Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
morgan-plus-4-l-01.jpg

Morgan Plus 4

1 / 4
morgan-plus-4-l-01.jpg
morgan-plus-4-l-02.jpg
morgan-plus-4-l-03.jpg
morgan-plus-4-l-04.jpg

Morgan Plus 4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Morgan Plus 4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.5 - 8s
Maximumsnelheid:189 - 195 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):164 - 172 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.1 - 7.3 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3960 x 1610 x 1220 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:300 - 523 kg

De Morgan Plus 4 is een karakteristieke Engelse cabriolet

Je voelt de wind door je haren gaan. Je kijkt naar rechts en ziet de Engelse kustlijn aan je voorbijgaan. Dat is het gevoel van vrijheid wat de Morgan Plus 4 je geeft. Deze Engelse roadster is er eentje met historie. In 1962 won hij de 24 uur van Le Mans in zijn klasse. Tegenwoordig is hij alweer bezig aan zijn 3e generatie! Benieuwd wat een gebruikte Morgan Plus 4 jou te bieden heeft? Lees dan vooral even verder! Lees meer

Interesse in een Morgan Plus 4

Morgan Plus 4 tweedehands auto
Morgan Plus 4 nieuwe auto
Morgan Plus 4 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

3 generaties aan historie

Het verhaal van de Morgan Plus 4 begint in 1950. Dit is namelijk het jaar waarin het grote publiek de auto voor het eerst te zien kreeg op de Earls Court Motor Show. Na deze show werd de Plus 4 voor het eerst in productie genomen in Malvern, Worcestershire in Engeland.

In het aanbod van Morgan is de Plus 4 de grote broer van de Morgan 4/4. De 4/4 was in 1936 de eerste auto die Morgan bouwde met 4 wielen, voorheen hadden ze alleen 3-wielers gemaakt. Het voordeel van de Plus 4 ten opzichte van zijn voorganger was duidelijk. Zo was de Plus 4 groter, had hij een sterker chassis en maakte deze auto voor het eerst gebruik van hydraulische remmen. De motor had daarnaast ook een upgrade gekregen. Die ging van een 1.2 naar een 2.0 toe.

Morgan heeft in de afgelopen decennia een soort knipperlicht relatie opgebouwd met de Plus 4. De eerste generatie werd namelijk gebouwd van 1950 - 1969. Daarna werd de Plus 4 opnieuw geïntroduceerd van 1985 tot 2000. 5 jaar later werd de 3e generatie van de cabriolet gebouwd, en die productie loopt nog steeds.

De Plus 4 zorgt voor een unieke rijervaring en een ultiem gevoel van vrijheid. Morgan focust zich daarbij vooral op een klassiek uiterlijk en een minimalistische inrichting. Als je vandaag de dag een nieuwe Morgan Plus 4 op de kop wilt tikken dan kost dat je €71,450.

De concurrentie

De Morgan Plus 4 is een bijzondere auto in zijn klasse. Hij focust namelijk vooral op rijplezier. Als je kijkt naar de concurrentie dan is de BMW Z4 een goede vergelijking. Aan de andere kant van de wereld vind je Mazda. Met de Mazda MX-5 Mk2 is dit ook een goede vergelijking. De Plus 4 gaat over rijplezier, en wat is er nou leuker dan snel optrekken? De Morgan doet het hier dan ook heel goed voor een auto uit deze klasse. 0-100 km/u bereik je namelijk in 7,5 seconden. Daarmee slaat de Plus 4 direct een groot gat met de concurrentie. De Z4 gaat namelijk van 0-100 km/u in 8,2 seconden. De hekkensluiter in deze categorie is de MX-5. Met 8,4 seconden is hij bijna een seconde langzamer dan de Morgan.

Hoe zit het eigenlijk met het aantal paardenkrachten onder de motorkap? In deze categorie ligt alles heel dicht bij elkaar. De Plus 4 verschijnt aan de startlijn met 144 pk. Dat is op het eerste gezicht misschien niet zoveel. Daar moet je echter wel bij bedenken dat de Plus 4 maar 877 kg weegt! Dat is vandaag de dag ontzettend licht. De Mazda MX-5 levert net een paardenkracht meer en komt daarmee op 145 pk. Als je dan ziet dat de MX-5 bijna 200 kg zwaarder is dan de Plus 4 dan begrijp je ineens waarom deze sneller is. Als laatste is er de Z4. Als het alleen om paardenkrachten gaat dan is deze auto met 150 pk de winnaar. Hoe zit het met het gewicht? De Z4 weegt maar liefst 1195 kg! Als het gaat om verhoudingen dan levert de Plus 4 voor zijn gewicht ontzettend veel pk.

De verschillende motoren

De Morgan Plus 4 is een bijzondere auto als het gaat om de motor. Er zijn uiteindelijk 3 generaties gebouwd. Omdat een generatie toch al gauw 15 jaar op de markt is betekent dit dat de motor tussentijds ook wel eens veranderd. Uiteindelijk vind je de Morgan Plus 4 met 6 verschillende motoren. Hieronder staan ze uitgelicht per generatie:

Van 1950 - 1969:

  • 2.0 Standard Vanguard benzinemotor
  • 2.0 Triumph benzinemotor
  • 2.1 Triumph benzinemotor

Van 1985 - 2000:

  • 2.0 I4 Fiat benzinemotor
  • 2.0 I4 Rover benzinemotor

Vanaf 2005:

  • 2.0 I4 Ford benzinemotor

Als je vandaag de dag een Morgan Plus 4 koopt dan mag je 144 pk verwachten van de 2.0 I4 Ford benzinemotor. Het verbruik is redelijk normaal. Je zult ongeveer 1 op 14 rijden.

Uitrusting en opties

Een Plus 4 gaat over rijplezier en is een geweldige auto om in het weekend mee rond te rijden. Standaard is de auto niet heel rijk uitgerust, dat zou de auto volgens Morgan een stuk zwaarder maken. Standaard heeft de Morgan Plus 4:

  • ABS
  • Hoofdsteunen
  • Startblokkering
  • Verstelbaar stuur
  • Stoffen vloermatten
  • Sportstoelen

Als je naar meer luxe zoekt dan vind je dat bij de Plus 4 toch echt in de extra opties. Zo heeft de Plus 4 de volgende extra opties:

  • Airconditioning
  • Startknop
  • Lederen bekleding
  • Lederen dashboard
  • Rubberen vloermatten
  • Zonnekleppen
  • Radio
  • Speakers
  • Verwarmde stoelen
  • Bagagerek
  • Verschillende soorten velgen

Voor wie zoekt naar rijplezier

Een gebruikte Morgan Plus 4 is ideaal voor iedereen die op zoek is naar veel rijplezier. De Morgan is een simpele auto, maar dat maakt hem nou juist zo leuk. Daarnaast is hij ontzettend licht en heeft hij aardig wat pk onder de motorkap. Een ideale auto voor iemand die in het weekend lekker wil rondrijden!