











Saab
Vind het model dat bij je past.
Actueel aanbod voor Saab
-
Saab 9000 2.3 Turbo Sport Aero Hirsch
€ 6.250,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 247.000 km
- 02/1995
- 165 kW (224 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2630 Aartselaar -
Saab 9-3 9-3 2.0 T CabrioVector
€ 4.950,-Hele goede prijs- 102.000 km
- 01/2006
- 154 kW (209 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1700 Dilbeek -
Saab 9-3 1.9 TTiD DPF Linear
€ 2.200,-Goede prijs- 230.000 km
- 04/2011
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
4,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2830 Willebroek -
Saab 9-3 SW 1.9 TiD Vector
€ 1.500,-Geen informatie- 131.000 km
- 06/2009
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-5530 yvoir -
Saab 900 i 2.1-16
€ 850,-Geen informatie- 310.000 km
- 01/1991
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3200 Aarschot -
Saab 9-3 1.9 TTiD DPF Griffin
€ 2.850,-Correcte prijs- 330.000 km
- 10/2011
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
4,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
119 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1030 Schaerbeek -
Saab 9-3 2.0i SE
€ 900,-Geen informatie- 300.000 km
- 04/1999
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1450 Chastre -
Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TiD 16v bj. 2006 198000km
€ 3.950,-€ 3.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Goede prijs- 198.000 km
- 07/2006
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
199 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9160 Lokeren -
Saab 9-3 1.9 Tid bj. 2007 179000km
€ 1.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Goede prijs- 179.000 km
- 01/2007
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
149 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9160 Lokeren -
Saab 9-3 SW 1.9 TiD 16v Vector Sport DPF
€ 1.900,-Hele goede prijs- 252.400 km
- 01/2007
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
179 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7020 Nimy -
Saab 9-3 9-3 1.9 TiD DPF Vector
€ 3.500,-Correcte prijs- 240.000 km
- 04/2009
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
147 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2400 Mol -
Saab 900 2.0 Turbo / MOTEUR OK - BOITE A REVISER
€ 2.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 281.000 km
- 11/1989
- 115 kW (156 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1390 Grez-Doiceau -
Saab 9-5 2.8T V6 XWD Aut. Aero
€ 15.000,-Geen informatie- 250.060 km
- 09/2011
- 221 kW (300 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
10,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2280 Grobbendonk -
Saab 9-3 2.0l Cabrio Vector
€ 4.950,-Correcte prijs- 130.000 km
- 01/2005
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
8,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3078 Everberg -
Saab 9-3 1.9 TIDS 150 FAP Edition Spéciale
€ 2.300,-Hele goede prijs- 220.000 km
- 07/2008
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
156 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6032 Charleroi -
Saab 9-3 9-3 1.8 t Aut. Edition
€ 2.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Goede prijs- 175.154 km
- 06/2006
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1770 Liedekerke -
Saab 9-5 2.0TiD Aut. Vector
€ 4.999,-Geen informatie- 290.000 km
- 05/2011
- 120 kW (163 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-210101 Targu Jiu Romania -
Saab 9-3 Cabriolet
€ 3.700,-Geen informatie- 136.000 km
- 04/1998
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5001 Namur -
Saab 9-3 9-3 1.8 t Cabrio Vector
€ 12.499,-Geen informatie- 44.366 km
- 05/2004
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
8,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9000 Gent -
Saab 9-3 9-3 Cabriolet 1.9 TTiD Aero TX Edition Plus
€ 7.500,-Correcte prijs- 162.890 km
- 08/2010
- 132 kW (179 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4000 Liege
Interesse in een Saab
Bijzonderheden van Saab
- Eigenzinnige auto's
- Hoogwaardige technologie
- Veilige auto's
Historie Saab
Saab werd in 1937 opgericht en stond al snel bekend om zijn innovaties op het gebied van veiligheid, aerodynamica en turbotechnologie. Tussen 1949 en 2012 produceerde Saab een indrukwekkend scala aan auto's, met innovatieve technologie en een uniek Scandinavisch design. Echter, ondanks de successen, verdween Saab uiteindelijk met stille trom uit het autolandschap.
Het verhaal van Saab begon officieel in 1937, toen het bedrijf werd opgericht door de Zweedse luchtvaartingenieur Anders Wallenberg. Het bedrijf had als hoofddoel het bouwen van vliegtuigen voor de Zweedse luchtmacht, om de neutraliteit van het land te waarborgen naarmate de Tweede Wereldoorlog dichterbij kwam. Saab staat dan ook voor 'Svenska Aeroplan Aktiebolaget'. Dat is Zweeds voor 'Zweeds vliegtuigbedrijf'. Toen de oorlog tot een einde kwam en de markt voor gevechtsvliegtuigen afnam, zocht het bedrijf naar nieuwe mogelijkheden om te diversifiëren.
In 1948 werd het bedrijfsterrein in het Zweedse Trollhättan omgebouwd voor de assemblage van auto's. Het hoofdkantoor verhuisde naar deze locatie en is er altijd gebleven. Vier prototypes werden gemaakt onder de naam 'Ursaab' of 'originele Saab', genummerd van 92001 tot 92004, voordat het uiteindelijke productiemodel, de Saab 92, werd ontworpen en uitgebracht in 1949. De 92 was een van de eerste auto's met 'pop-up' koplampen, ruitensproeiers en voorwielaandrijving met onafhankelijke ophanging.
De Saab 93, 95 en 96 waren allemaal gebaseerd op de Saab 92. In 1969 introduceerde het merk de Saab 99, het eerste compleet nieuwe model in 19 jaar. Met talloze innovaties en kenmerken die de designtaal van Saab decennialang zouden definiëren, was de Saab 99 een baanbrekende auto. Enkele opvallende kenmerken waren onder andere een omhullende, gestroomlijnde voorruit, zelfherstellende bumpers en koplampsproeiers.
In 1978 rolde de langverwachte opvolger van de Saab 99 van de band: de Saab 900. Met bijna een miljoen geproduceerde exemplaren werd de 900 al snel het bestverkochte en meest iconische model van Saab. Maar daar bleef het niet bij. In 1986 werd een cabrioletversie geïntroduceerd. Deze werd zo geliefd dat hij bijna 20 procent van alle 900-verkopen voor zijn rekening nam.
In 1997 introduceerde het merk de vervanger voor de inmiddels verouderde 9000: de Saab 9-5. Kort hierna – na een langdurige samenwerking van twintig jaar tussen Saab en Scania-Vabis – kwam er in het jaar 2000 een nieuwe wending toen de Amerikaanse autofabrikant General Motors een aandeel van 50 procent in Saab kocht. Later dat jaar voltooide General Motors de overname van Saab en werd het volledig eigenaar. Vanaf dat moment werd de productie van Saab-auto's niet langer door Saab zelf uitgevoerd.
In de nasleep van de economische malaise van 2007 maakte eigenaar General Motors bekend dat Saab in december 2008 een 'herziening' zou ondergaan. Een spannende en onzekere tijd voor de werknemers en fans van Saab. In 2010 besloot GM om het Zweedse merk aan het Nederlandse Spyker te verkopen. Ondanks inspanningen om het merk nieuw leven in te blazen, slaagde Saab er niet in winstgevend te zijn. In 2011 werd het faillissement van Saab officieel uitgesproken en verdween het merk van het wereldtoneel. In 2012 werd het merk ondergebracht onder een nieuw opgerichte fusie van bedrijven, genaamd NEVS (National Electric Vehicle Sweden).
Desondanks wordt het erfgoed van Saab nog steeds gekoesterd door autoliefhebbers en wordt het herinnerd als een merk dat innovatie en uniek design hoog in het vaandel had staan. Het verhaal van Saab blijft een intrigerend hoofdstuk in de geschiedenis van de auto-industrie.
Modellen en varianten
De eerste Saab-auto's werden in de Trollhättan-fabriek in Zweden in gebouwd. Deze voormalige vliegtuigfabriek bleef tot het einde van Saab in 2011 open. In de Valmet Automotive fabriek in Uusikaupunki, Finland rolden tussen 1969 en 2003 ook verschillende Saab-modellen van de band. Na 2003 verhuisde de productie van deze fabriek naar Graz, Oostenrijk.
| Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
|---|---|---|---|---|---|
| 92 | 4-drs. sedan | Benzine | 0,7 l | 15 kW (25 pk) | n.b. |
| 93 | 4-drs. sedan | Benzine | 0,7 l | 25 kW (33 pk) | n.b. |
| 94, 97 (Sonett I, II en III) | 2-drs. coupé | Benzine | 0,7-1,5 l | 42.9-48 kW (57.5-65 pk) | n.b. |
| 95 | 4-drs. sedan | Benzine | 0,8-1,7 l | 28-54 kW (38-73 pk) | n.b. |
| 96 | 4-drs. sedan | Benzine | 0,8-1,7 l | 28-54 kW (38-73 pk) | n.b. |
| 99 | 4-drs. sedan | Benzine | 1,7-2,0 l | 64-81 kW (86-110 pk) | n.b. |
| 900 | 4-drs. sedan, 5-drs. hatchback | Benzine | 2,0-2,1 l | 73,5-107 kW (100-145 pk) | n.b. |
| 9000 | 5-drs. hatchback | Benzine | 2,0-3,0 l | 92-154 kW (123-207 pk) | n.b. |
| 9-3 | 4-drs. sedan, 5-drs. stationwagen | Benzine, Diesel | 2,0-2,3 l | 96-151 kW (130-202 pk) | n.b. |
| 9-5 | 4-drs. sedan, 5-drs. stationwagen | Benzine, Diesel | 1,9-2,3 l | 110-228 kW (148-306 pk) | n.b. |
Prijzen
Nieuwprijzen
Het faillissement van de Zweedse autofabrikant Saab in 2012 betekende het einde van een tijdperk. Sindsdien zijn de modellen van Saab niet meer nieuw te koop. Ondanks hun reputatie voor luxe uitrusting en innovatieve technologie stonden Saab-modellen altijd bekend om hun redelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met name de modellen met turbo vielen op door hun krachtige prestaties en werden vaak iets hoger geprijsd dan de ongeblazen tegenhangers. Niettemin boden Saab-auto's altijd een aantrekkelijke mix van comfort, prestaties en stijl, wat hen geliefd maakte bij autoliefhebbers die op zoek waren naar een unieke rijervaring.
Prijzen van occasions
Saab heeft tot 2012 auto's gebouwd. Voor autoliefhebbers die op zoek zijn naar een relatief moderne Saab, zijn er dus nog steeds mogelijkheden om een model te vinden dat aan hun wensen voldoet. Nostalgische occasions – zoals de 92, 99 of 900 – zijn ook goed te vinden. Een Saab-occasion is er al vanaf 1.000 euro. Voor een 9-5 ben je tussen de 5.000 en 20.000 euro kwijt. De Saab 900 Turbo is inmiddels een échte 'cult classic' en dat zie je terug in de prijs. Voor deze sportieveling betaal je soms al meer dan 30.000 euro.
Alternatieven
De grootste concurrent van Saab komt ook uit Zweden, namelijk Volvo. Ook Volvo staat bekend om zijn sterke focus op veiligheid en betrouwbaarheid. Ook Mercedes-Benz, Audi en BMW waren grote concurrenten van Saab.




