Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-93-l-01.jpg

Saab 93

Saab 93 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 93, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Saab 93

Saab 93 tweedehands auto
Saab 93 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

De Saab 93 (niet te verwarren met de Saab 9-3) is de tweede productieauto die vervaardigd is door de Zweedse autofabrikant. Dit model werd op 18 augustus 1955 aangekondigd, in reactie op speculaties over de ontwikkeling van een 3-cilinder tweetakt motor. Deze speculaties waren gaande sinds de introductie van de DKW 3-cilinder motor in maart 1953. Op 1 december 1955 zag de 93 het levenslicht. Sixten Sason ontwierp de 2-deurs coupé in een geheel nieuwe stijl, aangevuld met een aantal technische aanpassingen, maar met behoud van de verdeelde voorruit gedurende twee jaar.

Tot de uitgebreide re-engineering behoorde een in lengterichting gemonteerd 3-cilinder 748 cc tweetakt motor met 33pk (25 kW). De nieuwe motor had een kleiner slagvolume dan zijn voorganger, maar ontwikkelde meer vermogen. De 93 werd uitgerust met een geheel nieuwe versnellingsbak, maar de auto had nog steeds drie versnellingen, waarvan de eerste niet gesynchroniseerd was. De versnellingsbak werd voorzien van een vrijloop, om problemen met smering en vastlopen te voorkomen. Voorts introduceerde Saab al in 1957 veilige 2-puntsgordels als optie voor auto's op de Zweedse markt, maar het zou nog een aantal jaren duren voordat deze innovatie als standaard geaccepteerd zou worden.

Veranderingen aan de 93

De 93 was het eerste model dat officieel vanuit Zweden werd geëxporteerd, voornamelijk naar de Verenigde Staten. Een Saxomat koppeling en een cabrio coach (grote doek zonnedak) waren beschikbaar als opties. Zijn voorganger was de Saab 92 en deze werd opgevolgd door de Saab 96. In 1957 eindigde Erik Carlsson tijdens de Finland Rally op de eerste plaats in een 93. In 1959 won hij de Zweedse Rally, ook in hetzelfde model auto.

De productie van de 93 vond plaats gedurende de periode 1956-1960, in de klasse kleine gezinsauto met een 2-deurs coupé en een voorwielaandrijving. Dit model was nauw verwant aan de Saab 9-5 en de Saab GT750. De motor was een 750 cc Saab 2-takt I3 (benzine). De auto bevatte een 3-speed manual en de wielbasis was 2489 mm (98.0 inch). Met een lengte van 4007 mm, een breedte van 1581 mm en een hoogte van 1448 mm, bedroeg het lege gewicht van de Saab 93 ongeveer 787 kg.

Het model 93 niet verwarren met het model 9-3

Met elf grote wijzigingen verdiende de 93 een nieuwe benaming: 93B, voor het eerst gepresenteerd op 2 september 1957. De originele tweedelige voorruit werd vervangen door een eendelige voorruit. Deze voorruit stond het gebruik van grotere ruitenwissers toe, die parallel werken en een gebied omvatten groter dan 43%. De lichten van de richtingaanwijzers werden vervangen door knipperlichten. Het hang- en elektrisch systeem werd verder verbeterd en tussen het contactslot en de startmotor kwam gepantserde kabel. De tank was nu zelf mengend en de oliedosering werd verlaagd van 4% naar 3%.

De Saab 93 moet overigens niet worden verward met de Saab 9-3 (Saab nine-three). De eerste generatie Saab 9-3 was namelijk een doorontwikkeling op de Saab 900NG. Afgezien van enkele minimale veranderingen, was de vormgeving van dit model haast hetzelfde als de nieuwe Saab 900. De eerste generatie Saab 9-3 kende drie uitvoeringen: een driedeurs coupé, tweedeurs cabriolet en een vijfdeurs hatchback.

De varianten Saab 93B en 93F

Varianten op de Saab 93 zijn de Saab 93B en de Saab 93F. De in 1959 geproduceerde Saab 93B is een geweldige mix van de vroege classic Saab bodystyle, maar met een krachtigere GT850 motor. Ook wel omschreven als machinaal gesorteerd met een nieuw gegenereerde freewheelen transmissie, is de Saab 93B geschikt voor lange reizen op autowegsnelwegen.

De 93 werd geproduceerd van 1956 tot 1960. In het najaar van 1959 werd de variant Saab 96F geïntroduceerd, met aan de voorzijde scharnierende deuren van de Saab GT750. 1960 was het laatste jaar van productie voor de Saab 93. Dit model werd vervangen door de Saab 96, hoewel beide modellen naast elkaar werden verkocht gedurende de eerste helft van dat jaar. Van de Saab 93 zijn er in totaal 52.731 stuks gemaakt. Een tweedehands auto van dit merk en model is tegen een redelijke prijs te krijgen en staat borg voor een uitstekende performance.