Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-MMP-Mercedes-GLA_02.jpeg

Mercedes-Benz GLA

1 / 3
AS24-MMP-Mercedes-GLA_02.jpeg
AS24-MMP-Mercedes-GLA_03.jpeg
AS24-MMP-Mercedes-GLA_01.jpeg

Sterke punten

  • Premium uitstraling
  • MBUX infotainment
  • Kwaliteitsinjectie

Zwakke punten

  • Stugge ophanging
  • Hoge prijs
  • Soms trage automaat

De kleinste luxe-SUV van Mercedes

De tweede generatie Mercedes GLA werd gelanceerd in 2019 en pronkt met een toegenomen rijhoogte, ruimer interieur en indrukwekkend digitaal dashboard. De GLA is de kleinste SUV die Mercedes verkoopt.

Interesse in een Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA tweedehands auto
Mercedes-Benz GLA nieuwe auto
Mercedes-Benz GLA dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • De Mercedes GLA heeft een onmiskenbare premium uitstraling. Desgewenst uit te vergroten met een AMG-uitrustingspakket.

  • Ook de tweede generatie GLA deelt zijn basis met een rist andere modellen van Mercedes, daardoor kan de compacte SUV uitpakken met bewezen en gedegen technologieën.

  • Tegenover zijn voorganger pakt de tweede generatie GLA uit met toegenomen proporties. Goed nieuws voor het welbehagen van de inzittenden.

  • Mercedes’ infotainmentsysteem MBUX blijft bij de top van de wereld behoren. En jawel, ook deze GLA mag uitpakken met het indrukwekkende systeem.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLA (H247)

Motoren

Mercedes schuift een riant aanbod aan motorversies van de tweede generatie GLA naar voren. Naast voor- of vierwielaandrijving is er ook plaats voor diesels, benzines, plug-inhybrides, elektrische versies en uiteraard AMG-uitvoeringen. Een automaat is op alle versies van de GLA standaard.

Benzinerijders krijgen van Mercedes de keuze uit 3 motorversies. Onderaan de ladder staat de GLA 180 die gebruik maakt van een 1.3-liter viercilinder turbobenzine van 136 pk (200 Nm) om het vermogen naar de voorwielen te sturen. Dezelfde motor beschikt als GLA 200 over 163 pk (250 Nm) en kan optioneel uitgerust worden met de 4Matic-vierwielaandrijving. De GLA 250 tenslotte gebruikt een 2-liter viercilinder turbobenzine met 224 pk en 350 Nm koppel en kan optioneel uitgerust worden met 4Matic-vierwielaandrijving. Op zoek naar meer vermogen? Dan lees je hieronder beter verder naar de AMG-versies van de GLA.

Ben je op zoek naar een GLA met dieselkracht? Dan heeft Mercedes wederom drie keuzes voor de veelrijder. Dat drietal gebruikt dezelfde 2-liter viercilinder turbodiesel in verschillende vermogensversies. Zo is er een 116 pk (280 Nm) sterke variant die door het leven gaat als GLA 180 d. Een trapje hoger staat de GLA 200 d met 150 pk (320 Nm). Optioneel kan deze uitvoering uitgerust worden met de 4Matic-vierwielaandrijving. De GLA 220 d is tenslotte de sterkste dieseluitvoering van de familie. Goed voor 190 pk en 400 Nm koppel. Tegen meerprijs valt deze ook te verkrijgen met 4Matic-vierwielaandrijving.

Mag het wat fiscaal vriendelijk zijn? Dan heeft Mercedes een plug-inhybride en een elektrische versie van de GLA in haar gamma. De GLA plug-in luistert naar de naam GLA 250 e en koppelt een 160 pk sterke 1.3-liter viercilinder turbobenzine aan een potente elektromotor (75 kW) en accu van 15.6 kWh. Goed voor een CO2-uitstoot van minimaal 30 g/km en een elektrisch rijbereik van 63 kilometer. De elektrische versie van de GLA heet EQA en krijgt een accu van 66,5 kWh (netto) en 3 vermogens: 190 pk, 228 pk of 292 pk.

De meest krachtige GLA’s kom je tegen in het Mercedes-AMG-gamma. Daarbij spreken we over de Mercedes-AMG GLA 35 4Matic en de Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+. Die eerst mag een stevige 306 pk loslaten richting de vier wielen via een 2-liter viercilinder turbobenzine, de topversie voert het vermogen van dat blok zelfs op tot een indrukwekkende 421 pk!

Afmetingen

Met een lengte van 4,41 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,61 meter is de tweede generatie Mercedes GLA anders geproportioneerd dan zijn voorganger. Daardoor gaat hij van verhoogde hatchback naar ruimere SUV. De GLA speelt in het segment van de C-SUV.

Het koffervolume van de Mercedes GLA bedraagt 435 liter en kan uitgebreid worden tot 1.430 met neergeklapte rugleuning. Elektrische versie EQA ziet zijn volume krimpen tot 340 liter (max: 1.320 l).

Uitvoeringen

Mercedes zet de GLA in de catalogus via drie verschillende uitvoeringen. Versie Business Line wordt qua uitrusting geoptimaliseerd voor de zakelijke markt. Uitvoering Luxury Line voegt dan weer aantrekkelijke visuele kenmerken toe zoals grotere velgen, chromen accenten en zichtbare einddempers. Versie AMG Line zegent de GLA tenslotte met een sportieve look en steekt eveneens het interieur in een sportiever jasje.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz GLA beginnen bij 42.834 euro voor de GLA 180 Business Line. De prijsvork voor de gewone modellen loopt op tot 56.507 euro (GLA 220 d 4MATIC AMG Line). Plug-inhybride GLA 250 e kost minimaal 54.571 euro, elektrische EQA kent een startprijs van 57.717 euro. De AMG-uitvoeringen kennen een prijs van 60.863 euro (GLA 35 AMG) en 76.774 euro (GLA 45 S AMG).

Tweedehandsprijzen van de Mercedes GLA kennen een startprijs vanaf net geen 35.000 euro voor de tweede generatie. De plug-inhybride staat voor net geen 50.000 euro op Autoscout24. De strafste AMG-uitvoeringen krijgen een tweedehandsprijs van om en bij de 65.000 euro.

Zowel de plug-inhybride als de elektrische EQA genieten van een fiscaal gunstig tarief op vlak van jaarlijkse verkeersbelasting.

Design-highlights en interieur

De tweede generatie GLA pakt uit met Mercedes’ nieuw familiegezicht. Die Shark Nose laat zich kenmerken door toegespitste koplampen en een lichtjes naar de grond gekantelde snuit. Het interieur maakt een serieuze kwaliteitssprong en mag pronken met MBUX, één van de meest vooraanstaande infotainmentsystemen ter wereld.

Van hatch naar cross

Het grote verschil tussen de eerste en tweede generatie GLA zijn de aangepaste proporties. De tweede generatie oogt meer als een volwaardige SUV. Met dank aan een hoger rijhoogte en meer uitgerokken proporties. In zijn basisversie (Business Line) oogt de GLA vrij braaf, uitvoeringen Luxury en AMG geven de kleinste SUV van Mercedes een uitgesproken design. De elektrische versie EQA laat zich kenmerken door een volledig gesloten grille en specifieke doorlopende achterlichten.

MBUX

Zeg je Mercedes en interieur, dan moet je ook MBUX-zeggen. Dat is Mercedes’ besturingssysteem voor het infotainment en technologie aan boord. Dat systeem maakt gebruik van twee indrukwekkende tablets aan boord en een exceptioneel goed werkende spraakassistent. Verder biedt het interieur comfortabel plaats aan vier volwassenen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de tweede generatie Mercedes GLA de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests, daarmee volgt hij broeders A-Klasse, CLA en GLB op. Al vanaf de basis beschikt de GLA over een uitgebreid arsenaal aan comfort- en veiligheidsnufjes. Denk dan aan zaken zoals een noodremhulp, adaptieve cruise control, parkeercamera en een rijstrookassistent.

Alternatieven

Mercedes zet haar tweede generatie GLA in een wat moeilijke positie. Want voor een meerprijs van zo’n 1.500 euro biedt Mercedes ook de technisch identieke maar wel veel ruimere GLB aan. Kijken we over de merkhaag heen, dan moeten we ook nog de BMW X1/X2 en Audi Q3 vermeldden. Het eigenzinnige alternatief komt er in de vorm van de Mini Countryman die dan weer stiekem zijn genen deelt met de eerder genoemde BMW X1.

FAQ

Heeft de Mercedes GLA vierwielaandrijving?
In de basis is de tweede generatie Mercedes GLA voorwielaangedreven maar het gros van de motoren kan je verkrijgen met Mercedes’ 4Matic-vierwielaandrijving. De AMG-versies beschikken standaard over vierwielaandrijving
Welke concurrenten heeft de Mercedes GLA?
Dé gedoodverfde concurrent voor de tweede generatie Mercedes GLA komt uit eigen stal. Mercedes biedt namelijk ook de GLB aan, een ruimere versie van de GLA die niet veel meer kost. Verder zien we ook de BMW X1, Audi Q3 en Mini Countryman.