Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
default-banner-l-01.jpg

Jonge Tweedehands Auto

Jonge Tweedehands Auto

Op deze pagina vind je volgende info:

Wat is een jonge tweedehandswagen?

Waar komt een jonge tweedehands vandaan?

Wat is het voordeel van een jonge tweedehandswagen?

Wat is een jonge tweedehandswagen?

De jonge tweedehandswagen wint jaar na jaar aan populariteit. In de volksmond is een jonge tweedehands een auto die maximaal 4 jaar oud is. Wettelijk gezien is een jonge tweedehands echter een auto die maximaal 12 maanden oud is (vanaf de productiedatum). Een belangrijk detail: zou je een “jonge tweedehands” uit het buitenland importeren die minder dan 6 maanden oud is én minder dan 6.000 km heeft gereden, dan dien je alsnog 21% BTW te betalen in België. Een dure grap dus. Voor een jonge tweedehands uit eigen land (ongeacht de leeftijd en km-stand) telt deze regel uiteraard niet.

Waar komt een jonge tweedehands vandaan?

Dat de Belg steeds vaker op zoek gaat naar een jonge tweedehands is ook de automerken niet ontgaan. Daardoor heb je tegenwoordig vaak eigen opgerichte diensten binnen automerken die zich bezighouden met het beheren van een inventaris van jonge tweedehandswagens. Denk maar aan BMW Premium Select, Mercedes-Benz Certified en Volkswagen My Way. Spoticar is dan weer het label voor jonge tweedehandswagens van Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep en Abarth.

Geen onlogische stap, want jonge tweedehandswagens zijn vaak ex-bedrijfswagens. Het is een publiek geheim dat constructeurs bedienden vaak om de 12 - en soms wel 6 - maanden laat wisselen van salarisauto (bedrijfswagen). Dat staat goed voor de inschrijvingscijfers én creëert een markt van meer betaalbare wagens voor particulieren.
De opkomst van Private Lease zorgt eveneens voor een nieuwe instroom van jonge tweedehandswagens. Particuliere klanten gaan vaak een leasingformule aan bij een automerk voor een bepaalde duur (van 1 tot 4 jaar) waarna ze een nieuwe auto leasen van dat merk. De originele auto komt dan als nieuwe tweedehands beschikbaar.
Tenslotte zijn er ook nog particuliere klanten die zich steeds laten verleiden door een nieuw model en daardoor snel wisselen van auto. Vaak gaat het dan over meer sportief getinte wagens.

Wat is het voordeel van een jonge tweedehandswagen?

Het gezegde doet wel eens de ronde dat je nieuwe auto de helft van zijn waarde kwijt als je er de dealer mee buiten rijdt. Hoewel dat lichtjes overdreven is, klopt die stelling wel gedeeltelijk. Procentueel gezien verliest een auto het meest zijn waarde in de eerste 12 maanden van zijn leven. Met andere woorden; door voor een jonge tweedehandswagen te gaan heb je iemand anders dat waardeverlies op zich laten nemen en hoef je zelf niet de volledige pot te betalen voor een (relatief) nieuwe auto.
Meer nog, koop je een jonge tweedehandswagen via de officiële kanalen van de automerken (BMW Premium, Select, VW My Way, Spoticar,...) dan garanderen die merken een auto in optimale staat en bewijzen ze dit door een surplus van enkele jaren garantie te geven. Anders gezegd: met een jonge tweedehands koop je ook een deel gemoedsrust. Toyota en Lexus geven zelfs 10 jaar garantie op een (jonge) tweedehandswagen. Ongeacht of die van bij een dealer of privéverkoper komt en of die al dan wel of niet vast onderhouden is bij een erkende dealer.