Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-lc-500h-front

Lexus LC

1 / 3
lexus-lc-500h-front
lexus-lc-500h-side
lexus-lc-500h-back

Sterke punten

  • Exotisch design
  • Krachtige motoren
  • Ook als cabrio

Zwakke punten

  • Hoog gewicht
  • Duur in aanschaf en belastingen
  • Oubollig infotainmentsysteem voor 2023

Japans designstatement

De Lexus LC is een sportieve luxecoupé en –cabrio die het midden houdt tussen comfort en sport. Het is niet de meest krachtige, snelle, dynamische of goedkope van zijn segment, maar het is wel het model met de meest unieke styling – of je daar nu van houdt of niet. Je zou de LC kunnen zien als de moderne interpretatie van de iconische Lexus LFA, al is de LC wat meer bescheiden qua prestaties, prijs en exclusiviteit. De conceptversie van de LC, de Lexus LF-LC, werd reeds in 2012 voorgesteld, maar het zou nog tot 2017 duren voor de productieversie op de markt kwam. Sindsdien is het model jaar na jaar bijgepunt, met eind 2019 ook de toevoeging van een cabrioversie.

Interesse in een Lexus LC

Lexus LC tweedehands auto
Lexus LC nieuwe auto
Lexus LC dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Als je van een uniek design en van een onderscheidende keuze houdt, dan is de Lexus LC de ideale GT voor jou. Zelfs 6 jaar na zijn lancering blijft het een hypermodern ogende en opvallende verschijning.
  • De meest begeerlijke motorisatie is de 5 liter-V8 van de LC 500, maar er is ook een hybride LC 500h op basis van een 3,5 liter-V6 die de gebruikskosten flink drukt, zowel qua verbruik als qua belastingen.
  • De LC Convertible heeft hetzelfde opvallende design als de coupé, maar met de mogelijkheid om ongefilterd te genieten van het gebrul van zijn V8.
  • Ook aan boord kan je genieten van een knap getekend interieur, dat in een verscheidenheid aan kleuren is aangeboden doorheen de jaren en ook zeer solide in elkaar zit. Vanaf 2023 heb je ook eindelijk een modern infotainmentsysteem met aanraakscherm ter beschikking.

Alle belangrijke gegevens over de Lexus LC

Motoren

De Lexus LC is al sinds zijn lancering verkrijgbaar met twee motorisaties: de hybride LC 500h en de LC 500 op benzine.

De LC 500h maakt gebruik van een 3,5 liter-V6 op benzine en de hulp van een 179 pk sterke elektromotor, wat een systeemvermogen oplevert van 359 pk en een koppel van 500 Nm. Dat is al voldoende om van 0 tot 100 km/u te sprinten in 5 seconden, voor een begrensde topsnelheid van 250 km/u. En dat met een theoretisch verbruik van amper 8,1 l/100 km. De grote cilinderinhoud van de motor gooit wat roet in het eten, maar de belastingen vallen relatief gezien best mee voor een sportwagen van deze klasse.

Mag het wat meer zijn, dan is er nog de LC 500 op benzine. Dat is een 5 liter-V8 van 477 pk, zonder turbo, waarmee de LC iets sneller is: 4,7 seconden van 0-100 km/u en een topsnelheid van 270 km/u. Maar de V8 maakt vooral het verschil met zijn unieke geluid, dat meer klinkt als een brullende musclecar dan je zou verwachten voor zo’n gesofisticeerd model. De LC Convertible is trouwens enkel met de V8 te bestellen. Het nadeel: het verbruik en vooral de taksen zijn verschrikkelijk kostelijk.

Afmetingen

De Lexus LC is 4,76 meter lang, 1,92 meter breed en 1,35 meter hoog. Het is dus geen compacte wagen, maar dat zou je niet zeggen aan boord, waar de twee achterste zitjes hoogstens in noodgevallen gebruikt kunnen worden. Ook de koffer is met zijn 172-197 liter wel zeer klein – grotere tassen zet je dus beter op de toch onbruikbare achterbank. Tenslotte is er nog het gewicht van de LC, dat varieert van 1,9 tot 2 ton voor de Convertible. Daarmee wordt het al snel duidelijk dat dit geen circuitmonster is, maar eerder een Grand Tourer.

Uitvoeringen

De Lexus LC wordt steeds vrij compleet geleverd, waardoor je enkel de keuze moet maken tussen de iets meer op luxe gerichte standaardversie, of het F Sport+ Pack. Dat voegt 21-duims velgen toe (standaard: 20 duim), Alcantara in plaats van lederen zetels, Performance-schokdempers, een sperdifferentieel en een ander kleurenpalet aan boord.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lexus LC is te bestellen vanaf 119.520 euro als 500h coupé, de Convertible heeft een vanafprijs van 138.950 euro, maar dan krijg je ook direct de V8 onder de motorkap. Veel opties zijn er zoals gezegd niet, het gaat vooral om de kleuren en velgen waar je eventueel voor moet bijbetalen.

De belastingen zijn echter niet mals, met een BIV van maar liefst 12.594,09 euro voor de LC 500 V8 in Vlaanderen, waarna je jaarlijks ook nog 3.439,04 euro moet ophoesten. De LC 500h hybride is een pak betaalbaarder, met een BIV van 1.754,30 euro en een jaarlijkste verkeersbelasting van 1.717,06 euro.

Op de tweedehandsmarkt is het aanbod niet erg uitgebreid, gezien de exclusiviteit van het model en het feit dat de (Duitse) concurrentie een meer populaire keuze blijft, maar je vindt al exemplaren vanaf een kleine 60.000 euro als je ook in het buitenland zoekt. De Convertible is recenter en dus wat duurder, vanaf zo’n 100.000 euro.

Design-highlights en interieur

Het design van de Lexus LC valt onmiddellijk op, waar je hem ook parkeert. En dat is des te indrukwekkender als je beseft dat het model al sinds 2017 in productie is, en dat de conceptversie – waarvan het design vrijwel rechtstreeks werd overgenomen – reeds in 2012 aan het publiek werd voorgesteld. Lexus is er dus in geslaagd om een tijdloze, maar tegelijk futuristische sportcoupé te tekenen. De scherpe hoeken en perfect gevulde wielkasten voldoen blijkbaar nog steeds aan de verwachtingen van Lexus, want de LC heeft nooit een echte facelift gekregen, enkel wat kleine modeljaarupdates. Eind 2019 werd er wel een Convertible met stoffen klapdak toegevoegd aan het gamma.

lexus-lc-500h-interior lexus-lc-500h-seats

Functie volgt vorm

Dat opvallende design heeft echter ook zijn nadelen op praktisch vlak. Zo is er bijvoorbeeld, ondanks het formaat en het gewicht van de LC, heel weinig plek op de achterbank en is de koffer ook niet erg praktisch, met een zeer smalle opening en een beperkt volume. Toch kan je het interieur ook niet betrappen op foutjes, met een breed dashboard, zwierige deurpanelen en een onberispelijke kwaliteit, met een breed scala aan kleuren. Het infotainmentsysteem is een zwak puntje, met zijn beperkte functionaliteit en zijn onhandige touchpadbediening, maar dat is in 2023 rechtgetrokken met een update die een nieuw aanraakscherm met zich meebracht.

Rijhulp en veiligheid

De Lexus LC heeft geen officiële EuroNCAP-score, maar wordt standaard wel geleverd met een uitgebreid arsenaal aan veiligheidssystemen, dat doorheen de jaren enkel groter is geworden. In 2023 omvat het Lexus Safety System + onder meer een adaptive cruise control, noodremhulp, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent en meer. Ook een dodehoekmonitor, achteruitrijcamera en head-up display behoren tot de standaarduitrusting.

Alternatieven

Je zou de Lexus LC in hetzelfde segment kunnen plaatsen als de Mercedes SL, de BMW 8 Reeks, de Jaguar F-Type en zelfs de Aston Martin DB11. Daarbij is de Lexus vooral de keuze voor wie een onderscheidende auto wil waarbij vorm duidelijk voorgaat op functie, al zou je de LC perfect dagelijks kunnen inzetten, vooral als hybride – zolang je niet al te veel passagiers en/of bagage moet vervoeren.

FAQ

Wat is de prijs van de Lexus LC?
De Lexus LC is te bestellen vanaf 119.520 euro als 500h coupé, de Convertible heeft een vanafprijs van 138.950 euro, maar dan krijg je ook direct de V8 onder de motorkap.
Hoeveel kost de Lexus LC tweedehands?
De Lexus LC is tweedehands te vinden vanaf zo’n 60.000 euro als je ook in het buitenland zoekt. De Convertible is recenter en dus wat duurder, vanaf zo’n 100.000 euro.
Hoe snel is de Lexus LC?
De Lexus LC 500h kan in 5 seconden van 0-100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 250 km/u, de Lexus LC500 V8 is iets sneller, met een sprint van 0-100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 270 km/u.