Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-rc-overview

Lexus RC

1 / 4
lexus-rc-overview
lexus-rc-front
lexus-rc-side
lexus-rc-back

Sterke punten

  • Knap design
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Ook als sportieve RC F

Zwakke punten

  • Technologie aan boord niet op niveau concurrentie
  • Vrij zwaar
  • Weinig plek achterin en in koffer

Het knappere broertje van de IS

De Lexus RC is, kort door de bocht, de coupéversie van de (vorige generatie) IS, wat hem in hetzelfde segment plaatst als bijvoorbeeld de BMW 4 Reeks. Het is een knap gestijlde coupé met brave (RC 300h) en sportieve (RC F) aandrijflijnen, en de eigenzinnigheid die typisch is aan de modellen van Lexus. Zo is het interieur zeer mooi afgewerkt en kan je kiezen voor zaken als een fantastisch audiosysteem, maar blijft het infotainment steken in het verleden. Qua rijgedrag mikt de RC vooral op comfort met een klein sportief randje. Een keuze voor wie zich wil onderscheiden van de Duitse massa, dus. Inmiddels is de RC niet meer te koop in België.

Interesse in een Lexus RC

Lexus RC tweedehands auto
Lexus RC nieuwe auto
Lexus RC dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Waar je de IS bezwaarlijk als aantrekkelijk kan beschouwen, is de RC dat des te meer dankzij zijn elegante coupélijn, die prachtig uit zijn verf komt in de juiste kleur. De facelift uit 2019 slijpt de look nog wat verder fijn dankzij invloeden van de LC.
  • In België werd de RC voornamelijk verkocht als 300h, een zelfladende hybride met 223 pk en een normverbruik van minder dan 6 l/100 km volgens de nieuwste WLTP-cyclus. Daarmee slaat de RC een goede balans tussen prestaties en verbruik.
  • Mag het wat sneller en minder zuinig, dan is er ook de sportieve RC F met zijn 5 liter-V8. Die zorgt voor indrukwekkende prestaties en een al even indrukwekkend geluid, al blijft het comfort overeind.
  • Het interieur van de Lexus RC kreeg misschien niet het meest spannende design, maar de afwerking is van een hoog niveau, de zitpositie is zeer goed en het model kreeg standaard ook heel wat uitrusting mee.

Alle belangrijke gegevens over de Lexus RC

Motoren

In België had je de Lexus RC vooral in twee smaakjes: een rationele 300h of een emotionele RC F.

De eerste optie maakt gebruik van een hybride combinatie op basis van een 2,5 liter-viercilinder en een elektromotor van 143 pk, wat een piekvermogen van 223 pk oplevert. Dezelfde motor is ook terug te vinden in de IS en in de ES. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden zijn de prestaties correct, zonder meer, terwijl de hybride coupé wel een gemiddeld verbruik van minder dan 6 l/100 km kan voorleggen. De CVT-automaat neemt wel een stukje plezier weg tijdens het accelereren door het constante geluid van de verbrandingsmotor.

Er is ook heel kort een RC 200t geleverd, met een viercilinder turbomotor van 245 pk, maar deze versie werd vrij snel weer uit het gamma gehaald en is dus nog zeldzamer op onze wegen.

Wil je meer plezier, dan moet je dus kiezen voor de RC F. Dat is de sportversie die gebruik maakt van een 5 liter-V8 van 477 pk, dezelfde motor die ook in de GS F en de LC 500 te vinden is. Daarmee duurt de sprint naar 100 km/u amper 4,5 seconden, met een topsnelheid van 270 km/u. De RC F is wat zwaarder dan de concurrentie van bijvoorbeeld BMW, en is dus eerder een GT dan een volbloed sportwagen.

Afmetingen

De Lexus RC is 4,71 meter lang, 1,85 meter breed en 1,39 meter hoog. Hij heeft een kofferruimte van 340 liter, wat eerder klein is voor zijn klasse, terwijl ook de ruimte op de achterbank eerder beperkt is. Zijn gewicht van ongeveer 1,7 ton, afhankelijk van de versie, is ook eerder aan de hoge kant, wat de sportiviteit van het model inperkt. Een trekhaak monteren is niet mogelijk.

Uitvoeringen

Het gamma van de Lexus RC bestond na de facelift uit drie uitvoeringen: de Executive Line, de F Sport Line en de Privilege Line. Daarbij was de standaarduitrusting al vrij uitgebreid, met 18-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, lederen zetels, een Pïoneer-audiosysteem, zetelverwarming en een infotainmentsysteem van 10,3 duim met ingebouwde navigatie.

De F Sport Line werd sportiever uitgerust met aparte kleurmogelijkheden, een instelbare sportophanging, extra sportmodi voor de aandrijflijn en 19-duims velgen. De Privilege Line was dan weer volledig uitgerust met onder meer drievoudige LED-koplampen, een Mark Levinson-audiosysteem, stuurverwarming, houten sierpanelen, elektrisch instelbare zetels met geheugenfunctie en ventilatie, enzovoort.

Van de RC F zijn er ook een aantal speciale reeksen uitgebracht, zoals de Carbon Edition, Track Edition en de Gran Touring.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lexus RC is sinds 2021 niet meer leverbaar in België, maar was voordien ook een zeldzaamheid, waardoor het aanbod schaars is op de tweedehandsmarkt. Je vindt al exemplaren vanaf zo’n 25.000 euro als je ook in het buitenland kijkt, de sportieve RC F vraagt een minimumbudget van ongeveer 50.000 euro. Qua uitrusting zijn de meeste modellen vrij compleet uitgerust met de F-Sport- en de Privilege Line-uitvoeringen.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Lexus RC en de IS hun technische basis delen, heeft de coupé toch een volledig eigen design gekregen dat ook een pak eleganter en hoogwaardiger oogt dan zijn sedanbroertje. Opvallende elementen zijn de grote, hoekige grille, de gesplitste koplampen voor de facelift en de neppe luchtroosters op de achterbumper. In 2019 kreeg het model een facelift die de koplampen weer in één unit plaatste, met meer LED-technologie en enkele details van de duurdere LC.

lexus-rc-interior lexus-rc-seats

Zakelijk, maar kwaliteitsvol

Aan boord komt het interieur wel zo goed als overeen met de IS, met een semi-digitale tellerpartij en een centraal infotainmentscherm dat zich laat bedienen via de touchpad op de middenconsole. Die bediening verloopt niet altijd even gemakkelijk, en het infotainmentsysteem blinkt ook niet uit in functionaliteit, maar gelukkig zijn er nog heel wat knoppen aanwezig om de belangrijkste functies snel te kunnen instellen. Qua zit- en veercomfort staat de RC bovenaan zijn klasse, terwijl het (optionele) Mark Levinson-audiosysteem voor een uitstekende sound zorgt. Ook de afwerking is van een hoog niveau, en er waren verschillende kleuren leer en stof (voor de F-Sport) te bestellen. De ruimte en de toegang achterin en in de koffer is echter beperkt.

Rijhulp en veiligheid

De veiligheidsuitrusting in de Lexus RC werd vooral na de facelift flink uitgebreid met onder meer adaptive cruise control, een rijstrookassistent, parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, een noodremhulp en een verkeersbordherkenning. Een officiële Euro NCAP-score is er niet, maar de technisch gelijke Lexus IS kreeg in 2013 de volle 5 sterren.

Alternatieven

De voornaamste concurrenten voor de Lexus RC waren de Mercedes C-Klasse Coupé, de BMW 4 Reeks en de Audi A5, allemaal modellen die in België een pak meer zijn verkocht dan de Japanse premiumcoupé. Ook zijn de sportversies van deze Duitse concurrenten iets dynamischer dankzij hun lagere gewicht en hun turbomotoren, die al vroeger in het toerengebied hun piekvermogen kunnen leveren. De Lexus RC is dus de keuze voor wie liever tegen de stroom in zwemt en kan genieten van een hoogwaardige afwerking, veel luxe aan boord en een zuinige hybride aandrijflijn.

FAQ

Hoeveel kost de Lexus RC tweedehands?
Je vindt al exemplaren vanaf zo’n 25.000 euro als je ook in het buitenland kijkt, de sportieve RC F vraagt een minimumbudget van ongeveer 50.000 euro.
Hoe snel is de Lexus RC F?
De Lexus RC F heeft een V8 van 477 pk, waarmee hij in amper 4,5 seconden van 0-100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 270 km/u.
Welke uitvoeringen zijn er van de Lexus RC?
Het gamma van de Lexus RC bestond na de facelift uit drie uitvoeringen: de Executive Line, de F Sport Line en de Privilege Line.