Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-s-320-l-01.jpg

Mercedes-Benz S 320

1 / 2

Mercedes-Benz S 320 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz S 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.2 - 8.9s
Maximumsnelheid:225 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):199 - 275 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.6 - 13.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5038 x 1855 x 1444 mm
Portieren:4
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:525 - 600 kg

De Mercedes-Benz S 320 behoort tot de hogere klasse

De eerste hogere klasse sedans uit de S-klasse presenteerde Mercedes halverwege het jaar 1972 in generatie W116. Aanvankelijk waren er alleen maar sedans leverbaar, maar vanaf eind jaren '70 breidde Mercedes de hogere klasse collectie uit met een S-klasse coupé, de voorloper van de latere CL-klasse. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz S 320

Mercedes-Benz S 320 tweedehands auto
Mercedes-Benz S 320 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Het gat tussen het model Mercedes-Benz S 280 met zijn cilinderinhoud van 2,8 liter en de Mercedes-Benz S 420 met een cilinderinhoud van 4,2 liter vulde de fabrikant pas in 1993 op met de Mercedes-Benz S 320. In dat jaar, in de generatie W140, werd de Mercedes-Benz S 320 voor het eerst gepresenteerd als opvolger van de Mercedes-Benz 300 SE. De Mercedes-Benz S 320 uit deze vroege bouwjaren had een zescilinder seriemotor met een prestatievermogen van 170 kW (231 pk). Met een lengte van 5,11 meter en een breedte van 1,88 meter hoorde de Mercedes-Benz S 320 tot de grootste in serie geproduceerde hogere klasse sedans op de internationale markt.  

De Mercedes-Benz S 320 met dieseltechniek

In de opvolgende generatie W220 vormde de Mercedes-Benz S 320 van 1998 tot 2002 het instapmodel van de S-klasse. Hij kwam voor het eerst als diesel op de markt in een volkomen nieuwe versie met een cilinderinhoud van 3,2 liter. De moderne CDI-motoren hadden het met hun commonrail injectietechniek mogelijk gemaakt om ook in de hogere klasse stille dieselmotoren met goede acceleratiewaarden in te zetten. Ook al oogde de S-klasse van generatie W220 een stuk eleganter en lichter dan de voorgaande generatie, de voertuigen wogen nog steeds bijna twee ton zwaar bij een lengte van meer dan vijf meter en een breedte van 1,85 meter. De stille en goed accelererende CDI-motor in de Mercedes-Benz S 320 had in deze generatie een prestatievermogen van 145 kW (197 pk) en beschikte over turbo-oplading.   

In 2002 wordt er afscheid genomen van de Mercedes-Benz S 320 als benzinemodel

Bij het benzinemodel van de Mercedes-Benz S 320 kon de autofabrikant het motorvermogen in vergelijking tot de voorgaande generatie zelfs iets terugschroeven dankzij nieuwe V6-motoren. De auto verloor hierbij niet aan pk. De Mercedes-Benz S 320 uit de jaren tussen 1998 en 2002 had als benzinemodel met een cilinderinhoud van drie liter een prestatievermogen van 164 kW (224 pk). Vanaf 2002 koos Mercedes er echter voor om in het kader van een modelonderhoud van de serie het instapmodel Mercedes-Benz S 320 als benzinemodel uit de collectie te halen. Hij werd vervangen door de krachtiger gemotoriseerde Mercedes-Benz S 350. Bovendien werden de dieselversies ook in de hogere klasse steeds belangrijker voor het verkoopsucces.  

De Mercedes-Benz S 320 is het zuinigste model uit de hogere klasse serie

Aangezien de consumenten de hogere klasse dieselmodellen erg wisten te waarderen, bleef de Mercedes-Benz S 320 CDI wel in de collectie als instapmodel van de S-klasse. De Mercedes-Benz S 320 diesel was in 2008 één van de eerste Mercedes voertuigen die met de nieuwe milieuvriendelijke BlueEfficiency dieseltechnologie van de fabrikant op de markt kwam. Hij werd naast de normale Mercedes-Benz S 320 CDI in de collectie opgenomen. Dankzij een gewijzigde motorsturing, een verlaging van het gewicht en een verbeterde aerodynamica zorgt de BlueEfficiency-technologie voor een verlaging van het brandstofverbruik: circa een halve liter per honderd kilometer. Terwijl de Mercedes-Benz S 320 als diesel 8,3 liter verbruikte, verbruikte hij met de nieuwe technologie vanaf 2008 gemiddeld nog maar 7,6 liter (199 g/km CO2). Daarbij haalde de biturbomotor van de Mercedes-Benz S 320, die is uitgerust met een 7G-Tronic automaat, maximaal 250 km/u en accelereerde hij in 7,8 seconden van nul naar honderd. De Mercedes-Benz S 320 werd als CDI en als BlueEfficiency-diesel bovendien ook met vierwielaandrijving aangeboden. Beide modellen waren ook in een extra lange versie verkrijgbaar met een 20 centimeter langere carrosserie en een langere wielbasis.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz S 320

25 Beoordelingen

4,6