Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
01_opel_astra__astra_sports_tourer_electric_520674-6386f9b9a4188.jpeg

Opel Astra Electric

1 / 10
01_opel_astra__astra_sports_tourer_electric_520674-6386f9b9a4188.jpeg
16_opel_astra__astra_sports_tourer_electric_520775-6386f921718a0.jpeg
17_opel_astra__astra_sports_tourer_electric_520777-6386f919e9a1c.jpeg
Opel Astra Electric (1).jpg
Opel Astra Electric (2).jpg
Opel Astra Electric (3).jpg
Opel Astra Electric (4).jpg
Opel Astra Electric (5).jpg
Opel Astra Electric (6).jpg
Opel Astra Electric (7).jpg

Sterke punten

  • Zuinige aandrijflijn
  • Ook als break (Sports Tourer)
  • Net zo praktisch als de rest van het gamma

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Zitruimte achterin
  • Materialen en design interieur

Ultieme soberheid

De nieuwste generatie Opel Astra staat op hetzelfde technische platform als de Peugeot 308 en is dan ook sinds medio 2023 beschikbaar als elektrische versie. Die belooft een rijbereik van meer dan 400 km dankzij een zeer zuinige aandrijflijn, waarmee het verbruik en de gebruikskosten binnen de perken blijven. Verder is er maar weinig verschil met de rest van het gamma, zowel op uiterlijk vlak als aan boord.

Interesse in een Opel Astra Electric

Goede redenen

  • Dankzij zijn zuinige ‘M3’-motor heeft de Opel Astra Electric een zeer laag verbruik van ongeveer 15 kWh/100 km, wat zeer lage gebruikskosten oplevert.
  • Dat lage verbruik betekent ook dat de batterij klein gehouden kon worden, wat een lager gewicht en minder ruimteverlies betekent.
  • Je kan de Opel Astra Electric zowel als hatchback en als Sports Tourer (break) krijgen, wat handig is als je meer ruimte nodig hebt.
  • De standaarduitrusting van de Astra Electric is uitgebreid en de configuratiemogelijkheden zijn beperkt, waardoor je niet veel keuzes moet maken bij het bestellen.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Astra Electric

Motoren

De Opel Astra Electric is maar met één motorisatie leverbaar: een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor op de vooras, gekoppeld aan een batterij van 54 kWh (51 kWh netto). Dat levert een gecombineerde WLTP-autonomie op van maximaal 418 km, voor een verbruik van 14,8 kWh/100 km. Zeer zuinige waarden dankzij de ‘M3’-motor die door Stellantis en het Franse Nidec is ontwikkeld en die ook in heel wat andere recente elektrische modellen van de groep zit.

Het vermogen van 156 pk en 260 Nm koppel zorgt voor correcte prestaties in de Opel Astra Electric, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,2 seconden en een begrensde topsnelheid van 170 km/u. Is de batterij leeg, dan kan je hem driefasig opladen tot 11 kW aan een gewone laadpaal, of tot 100 kW aan een DC-snellader, waarmee je van 20 tot 80% kan bijladen in ongeveer een halfuur tijd.

Afmetingen

De Opel Astra Electric is 4,37 meter lang, 1,86 meter breed en 1,44 meter hoog. Hij heeft een wielbasis van 2,68 meter en de koffer is 352 liter groot. Ben je op zoek naar meer ruimte, dan is het model ook als Sports Tourer (break) verkrijgbaar. Die is 4,64 meter lang en heeft een wielbasis van 2,73 meter, waardoor je ook iets meer ruimte hebt op de achterbank (de hatchback kan krap zijn voor langere volwassenen), terwijl de koffer tevens 516 liter groot is. Onder de motorkap is er geen extra laadruimte te vinden, je moet de kabels dus opbergen in de (dubbele bodem van) de koffer.

Uitvoeringen

Opel heeft ervoor gekozen zijn aanbod te versimpelen en biedt nog maar twee uitvoeringen aan van de Astra Electric: Edition en GS. De standaarduitrusting is al vrij compleet, met een digitale tellerpartij en een centraal aanraakscherm van 10 inch met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, 18-duims lichtmetalen velgen, parkeersensoren voor- en achteraan en cruise control.

De GS oogt iets sportiever met donkere accenten en velgen, verwarmde zetels, een verwarmd stuur, adaptive cruise control, een elektrische bestuurderszetel met massagefunctie en meer. De enige opties die je dan nog kan kiezen, zijn de koetswerkkleur, de velgen en een Alcantara bekleding voor het interieur.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Opel Astra Electric is nieuw verkrijgbaar in België vanaf 39.990 euro inclusief btw. De GS kan je al krijgen vanaf 43.700 euro. Daarmee is hij met dezelfde uitrusting bijna exact even duur als de Astra Plug-In Hybrid.

Aangezien het model nog maar sinds de herfst van 2023 op de markt is, is het tweedehandsaanbod voorlopig nog beperkt tot enkele stockmodellen.

Design-highlights en interieur

De Opel Astra kan je het best omschrijven met ‘sober’, al oogt het koetswerkdesign van deze zesde generatie uit 2021 wel erg strak en modern. Het model heeft de typische Vizor-neus van het merk, met hoekige LED-koplampen die worden verbonden door een donkere strook. Veel visuele verschillen zijn er niet tussen de Astra Electric en de rest van het gamma. Je krijgt steeds de sportieve GS-voorbumper en 18-duims lichtmetalen velgen, maar verder ziet hij er krek eender uit. De Astra Electric is zowel als 5-deurs en als Sports Tourer (break) te krijgen.

Digitaal en opnieuw sober

Ook aan boord heerst er een donkere en sobere sfeer, met digitale displays voor de tellers en voor het infotainmentsysteem, omringd door grote stukken glanzend zwart plastic, dat ook op de middenconsole te vinden is. Dat is gevoelig voor stof, krassen en vette vingers, en het voelt ook vrij goedkoop aan. Verder is de bouwkwaliteit in orde, maar ook op de plekken die je vaak aanraakt kom je harde plastics tegen. Het digitale tellerscherm is maar weinig personaliseerbaar en ook het centrale infotainmentsysteem is niet het snelste of meest intuïtieve in zijn soort, maar gelukkig zijn er wel aparte knoppen voor de klimaatcontrole en het volume.

Rijhulp en veiligheid

De Opel Astra kreeg in 2022 een score van 4 sterren (op 5) van Euro NCAP, met goede scores voor de bescherming van volwassen en kleinere inzittenden. De veiligheidsuitrusting is relatief compleet, al moet je bijbetalen voor de GS om het volledige pakket aan rijhulpmiddelen (verkeersbordherkenning, adaptive cruise control, …) te krijgen.

Alternatieven

De Opel Astra Electric deelt zijn aandrijflijn met de Peugeot e-308, die een eigen design heeft met ook een volledig ander interieur. En ook de e-308 is als break verkrijgbaar, maar de vanafprijs van de Franse hatchback ligt iets hoger dan die van de Opel. Andere concurrenten zijn de Volkswagen ID.3/Cupra Born, die dankzij hun exclusief elektrische platform meer binnenruimte bieden, maar ook een minder alledaags design hebben. Ook de MG4 kan een interessant alternatief vormen, met veel binnenruimte en een bruikbaar rijbereik voor een scherpe prijs. Wil je graag iets meer luxe, dan is er nog de Renault Mégane E-Tech.

FAQ

Hoeveel kost de Opel Astra Electric?
De Opel Astra Electric is nieuw verkrijgbaar in België vanaf 39.990 euro inclusief btw. De GS kan je al krijgen vanaf 43.700 euro. Daarmee is hij met dezelfde uitrusting bijna exact even duur als de Astra Plug-In Hybrid.
Hoe groot is de koffer van de Opel Astra Electric?
De Opel Astra Electric 5-deurs heeft een kofferruimte van 352 liter, wat identiek is aan die van de Plug-in Hybrid. De Astra Electric Sports Tourer biedt 516 tot 1.553 liter opbergruimte.
Wat is de actieradius van de Opel Astra Electric?
De Opel Astra Electric heeft een actieradius van maximaal 418 km volgens de WLTP-cyclus.