisker richtte zijn bedrijf in 2007 op in het Amerikaanse Anaheim in Californië. De Deen had daarvoor al zijn sporen verdiend met het ontwikkelen van de Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage en BMW Z8. Hij startte zijn nieuwe autobedrijf niet alleen, maar samen met zijn zakenpartner Bernhard Koehler. De introductie van het eerste model ging niet zonder slag of stoot. Tesla startte namelijk in 2008 een rechtszaak tegen het bedrijf van de Deen vanwege het stelen van technologische kennis. Dit werd door de rechter weerlegd en Tesla moest aan Fisker meer dan 1,1 miljoen dollar betalen vanwege juridische kosten. Toch kwam de winnaar van de rechtszaak uiteindelijk in 2012 in grote financiële problemen. Deze waren zo serieus dat het Karma-model tijdelijk niet meer werd geproduceerd. Wel was deze nog als tweedehands auto te koop. Uiteindelijk ging de onderneming failliet en werd het per opbod verkocht aan de Chinese Wanxiang Group. Deze gaf het voormalige bedrijf van de Deen in 2015 een nieuwe naam: Karma Automotive.

Een duurzame wagen om mee te showen

Fisker is een geschikt automerk voor degenen die zich graag willen onderscheiden. Het sportieve model valt absoluut op, zowel op de parkeerplaats als op de weg. Daarbij horen de modellen die Karma Automotive uitbrengt ook bij de liefhebbers van luxe. Door zijn milieuvriendelijke benadering is deze wagen geschikt voor degenen die graag een sportieve en luxe wagen willen, maar niet het milieu extra willen belasten. De automobilist kan bij de Karma kiezen om op de elektrische batterij te rijden of de sportieve rijstijl te benadrukken door op benzine over te switchen. Of men daadwerkelijk milieuvriendelijk rijdt met deze auto, is afhankelijk van de rijstijl. Houdt de bestuurder van een sportieve rijmethode, dan zal vaker de benzinemotor moeten worden gebruikt.

De topsnelheid die de wagen haalt als deze wordt aangedreven door de batterij is met 153 km per uur een stuk lager dan de 200 km per uur op benzine. Desondanks is een benzinemotor grotendeels onmisbaar voor degenen die graag door meerdere landen reizen. Elektrische oplaadpalen voor auto's zijn namelijk nog niet in Europa overal aanwezig. Het model is overigens zeer geschikt om mee te toeren. Het is vanwege zijn sportlook niet de ideale gebruikte auto voor grote gezinnen met honden, maar de vierdeurs sedan biedt wel ruimte aan vier personen.

Een sterk staaltje techniek

De Karma wordt aangedreven door een paar 120 KW (161 hp) elektrische motoren. Deze worden voorzien van elektriciteit door een 20.1 kWh lithium-ion batterij. Als de elektrische brandstof op is, de snelheid te hoog wordt of als de bestuurder de Sport-knop intoetst, schakelt de wagen over op benzine. Met een volle tank en een volgeladen accu kan men met zuinig rijden een afstand van 500 kilometer halen. Overigens wordt de stroom niet alleen door de batterij geleverd, maar de auto ontvangt ook elektriciteit van het dak met zonnepanelen. Deze energie wordt gebruikt voor de airconditioning en verwarming. De CO2-uitstoot is 51 g/km, waardoor voor deze auto geen wegenbelasting of bpm hoeft te worden betaald. Het vermogen van de turbomotor met vier cilinders is ruim 400 pk. Daarmee kan in de benzinestand 97 km per uur in 6,3 seconden worden gehaald.

De prijzenkast van de Karma

De Karma heeft enkele interessante prijzen gewonnen, zoals de verkiezing van de Luxury Car of The Year door het toonaangevende Top Gear Magazine. Het Duitse automagazine Auto Bild noemde de Karma in 2012 de Classic Car of the Future tijdens de uitreiking van de Golden Steering Wheel Award. TIME Magazine plaatste dit automodel bovendien op de toplijst met de 50 beste uitvindingen van 2011.

Toekomstige modellen en tweedehands auto's

Er zitten op dit moment nog nieuwe Fisker-modellen in de planning. Zo is er de hardtop convertible Sunset. Dit zou het eerste model na de Karma worden, maar het lijkt erop dat de Atlantic deze eer krijgt. Deze plug-in hybride wordt mogelijk in 2017 op de markt gebracht. Bij dit 4-deursmodel sedan is het ook mogelijk om te switchen tussen elektrisch rijden en benzine. De Atlantic heeft ook een 4-cilinder motor. Het toont aan dat op het gebied van luxueuze milieuvriendelijke auto's de Karma van de Deense auto-ontwerper Herman Fisker een stevige basis heeft gelegd. Bewijs dat je tevens op de tweedehands markt vindt.