Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
skoda-banner-l-01.jpg

Skoda SUV

Na de val van de Berlijnse muur volgt er in 1991 een gedeeltelijke overname van Škoda-aandelen door de 'Volkswagen Group'. Vanaf die tijd gaat Škoda nauw samenwerken met het Duitse Volkswagen dat een grote stempel gaat drukken op zowel de techniek als de ontwerpen. Tijdens de Geneva Motor Show van 2005 presenteert het Tsjechische bedrijf de eerste Škoda SUV als concept car. Het ontwerp, genoemd naar het sneeuwmonster dat volgens de overleveringen in de Himalaya zou wonen, kent vele futuristische kenmerken die in het daadwerkelijk geproduceerde model vervallen. De Yeti wordt in 2009 op diezelfde Geneva Motor Show getoond als productieauto.

De verschrikkelijke sneeuwman van Škoda

De Škoda Yeti is een combinatie van een compacte SUV en een MPV. De auto moet de concurrentie aangaan met de populaire Nissan Qashqai en de Toyota RAV4. De auto is opmerkelijk hoekig maar oogt vriendelijk. de Škoda staat hoog op zijn poten en de uitgeklopte wielkassen zijn gevuld met 17 inch lichtmetalen velgen. De hogere SUV-modellen zorgen voor een makkelijke instap en een goed overzicht tijdens het rijden. Het ontwerp is zeker origineel te noemen en leunt sterk op de gepresenteerde concept car van 2005. De achterkant is strak en degelijk en op het dak zijn robuuste rails geplaatst.

Ruimte van de Škoda SUV

Als bestuurder zit men diep in de stoel, waardoor het kenmerkende SUV gevoel ontstaat. In tegenstelling tot het exterieur is de binnenkant zeer degelijk en herkenbaar als typisch Volkswagen. De gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit en de afwerking is perfect. De ruimte voorin is riant en zelfs achterin heeft men meer dan voldoende ruimte, ook als de voorstoelen in de achterste stand staan. De achterbank is een zogenaamd 'VarioFlex' model wat inhoudt dat alle drie de zittingen onafhankelijk, door middel van een rails, verstelbaar zijn. Na het verwijderen van de achterstoelen creëert men een laadruimte met een forse inhoud van 1760 liter. Een bagagenet en afdekhoes horen tot de standaarduitrusting.

Rijden met de Yeti

De cross-over is verkrijgbaar in diverse benzine- en dieselvarianten. De motoren zijn Volkswagenmodellen en de verschillende TSI-motoren zijn een 1.2 liter, een 1.4 liter en een 1.8 liter. De turbodiesels zijn de 1.6 liter TDI en de 2.0 liter TDI. De auto is verkrijgbaar met vierwielaandrijving en de duurdere versies ook met automatische versnellingsbak. De besturing is bovengemiddeld voor een SUV en de wegligging is prima.

Facelift in 2014

De Yeti is vanaf het jaar 2014 niet echt veranderd, maar wel verkrijgbaar met twee gezichten, de normale urbane uitvoering en de outdoor-versie. De normale versie is elegant vormgegeven met meegespoten panelen rondom. De outdoor-versie heeft juist matzwarte accenten en een nadrukkelijk aanwezige bodembeschermer gekregen. Alleen het front is anders ten opzichte van de eerste generatie Yeti, de motoren zijn dezelfde gebleven. De Yeti met vierwielaandrijving is uitermate geschikt voor terreinavonturen. Deze modellen bezitten een speciale 'off-road' knop voor een compleet computergestuurde terreinrit. Door middel van een elektronische afdaalhulp en diverse hulpmiddelen voor het beklimmen van steile hellingen kan men alle kanten op.