Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 GLB banner

Mercedes-Benz GLB

1 / 6
AS24 GLB banner
AS24 GLB voor
AS24 GLB achter
AS24 GLB dashboard
AS24 GLB interieur achter
AS24 GLB boven

Sterke punten

Uitgebreid motoraanbod Beschikbaar met 7 plaatsen Interieurruimte

Zwakke punten

Geen plug-inhybride Afwerkingsdetails Prijs

De grootste kleine Mercedes

Mercedes breidt zijn compacte gamma uit met de komst van de GLB, een stiekem niet zo kleine crossover die speelt met de grenzen van zijn segment. Hij heeft de technologie om de Stuttgart-ster te dragen en kan zelfs tot 7 passagiers vervoeren.

Interesse in een Mercedes-Benz GLB

Mercedes-Benz GLB tweedehands auto
Mercedes-Benz GLB nieuwe auto
Mercedes-Benz GLB dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De grootste kleine Mercedes

Mercedes breidt zijn compacte gamma uit met de komst van de GLB, een stiekem niet zo kleine crossover die speelt met de grenzen van zijn segment. Hij heeft de technologie om de Stuttgart-ster te dragen en kan zelfs tot 7 passagiers vervoeren.

Goeie redenen

  • In tegenstelling tot de andere kleine Mercedes-modellen en de verwante GLA houdt de Mercedes GLB er zijn eigen hoekige stijl op na.

  • De GLB staat op hetzelfde moduleerbare platform als de A-Klasse en beschikt daardoor over een breed motoraanbod, van 116 tot 306 pk.

  • Hoewel hij wordt gecatalogeerd als compact, is de Mercedes GLB wel ruim genoeg om zeven passagiers mee te nemen.

  • De GLB is er ook als volledig elektrische variant, die EQB heet.

  • Hoewel hij deel uitmaakt van de compacte Mercedes-modellen, krijgt de GLB alle recente technologie van de groep, zoals het MBUX-infotainmentsysteem met twee grote schermen.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLB (X247)

Motoren

De Mercedes-Benz GLB zou een kleine GLS kunnen zijn, maar staat op het compacte moduleerbare en voorwielaangedreven Mercedes-platform (MFA2). Dat deelt hij onder meer met de A-Klasse en GLA, waardoor hij over zeven verschillende motoren beschikt. Toch is het de enige compacte Mercedes die geen hybride aandrijflijn krijgt.

Het klassieke motorgamma bestaat uit drie benzine- en drie dieselvarianten. De basisversie (GLB 180) wordt aangedreven door een 1.3-viercilinder benzine. Die is 136 pk sterk en de enige benzinemotor die niet combineerbaar is met vierwielaandrijving. Daarboven staat dezelfde 1.3, maar dan 163 pk sterk (GLB 200). Tot slot rondt een 2.0-viercilinder van 224 pk het klassieke benzinegamma af. Alle benzineblokken zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Aan dieselkant is er een 2.0-turboblok in verschillende vermogensversies: 116 pk (GLB 180 d), 150 pk (GLB 200 d) en 190 pk (GLB 220 d). Ze zijn allemaal gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten, maar alleen de twee krachtigste versies kunnen worden voorzien van vierwielaandrijving.

Zoals het een goede Mercedes betaamt, is er ook een sportieve AMG-versie van de GLB. De Mercedes-AMG GLB 35 gebruikt een 2.0 turbobenzine die 306 pk sterk is. Met de hulp van vierwielaandrijving sprint hij naar 100 km/u in 5,3 seconden.

Op vlak van verbruik scoort de kleinste diesel (GLB 180 d) het best: 5,5 l/100 km en 144 g/km aan CO2. Dan volgen de benzinemotoren, met minstens 6,9 l/100 km en 157 g/km aan CO2 (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,65 meter en breedte van 1,85 meter is de Mercedes-Benz GLB een compacte SUV die flirt met het hogere segment. Hij profiteert van een wielbasis van 2,82 meter, waardoor die bijna 10 centimeter langer is dan die van de A-Klasse. De lichtste versie weegt 1.550 kilogram, de AMG met vierwielaandrijving werpt 1.770 kilogram in de schaal.

Het koffervolume is een van de pluspunten van de GLB. De koffer is minstens 570 liter groot, maar kan worden voorzien van twee extra zitjes, waardoor de GLB een zevenzitter wordt. Mercedes raadt wel af om er passagiers groter dan 1,68 meter op plaats te laten nemen. Met de achterbank neergeklapt beschikt de GLB over 1.805 liter aan laadruimte.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLB is er in vijf uitvoeringen. De basisversie heet Essential Line en omvat 17-duimsvelgen, automatische airco, een interieur in imitatieleder en het MBUX-infotainmentsysteem met centraal scherm van 10,25 duim. De Essential Line is alleen combineerbaar met de GLB 180 en 200 op benzine en diesel.

Daarboven staat de Business Line, die er een spiegelpakket, ledkoplampen en comfortzetels aan toevoegt. De Luxury Line doet daar nog eens 18-duimsvelgen, een radiatorrooster met diamantmotief en airco met twee zones bovenop. De topversie in het gewone gamma is de AMG Line. Die is combineerbaar met alle motoren en voegt een koetswerkkit en andere sportieve accenten toe aan de look van de GLB.

Het gamma wordt vervolledigd door de echte Mercedes-AMG. Die is zo goed als volledig uitgerust, met onder meer ook specifieke AMG-elementen zoals rijmodi, een AMG-stuur en sportzetels.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz GLB beginnen bij 39.809 euro voor de basisbenzine (GLB 180). De instapdiesel (GLB 180 d) begint bij 41.019 euro. De eerste versie met vierwielaandrijving (GLB 200 4Matic Luxury Line) heeft een prijskaartje van 50.215 euro, de AMG een van 61.105 euro.

Omdat hij nog relatief jong is, liggen de tweedehandsprijzen van de GLB nog relatief hoog. Een instapdiesel heeft bijvoorbeeld een prijskaartje van zo’n 40.000 euro.

In Vlaanderen betaal je voor de basisversie van de Mercedes-Benz GLB een jaarlijkse verkeersbelasting van 193,71 euro en een BIV van 644,88 euro. In Brussel en Wallonië moet je rekenen op minstens 867,00 euro voor de inschrijving en 248,95 euro voor de jaarlijkse taksen. De krachtigste versies stoten meer dan 146 g/km aan CO2 uit, en krijgen in Wallonië dus een ecomalus van minstens 100 tot 175 euro.

Design-highlights en kenmerken

Bij zijn debuut in 2020 trok de Mercedes-Benz GLB de aandacht door zijn robuustere look. Sommigen zien er elementen van de G-Klasse in, anderen een kleine GLS. De Mercedes-designers hebben hun werk dus goed gedaan.

Exterieur

De Mercedes GLB is lang en hoekig. Hoewel hij niet zo hoog is, haalt hij zijn SUV-esthetiek uit de nodige elementen in kunststof, bijvoorbeeld rond de wielkasten en op de bumpers. Tegelijk krijgt hij specifieke Mercedes-elementen, zoals het grote radiatorrooster, een specifieke lichtsignatuur en achterlichten in twee delen, zoals bij de andere SUV’s van het merk.

Interieur

De GLB laat zich nog het meest naar waarde schatten in het interieur. Daar komt de ruimte die de wielbasis vrijmaakt vooral de passagiers ten goede, of die nu vooraan zitten, op de (optioneel) verschuifbare achterbank of op de optionele derde zitrij. Vooraan is het eenvoudig: de cockpit lijkt zowat integraal uit de A-Klasse, CLA en B-Klasse te komen. Ze is eerder goed afgewerkt, ondanks enkele harde plastics op ongelukkige plaatsen, en de GLB beschikt over alle technologische nieuwigheden.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes-Benz GLB (X247) is standaard voorzien van alle veiligheidssnufjes, zowel actief als passief, die het merk aanbiedt. Zo is er rijstrookhulp, automatische noodremhulp, een snelheidsregelaar en vermoeidheidswaarschuwing. Optioneel is er een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookcentrering. Bij zijn lancering in 2019 haalde de GLB een score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLB komt uit in het segment van de compacte premium-SUV's, maar biedt evenveel plaats als een SUV van een hoger segment. Hij concurreert onder meer met modellen uit eigen stal, zoals de GLA en GLC, maar ook met de Audi Q3, Volvo XC40, BMW X1, Jaguar E-Pace en Range Rover Evoque.