Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 News S-Klasse interieur

Mercedes S-Klasse (W223)

1 / 4
AS24 News S-Klasse interieur
AS24 News S-Klasse interieur achter
AS24 News S-Klasse achter
AS24 News S-Klasse banner

Sterke punten

Royaal comfort Technologisch hoogstandje Plug-in hybride met indrukwekkend rijbereik

Zwakke punten

Hoge prijzen Weinig onderscheidend uiterlijk Ergonomie aanraakschermen

Das Beste oder nichts

De Mercedes S-Klasse is al sinds de jaren ‘70 het paradepaardje van Mercedes, het model waarop de nieuwste technologie debuteert alvorens het neerdruppelt naar de kleinere modellen. Deze generatie W223 kwam in 2020 uit en maakt indruk met zowel zijn hoogtechnologische interieur als zijn moderne aandrijflijnen.

Interesse in een Mercedes S-Klasse (W223)

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Technologie is heer en meester in de Mercedes S-Klasse, met de nieuwste generatie MBUX die zelfs het correcte rijdersprofiel kan instellen via stemherkenning.

  • De zeer gladde vorm van de W223 S-Klasse geeft hem een stroomlijn van 0,22 Cd. Dat zorgt voor een lager verbruik en meer stilte aan boord.

  • De plug-in hybride S 580 e kan pochen met een elektrisch rijbereik van 114 km dankzij zijn 29 kWh grote batterij.

  • Als het beste nog niet genoeg is, kan je ook een Mercedes-Maybach S-Klasse bestellen, met nog meer luxe en desgewenst zelfs een biturbo-V12.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes S-Klasse (W223)

Motoren

De Mercedes S-Klasse maakt gebruik van de nieuwste zescilinders-in-lijn van het merk, die zowel op benzine als op diesel te krijgen zijn. De instapversie op benzine is de S 450 met 367 pk en 500 Nm, gevolgd door de S 500 met 435 pk en 520 Nm.

Wil je een V8, dan moet je kiezen voor de S 580 met 503 pk en 700 Nm, die ook als Maybach te krijgen is. Deze motor is voorlopig de topversie van de gewone S-Klasse, aangezien de AMG-variant nog gepresenteerd moet worden. Dat wordt vermoedelijk een plug-in hybride model met meer dan 700 pk.

Het nec plus ultra van het motorengamma is enkel te vinden in de Mercedes-Maybach S 680, de enige overblijvende S-Klasse met een V12. De biturbomotor ontwikkelt 612 pk en 1.000 Nm en kan de forse luxelimousine in 4,5 seconden naar de 100 km/u katapulteren.

Rij je liever op diesel, dan is er maar één motor beschikbaar: de 2,9-liter zescilinder die je in twee vermogensversies kan bestellen. De S 350 d levert 286 pk en 600 Nm, de S 400 d gaat tot 330 pk en 700 Nm. Alle varianten van de S-Klasse hebben 4Matic-vierwielaandrijving en een 9-trapsautomaat.

De eind 2021 geïntroduceerde S 580 e voegt ook een plug-in hybride optie toe aan het gamma van de S-Klasse. Deze variant combineert de zescilinder lijnmotor op benzine met een elektromotor van 150 pk, goed voor een gecombineerd vermogen van 510 pk en 760 Nm, terwijl zijn 28,6 kWh grote batterij voor een elektrisch rijbereik van 113 km zorgt.

Vanwege de toeleveringsproblemen op het moment van schrijven (september 2022) is het gamma echter uitgedund tot de twee dieselvarianten en de plug-in hybride. De Maybach S-Klasse is wel nog met zijn twee benzinemotoren te krijgen.

Afmetingen

Deze generatie van de Mercedes S-Klasse is nog een stukje gegroeid en meet nu 5,18 meter in de lengte, 1,95 meter in de breedte en 1,50 meter hoog. Je kan hem ook bestellen met een lange wielbasis die nog eens 11 centimeter toevoegt aan de lengte. De Mercedes-Maybach S-Klasse is tenslotte nog eens 18 centimeter langer dan de lange S-Klasse, ofwel 5,47 meter lang in totaal.

Samen met het formaat groeide ook de koffer, die nu 550 liter groot is. Bij de plug-in hybride blijft daar nog 350 liter van over. Passagiers kunnen in de standaard versie genieten van 1,6 cm extra hoofdruimte achterin en 4,1 cm extra beenruimte ten opzichte van de vorige generatie S-Klasse.

Uitvoeringen

Als je de Maybach even buiten beschouwing laat, is er maar één uitvoering van de Mercedes S-Klasse W223, die je aankleedt met behulp van pakketten en eventueel losse opties. Standaard krijg je een zwarte lakkleur, 19-duims velgen (al dan niet met geluiddempend schuim in de banden), LED-matrixkoplampen en het 12,8 inch grote verticale MBUX-scherm op de middenconsole.

Natuurlijk is de Mercedes S-Klasse op zowat elke manier te personaliseren, waarbij er ook enkele technische en technologische hoogstandjes op de optielijst staan. De achteras kan tot 10 graden meesturen wat zijn behendigheid in de stad verbetert, er zijn airbags voor de achterste passagiers en het head-up display kan de navigatiegegevens op de weg projecteren in ‘augmented reality’.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Op het moment van schrijven (september 2022) is de S 350 d de goedkoopste nieuwe Mercedes S-Klasse W223, voor een vanafprijs van 107.448 euro. De plug-in hybride S 580 e kost minstens 136.488 euro. Wil je de superdeluxe Maybach S-Klasse, dan moet je minstens 185.372 euro neertellen… zonder opties.

Aangezien deze generatie Mercedes S-Klasse nog maar sinds eind 2020 op de markt is, is er nog niet heel veel aanbod op de tweedehandsmarkt. Het goedkoopste model dat we terugvinden kost 107.500 euro, quasi exact even veel als een nieuwe zonder opties, al heeft dit exemplaar ook nog maar weinig kilometers op de teller. Gezien het uitgedunde gamma vanwege de leveringsproblemen, kan het wel lonen om een jong gebruikt model naar wens op te pikken, al betaal je daar duidelijk nog steeds de hoofdprijs voor.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Mercedes S-Klasse W223 een stukje moderner oogt dan zijn voorganger, is hij ook een beetje zijn eigen smoel kwijt. Mercedes heeft gekozen voor een zeer doorgedreven familiedesign, waardoor de S-Klasse veel gelijkenissen heeft met de recente C-Klasse en, in mindere mate, met de E-Klasse.

Verticaal MBUX-scherm

Qua luxe kunnen deze modellen echter niet tippen aan de S-Klasse, die het grote verticale MBUX-scherm debuteerde dat nu ook zijn weg heeft gevonden naar andere modellen. Het Hyperscreen van de elektrische EQS en EQE is echter (nog) niet te bestellen op de S-Klasse.

Doorgedreven digitalisering

In het vlaggenschip van Mercedes kan je echter wel kiezen voor twee luxezetels achterin met elk een eigen MBUX-display met internetconnectiviteit voor de nodige entertainment. Hoewel al deze displays voor de nodige pracht en praal zorgen, betekent de digitalisering van heel wat bedieningselementen ook dat niet elke functie even ergonomisch meer te bedienen valt. Het kan dus moeilijker zijn om alle honderden snufjes terug te vinden in de vele displays.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes S-Klasse W223 blinkt uit qua rijhulpsystemen. Het is zelfs het eerste model dat in Duitsland tot op niveau 3 autonoom mag rijden, wat betekent dat de bestuurder op bepaalde stukken snelweg het stuurwiel volledig los mag laten. Innovatieve snufjes zoals de airbags achterin en de detectie van een zijdelingse impact, waarbij de passagiers naar het middelpunt van de auto worden geduwd en de luchtvering wordt verhoogd om de impact op de stijvere carrosseriedelen te richten, maken deze generatie S-Klasse tot de veiligste tot nu toe. Een Euro NCAP-test ontbreekt vreemd genoeg nog wel.

Alternatieven

De eeuwige rivalen van de Mercedes S-Klasse zijn de BMW 7 Reeks, die net een volledig nieuwe generatie heeft gekregen mét elektrische i7, en de Audi A8, die al iets ouder is. Maar er zijn ook meer alternatieve alternatieven: de Lexus LS is een meer eigenzinnige, maar zeker niet minder luxueuze keuze, terwijl de topversies van de S-Klasse in het vaarwater komen van de Bentley Flying Spur. Al is er ook wat interne concurrentie met de volledig elektrische Mercedes EQS.

FAQ

Komt er een AMG-versie van de Mercedes S-Klasse W223
Ja, de AMG-versie is in ontwikkeling en zou in 2023 voorgesteld moeten worden. Volgens de verwachtingen wordt het een plug-in hybride model met meer dan 700 pk.
Komt er ook een elektrische Mercedes S-Klasse?
Mercedes heeft al een elektrische luxelimousine in het gamma, in de vorm van de EQS, al biedt die niet hetzelfde niveau van comfort als de traditionele S-Klasse.
Is de plug-in hybride Mercedes S-Klasse fiscaal aftrekbaar?
Ja, dankzij zijn zeer lage CO2-uitstoot van 14 g/km is de Mercedes S 580 e plug-in hybride nog fiscaal voordelig tot 2026.

Meer informatie

Modellen