Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-sl-500-l-01.jpg

Mercedes-Benz SL 500

1 / 2

Mercedes-Benz SL 500 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz SL 500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.3 - 6.5s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):205 - 304 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9 - 14.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4499 x 1812 x 1293 mm
Portieren:2
Kofferruimte:241 - 381 liter
Aanhangergewicht:295 - 390 kg

De Mercedes-Benz SL 500: cabrioletplezier van de hogere klasse

In 1995 kwam de Mercedes-Benz SL 500 op de markt als tweezitter cabriolet met klassiek stoffen dak. Dit model behoorde tot de SL-klasse van fabrikant Daimler-Benz en was de enige achtcilinder in deze klasse. De Cabrio was net als zijn voorganger 500 SL technisch gezien voor een groot deel gebaseerd op de sedan Mercedes-Benz S 500. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz SL 500

Mercedes-Benz SL 500 tweedehands auto
Mercedes-Benz SL 500 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Hij kreeg ook dezelfde motor met een prestatievermogen van 235 kW (320 pk). Daimler claimde altijd de veiligste sedans te bouwen, maar zijn cabriolets van de hogere klasse doen hier niet aan onder. De autofabrikant ontwierp de Mercedes-Benz SL 500 dan ook voor het eerst met een nieuwe techniek waarbij er in geval van nood een rolbeugel uitklapt. Een met het stoffen dak meegeleverde hardtop maakte de cabrio ook geschikt voor in de winter, in het koude jaargetijde kon deze namelijk op het dak geplaatst worden.

De Mercedes-Benz SL 500 groeit uit tot de meest geliefde cabrio van de hogere klasse

Vanaf het modelonderhoud in 1995 werd de Mercedes-Benz SL 500 uitgerust met een nieuwe automaat met vijf versnellingen. Een jaar later werd het model standaard uitgerust met de remassistent BAS. Qua uiterlijk verschilden de herziene modellen van de voorgaande modellen dankzij bumpers en zijbekleding in dezelfde kleur als de auto en nieuwe knipperlichten van helder glas. Vervolgens kreeg de Mercedes-Benz SL 500 in 1998 een nieuwe V8-Motor met een iets verkleinde cilinderinhoud. Deze had een prestatievermogen van 225 kW (306 pk) en stamde wederom uit het modelpalet van de Mercedes-Benz S 500. De cabriolet kon hiermee in 6,2 seconden van nul naar honderd accelereren en bereikte met elektronische snelheidsregeling een topsnelheid van 250 km/u. Met de komst van de nieuwe motor werden er tegelijkertijd een aantal designkenmerken van de cabriolet gewijzigd. Het model had voortaan ovale uitlaatpijpen en nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen. In de SL-generatie die tot 2001 gebouwd werd hoorden de Mercedes-Benz SL 500 en zijn voorganger 500 SL met bijna 100.000 verkochte exemplaren tot de succesvolste SL-modellen van Daimler-Benz.

Meer rijcomfort met de hardtop en het nieuwe chassis van de Mercdes-Benz SL 500

In de modelserie die vanaf 2001 geproduceerd werd stapte Daimler-Benz over van stoffen dak naar hardtop voor de Mercedes-Benz SL 500. Het vaste dak, dat zich met één druk op de knop in de kofferruimte liet zakken, moest vooral de geluidsvorming tijdens het afleggen van lange afstanden verminderen. Het nieuwe, elektronisch geregelde ABC-chassis had hetzelfde doel en zorgde daarnaast ook voor meer rijcomfort en stabilisatie van de wankelende bewegingen van de carrosserie. De Mercedes-Benz SL 500 werd tot 2006 met de V8-motor van het voorgangermodel geproduceerd in de Mercedes-fabriek in Bremen.  

De nieuwe aandrijvingstechniek in de Mercedes-Benz SL 500 zorgt voor meer dynamiek

Vanaf het modelonderhoud in 2006 werd de Mercedes-Benz SL 500 uitgerust met een V8-motor waarvan het prestatievermogen verhoogd was. Deze had een cilinderinhoud van 5,5 liter en een prestatievermogen van 285 kW (388 pk). Daarmee kon de auto in 5,4 seconden van nul naar honderd accelereren. Het maximale koppel steeg van voorheen 460 newtonmeter (Nm) naar 530 Nm. Een verdere technische vernieuwing was de vanaf 2006 toegepaste automaat met zeven versnellingen. Deze maakte bij een verlaagd verbruik tegelijkertijd snellere schakelingen mogelijk. Na de facelift in 2008 kwam de Mercedes-Benz SL 500 met een nieuw vormgegeven voorzijde en een gewijzigde achterkant de straat op. Zo werden bijvoorbeeld de voorheen achtvormige ronde koplampen vervangen door een rij van enkele losse lampjes naast elkaar.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SL 500

16 Beoordelingen

4,6