Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
18C0414_046.jpg

Mercedes X-Klasse

1 / 4
18C0414_046.jpg
18C0404_005.jpg
18C0404_033.jpg
18C0411_030.jpg

Sterke punten

  • Pick-up met Duitse luxe
  • Ook met krachtige V6-diesel
  • Nog steeds een werkpaard

Zwakke punten

  • Meerwaarde t.o.v. Nissan Navara
  • Duur
  • Nog steeds het rijgedrag van een pick-up

De premium pick-up die niemand wou

Mercedes-Benz raakte in 2015 geïnspireerd door het succes van de VW Amarok en kondigde de komst van de X-Klasse aan, volgens het merk een echte premium pick-up. Eentje die ook nog vrij goedkoop te ontwikkelen was, aangezien men gewoon de Nissan Navara als basis gebruikte dankzij de goede samenwerking met Renault-Nissan. De X-Klasse werd in 2017 gelanceerd. Een probleem: de klanten bleken niet onder de indruk van het Nissan-DNA dat onder de Mercedes-logo’s schuilde, vooral omdat de prijs veel hoger lag dan die van de Navara, die praktisch gezien even sterk was. In 2020 was het alweer over en uit voor de X-Klasse.

Interesse in een Mercedes X-Klasse

Mercedes X-Klasse tweedehands auto
Mercedes X-Klasse dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De premium pick-up die niemand wou

Mercedes-Benz raakte in 2015 geïnspireerd door het succes van de VW Amarok en kondigde de komst van de X-Klasse aan, volgens het merk een echte premium pick-up. Eentje die ook nog vrij goedkoop te ontwikkelen was, aangezien men gewoon de Nissan Navara als basis gebruikte dankzij de goede samenwerking met Renault-Nissan. De X-Klasse werd in 2017 gelanceerd. Een probleem: de klanten bleken niet onder de indruk van het Nissan-DNA dat onder de Mercedes-logo’s schuilde, vooral omdat de prijs veel hoger lag dan die van de Navara, die praktisch gezien even sterk was. In 2020 was het alweer over en uit voor de X-Klasse.

Goede redenen

  • De X-Klasse bood daadwerkelijk meer comfort dan de Navara, met meer luxe aan boord en een echt Mercedes-interieur, op een paar details na.

  • De in 2018 gelanceerde X 350 d had eindelijk de motor die de X-Klasse verdiende: een krachtige V6-turbodiesel die het onderscheid kon maken met de Navara.

  • Die extra luxe deed geen afbreuk aan de praktische aspecten van de X-Klasse: je had nog steeds een laadvermogen van 1 ton en een sleepvermogen van 3,5 ton.

  • Ook op het terrein staat de X-Klasse sterk in zijn schoenen, zeker met de V6, die een permanente vierwielaandrijving heeft, net als een lage gearing en een vergrendelbaar differentieel achteraan.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes X-Klasse

Motoren

Het gamma van de X-Klasse begon met de X 220 d, een 2,3 liter-viercilinder diesel met 163 pk en 403 Nm, gekoppeld aan een manuele zesbak en een inschakelbare vierwielaandrijving. Deze motor deelde hij met de Nissan Navara, wat het onderscheid tussen beide modellen nog iets moeilijker uit te leggen maakte. De X 250 d maakt gebruik van dezelfde motor, maar dan met 190 pk en 450 Nm en de mogelijkheid om een 7-trapsautomaat te bestellen.

Iets later kwam de X 350 d, een 3 liter-V6-turbodiesel van Mercedes met 258 pk en 550 Nm, die steeds gekoppeld was aan een 7-trapsautomaat en een permanente vierwielaandrijving. Het was de meest begeerlijke motor in de X-Klasse, zeker omdat er op een lichte vracht niet gekeken wordt naar de motor qua belastingen, al bleven de aanschafprijs en verzekering wel een stukje duurder dan bij de viercilinders.

Afmetingen

Met zijn lengte van 5,34 meter volgt de X-Klasse de norm in zijn klasse van pick-ups met een dubbele cabine, al is hij wel relatief breed (1,92 meter). Zijn hoogte bedraagt 1,82 meter. Aan boord is er ruimte voor 5 personen. Het nuttig laadvermogen van de X-Klasse varieert naargelang de motor en uitvoering, maar bedraagt ongeveer 1 tot 1,1 ton. De X 250 d en X 350 d kunnen allebei tot 3,5 ton slepen, de X 220 d trekt maximaal 3,2 ton. De laadbak is 1,58 meter op 1,56 meter groot, met nog 1,22 meter tussen de wielkasten, en is volgens Mercedes genoeg om 17 vaten bier van 50 liter te vervoeren.

Uitvoeringen

De Mercedes X-Klasse was leverbaar in drie uitvoeringen: de instapversie Pure, de Progressive en de Power, die enkel op de X 250 d en X 350 d leverbaar was. De X 350 d was er ook enkel als Progressive of als Power.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw kostte de Mercedes X-Klasse tussen de 37.800 en de 56.100 euro inclusief BTW, een basisprijs die niet al te ver van die van de Nissan Navara lag, maar vooral de beter uitgeruste versies waren een pak duurder dan het origineel en ook dan de concurrentie.

Omdat de X-Klasse nooit veel wist te verkopen, en slechts 3 jaar in productie was, is ook het tweedehands aanbod niet zo uitgebreid. De goedkoopste X-Klasse kost 28.300 euro, maar daarna schiet de prijs al snel omhoog richting de 40.000 euro. Voor een X 350 d betaal je nog altijd 50.000 euro of meer. Het model was dus niet erg geliefd, maar behoudt schijnbaar wel zijn restwaarde.

Opgelet: in Vlaanderen geniet je als particulier nog altijd van fiscaal voordeel bij het inschrijven van een lichte vracht, maar in Wallonië moet je deze pick-up professioneel kunnen rechtvaardigen. Anders betaal je de belastingen van een personenwagen, wat zeker op de V6 geen lachtertje is.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Mercedes X-Klasse zijn technische basis bij Nissan is gaan lenen, zou je dat niet direct zeggen als je ernaar kijkt. Het hele koetswerk is dan ook nieuw, met een volledig eigen neus en kont, al blijft het algemene silhouet nog gelijkaardig. De neus lijkt zelfs sterk op een ruige Mercedes GLE, terwijl de beter uitgeruste varianten ook grote en knappe lichtmetalen velgen kregen. Ondanks zijn terreinvaardigheid heeft Mercedes echter nooit echte off-roadbanden aangeboden voor de X-Klasse.

Typisch Mercedes, op een paar details na

Ook aan boord heeft Mercedes zijn best gedaan om een Duitse premiumsfeer te creëren. Zo is het dashboard gewoon hetzelfde als bij andere Mercedes-modellen uit die tijd, met het Comand-infotainmentsysteem en het typische Mercedes-stuur. Enkel lager in de middenconsole kom je iets tegen wat je niet verwacht in een Mercedes: een echte automaatpook in plaats van een hendel aan het stuur. Optioneel kon je ook gewoon comfortabele, verwarmde en elektrisch verstelbare lederen zetels krijgen, een houtinleg op het dashboard, automatische airco en een 360°-camera.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes X-Klasse werd in 2017 getest door Euro NCAP en haalde een mooie score, met de maximale 5 sterren en hoge cijfers op elke categorie, met de bescherming van volwassen inzittenden als hoogtepunt. Let wel op dat Euro NCAP pas recenter is beginnen testen op actieve veiligheidssystemen, die de X-Klasse dan ook niet echt heeft.

Alternatieven

Een logisch alternatief voor de Mercedes X-Klasse is de Nissan Navara waarop hij gebaseerd is, die even praktisch is, maar minder luxe met zich meebrengt. Ook de Renault Alaskan staat op dezelfde technische basis. Zijn meest directe concurrent is misschien wel de Volkswagen Amarok, die ook goed uitgerust is en als V6 TDI bestaat. Verder zijn er nog heel wat keuzes in het pick-upsegment: Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Ford Ranger, SsangYong Musso of zelfs een Amerikaanse import als de RAM 1500 of de Ford F-150.

FAQ

Is de Mercedes X-Klasse nog nieuw te koop?
Neen, Mercedes heeft de productie van de X-Klasse in 2020 stopgezet vanwege een tegenvallende verkoop.
Hoeveel kan een Mercedes X-Klasse trekken?
De X 220 d kan 3,2 ton trekken, de X 250 d en X 350 d kunnen allebei tot 3,5 ton slepen.
Is de Mercedes X-Klasse fiscaal voordelig?
Ja, in Vlaanderen is deze pick-up nog steeds fiscaal voordelig. In Wallonië moet je hem professioneel kunnen rechtvaardigen, anders betaal je de belastingen van een personenwagen.