Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes-Benz-GLE Coupe-2020-1280-05

Mercedes-Benz GLE Coupé (W167)

1 / 3
Mercedes-Benz-GLE Coupe-2020-1280-05
Mercedes-Benz-GLE Coupe-2020-1280-0f
mercedes-benz-gle-coupe-interior

Sterke punten

Twee krachtige plug-inhybrides Degelijk elektrisch rijbereik Luxueuze afwerking

Zwakke punten

Beperktere ruimte in de hybrides Hoge prijzen Gewicht

Mastodont met sportieve looks

Nadat de ML meer dan 20 jaar geleden Mercedes introduceerde in de wereld van de luxe-SUV's, kijkt zijn opvolger GLE aan tegen steeds meer concurrenten. De tweede generatie van de Coupé voegt daar een atypische stijl aan toe.

Interesse in een Mercedes-Benz GLE Coupé (W167)

Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) tweedehands auto
Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) nieuwe auto
Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • Een jaar nadat de vernieuwde GLE (W167) werd voorgesteld, onthulde Mercedes de Coupé, in 2019. Hij valt op door zijn aflopende daklijn en zijn specifieke achterkant.

  • Na een kleine update in 2020 biedt de Mercedes-Benz GLE Coupé motoren die standaard voorzien zijn van milde hybride ondersteuning op 48 volt.

  • De Mercedes GLE Coupé telt niet minder dan twee plug-inhybrides in zijn gamma, die elektriciteit combineren met een benzine- of dieselmotor.

  • Door hun grote batterij kunnen alle plug-inhybrides uitpakken met een elektrisch rijbereik van bijna 100 kilometer.

  • De GLE Coupé beschikt over de meest recente technologische innovaties bij Mercedes, zoals een ophanging met elektrohydraulische veerpoten op 48 volt.

Alle belangrijke details over de Mercedes-Benz GLE Coupé (W167)

Motoren

Na de vernieuwing van de GLE eind 2018 sloeg Mercedes’ SUV op motorvlak een nieuwe weg in. De grote SUV nam definitief afscheid van de V6 ten voordele van verschillende vier- en zescilinders-in-lijn. Een groot deel daarvan is bovendien voorzien van milde hybride ondersteuning met EQ Boost. Er zijn eveneens twee plug-inhybrides en twee sportieve AMG-varianten. Alle GLE-modellen zijn standaard voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Het klassieke motorgamma bestaat uit twee diesels. De instapversie (GLE 300 d Coupé) gebruikt een 2.0-viercilinder diesel. Hij krijgt hulp van twee turbo’s en een mild hybrid-systeem op 48 volt om 272 pk (+20 pk met EQ Boost) te produceren. Nog aan dieselkant is er een nieuwe zescilinder-in-lijn (GLE 400 d Coupé) van 330 pk en 700 Nm.

De plug-inhybrides delen hetzelfde elektrische systeem, namelijk een motor van 100 kW (136 pk) die in de automaat is ingewerkt. Hun verbrandingsmotoren zijn wel anders. De ene draait op benzine (GLE 350 e Coupé), de andere op diesel (GLE 350 de Coupé). De eerste levert 333 pk, de tweede 320 pk. Dankzij een 31,2 kWh grote batterij geraken deze plug-inhybrides elektrisch tot 96 kilometer ver (WLTP).

De GLE Coupé heeft eveneens drie sportieve AMG-versies. De eerste (AMG GLE 53 Coupé) combineert een zescilinder-in-lijn met milde hybride ondersteuning (+ 22 pk), goed voor 435 pk. De tweede en derde worden voortgestuwd door de beruchte 4.0 V8 biturbo van AMG. De GLE 63 Coupé is goed voor 571 pk, de GLE 63 S Coupé voor 612 pk. Die laatste haalt 100 km/u in amper 3,8 seconden.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De benzineversie (350 e Coupé) geeft een gemiddelde op van 0,9 tot 1,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 20 tot 29 g/km (WLTP). De diesel (350 de Coupé) doet iets beter, met een gemiddeld officieel verbruik van 0,8 tot 1,0 l/100 km en een uitstoot van 20 tot 25 g/km. De kleinste diesel (GLE 300 d Coupé) is de andere topscorer, met 6,8 l/100 km en 180 g/km aan CO2. De benzineversies doen heel wat minder, met minstens 9,2 l/100 km en 209 g/km CO2 (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,94 meter, breedte van 2,01 meter en hoogte van 1,73 meter is de Mercedes-Benz GLE Coupé 15 millimeter langer en 65 millimeter lager dan de gewone GLE. De wielbasis van 2,99 meter is uiteraard identiek. Ondanks de coupélijn blijft de GLE Coupé een flinke kolos: de lichtste versies wegen 2.325 kilogram, de hybrides zetten minstens 2.625 kilogram op de weegschaal.

De toegenomen buitenafmetingen van de nieuwe GLE (W167) zorgen voor meer plaats binnenin. Vergeleken met de gewone GLE ziet de Coupé zijn koffervolume afnemen door zijn aflopende daklijn. In het beste geval is die 655 liter groot. Door de plaatsing van de batterij moeten de plug-inhybrides iets toegeven op dat koffervolume (510 liter). In tegenstelling tot de gewone GLE is de Coupé er niet met zeven zitplaatsen.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLE is beschikbaar in vier uitvoeringen. De instapversie, de Premium, Premium Plus en Executive. De standaarduitrusting van de instapversie is al relatief gul: de AMG-koetswerkkit van de AMG Line, automatische ledkoplampen, een lederen interieur, automatische airco met vier zones, de twee grote schermen van het infotainment en de Airmatic-luchtvering.

De Premium voegt een panoramadak toe, 21-duimsvelgen, zetelventilatie en de Burmeister 3D-geluidsinstallatie. De Premium Plus doet daar 22-duimsvelgen en een head-updisplay bovenop. De Executive tot slot installeert massagezetels in nappaleder, een lederen bekleding voor het dashboard en deuren met zachte sluiting.

De AMG-versies krijgen een specifieke koetswerkkit en bestaan nog eens uit vier varianten: de basisuitvoering, AMG Premium, AMG Premium Plus en AMG Ultimate. Ze zijn allemaal beschikbaar op het instapmodel (GLE 53 Coupé), de krachtigste modellen met V8 zijn er alleen als AMG Premium Plus (GLE 63 Coupé) en AMG Ultimate (GLE 63 S Coupé).

Nieuwprijzen en tweedehands

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) beginnen bij 87.483 euro voor de basisdiesel. De plug-inhybrides kosten 97.647 euro (350 e) en 100.551 euro (350 de). Het duurste model is de AMG 63 S, met 163.592 euro.

Door zijn relatief recente leeftijd blijven de tweedehandsprijzen van de GLE Coupé relatief hoog. Een basisdiesel kost zo’n 85.000 euro, voor een plug-inhybride betaal je meer dan 90.000 euro. De vorige generatie van de GLE Coupé is door zijn leeftijd heel wat goedkoper. De eerste exemplaren staan te koop voor gemiddeld 45.000 euro.

In Vlaanderen betaal je voor de basisversie van de Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) 602,68 euro aan **jaarlijkse verkeersbelasting en 1.760,64 euro aan BIV. De plug-inhybrides kennen gunstigere tarieven, met respectievelijk 230,86 euro en 50,38 euro voor de GLE 350 e, en 290,13 euro en 544,75 euro voor de GLE 350 de. In Wallonië en Brussel betaal je voor de GLE Coupé minstens 4.957 euro aan inschrijvingstaks en 446,30 euro aan jaarlijkse belasting. Idem voor de milde en plug-inhybrides. Omdat ze meer dan 180 g/km uitstoten, krijgen alle versies in Wallonië een ecomalus van minstens 375 euro.

Design-kenmerken en highlights

Nadat de vorige generatie GLE het ijs brak met de eerste versie van de Coupé, volgt de nieuwe GLE (W167) hetzelfde spoor. Deze Coupé valt op door zijn aflopende daklijn en specifieke achterkant.

Exterieur

Hoewel de Mercedes GLE trouw moet blijven aan zijn afkomst, geniet de Coupé iets meer vrijheid. Hij neemt de voorkant van de gewone versie over en kleedt het geheel standaard aan met een AMG-koetswerkkit. De achterkant is volledig anders. Vanaf de voorruit is de daklijn lager en loopt ze steiler af naar de achterkant. Achter de schuine achterruit heeft de GLE Coupé eigen, fijnere lichtblokken. De grote SUV krijgt standaard een AMG Line-aankleding, en ook velgen van 20 tot 22 duim.

Interieur

Het interieur vormt een heuse stijlbreuk met de vorige GLE (Coupé). Het nieuwe model pronkt met het MBUX-infotainmentsysteem en de cockpit, bestaande uit twee grote schermen van 12,3 duim. Voor de rest neemt hij het horizontale dashboard en de goede algemene afwerking over. Achteraan zorgt de langere wielbasis voor meer ruimte. Zoals het een goede Mercedes betaamt, beschikt deze grote SUV over alle luxe, met optioneel massagezetels of geventileerde zetels, een elektrische achterbank en zelfs een elektrohydraulische ophanging.

Veiligheid

De Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) is standaard voorzien van alle systemen voor actieve en passieve veiligheid die Stuttgart aanbiedt. Die omvatten onder meer rijstrookhulp, automatische noodremhulp, een snelheidsregelaar en vermoeidheidsherkenning. Optioneel is er een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookcentrering. Bij zijn lancering in 2019 haalde de GLE (en dus ook de Coupé) een score van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) heeft heel wat concurrenten, allemaal grote premium-SUV's met coupélooks. Zijn grootste uitdager, de BMW X6, is een pionier in dit segment. Beide SUV’s zijn bijzonder gelijkaardig, zowel op vlak van motoren als prestaties en afmetingen. Andere uitdagers zijn de iets grotere Audi Q8 en de sportievere Porsche Cayenne Coupé. De AMG-versies zijn ook uitdagers van de Lamborghini Urus.