Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Skoda Enyaq iV 80X 2022

Skoda Enyaq iV

1 / 4
Skoda Enyaq iV 80X 2022
Skoda Enyaq iV 80X 2022
Skoda Enyaq iV 80X 2022
ENYAQ iV laterale destra 1100

Sterke punten

Interieurruimte Praktische aspecten Algemeen comfort

Zwakke punten

Onhandig infotainmentsysteem Ergonomische details Matige snellaadcapaciteit (125 kW)

Skoda Enyaq Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Skoda Enyaq, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7 - 8.7s
Maximumsnelheid:160 - 160 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):15.5 - 17.3 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4649 x 1879 x 1616 mm
Portieren:5
Kofferruimte:585 - 1710 liter
Aanhangergewicht:530 - 616 kg

Stroom en ruimte

De Volkswagen-groep streeft op grote schaal elektrificatie na en dat wordt weerspiegeld in al zijn merken, maar de Skoda Enyaq iV heeft zijn eigen persoonlijkheid. De nieuwe Tsjechische elektrische SUV krijgt een batterij van maximaal 80 kWh voor een maximaal rijbereik van 537 kilometer.

Interesse in een Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV tweedehands auto
Skoda Enyaq iV nieuwe auto
Skoda Enyaq iV dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • De Skoda Enyaq iV is gebaseerd op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep en profiteert van de efficiënte motoren en batterijen van de groep.

  • Hoewel hij vrij nieuw is, is de Skoda Enyaq iV er al in verscheidene versies met batterijen van 60 kWh of 80 kWh voor een maximaal rijbereik van 532 kilometer.

  • Ook het motoraanbod wordt uitgebreid, met vermogens die variëren van 180 pk tot 306 pk met vierwielaandrijving.

  • De Skoda Enyaq iV is groter dan al zijn elektrische broers en zussen, en is dus een goede gezinsauto met een uitstekende interieurruimte en grote koffer.

  • De Skoda Enyaq iV heeft een eigen stijl, met de rechte lijnen en hoekige vormen die we kennen van het Tsjechische design.

Alle belangrijke gegevens over de Skoda Enyaq

Motoren

De Skoda Enyaq iV is gebaseerd op het MEB-platform. Die modulaire basis, die door de Volkswagen-groep speciaal voor elektrische voertuigen werd ontwikkeld, deelt hij onder meer met de Audi Q4 E-Tron en de VW ID.4. Dit platform geeft de Tsjechische elektrische SUV toegang tot twee batterijen en drie vermogensniveaus.

De instapversie is uitgerust met een batterij van 58 kWh die stroom levert aan een 132 kW/180 pk sterke elektromotor op de achteras (Enyaq iV 60). Deze versie heeft het kleinste rijbereik in het gamma, 406 kilometer (WLTP).

Alle andere versies van de Skoda Enyaq iV zijn uitgerust met een grote batterij met een capaciteit van 77 kWh. Gekoppeld aan een 204 pk sterke elektromotor op de achteras (Enyaq iV 80) geeft dit de elektrische SUV een rijbereik van 532 kilometer (WLTP), het ruimste rijbereik in het gamma. Vierwielaandrijving wordt gevormd door de integratie van een tweede motor op de vooras. Deze versie (Enyaq iV 80X) met 306 pk heeft een rijbereik van 513 kilometer (WLTP).

De twee batterijen van de Skoda Enyaq iV kunnen worden aangesloten op een DC-snellaadstation. De kleine batterij gaat van 10 naar 80 procent in 35 minuten bij een maximaal vermogen van 120 kW. De grote batterij doet hetzelfde in 29 minuten bij een maximaal vermogen van 135 kW.

Afmetingen

Met een lengte van 4,65 meter, een hoogte van 1,62 meter en een breedte van 1,88 meter is de Skoda Enyaq iV een van de grotere elektrische crossovers. Hij heeft ook een grote wielbasis van 2,75 meter. Qua gewicht is de Tsjech niet de lichtste van allemaal, met een totaalgewicht dat varieert van 2.071 tot 2.381 kg voor de versie met vierwielaandrijving.

Met een koffervolume van 584 liter is de Skoda Enyaq iV een van de meest royale elektrische SUV's in welk segment dan ook. Hij doet zelfs beter dan zijn broers en zussen bij VW en Audi. Met de achterbank neergeklapt neemt die ruimte toe tot 1.710 liter. Jammer genoeg laat het MEB-platform waarop de Enyaq iV is gebaseerd geen kofferruimte onder de voorste motorkap toe.

Uitvoeringen

Zoals gebruikelijk bij Skoda wordt de Enyaq iV aangeboden in twee uitvoeringen. De naamloze instapversie heeft al 19-duimsvelgen, full-ledkoplampen, het infotainmentsysteem met scherm van 13 duim en een snelheidsregelaar. De Sportline-versie, leverbaar op alle motoren, voegt een sportievere look, 20-duimsvelgen en sleutelloos openen/sluiten/starten toe.

Om het interieur aan te kleden, biedt Skoda verschillende Design Selections aan. Die combineren verschillende materialen en decoratieve inzetstukken om een specifieke sfeer te creëren. Er zijn er vier, variërend van kunstleer via natuurlijk leer en suède tot natuurlijke stof en wol.

Voor 2022 heeft Skoda ook een variant van de Enyaq iV met een aflopende daklijn geïntroduceerd. Die heet simpelweg Enyaq Coupe iV.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het Skoda Enyaq iV-gamma begint vanaf 45.690 euro (Enyaq iV 60). De grotere batterij van 77 kWh en de krachtigere motor (80) kosten 51.990 euro, terwijl de versie met vierwielaandrijving (80X) 2.700 euro extra kost. Het uitrustingsniveau Sportline kost ongeveer 8.000 euro meer. Omdat hij nog jong is, is de tweedehandsmarkt niet overspoeld met Skoda Enyaq iV's, en daarom beginnen de tweedehandsprijzen bij 47.000 euro.

Skoda biedt zijn Enyaq iV aan met verschillende leasepakketten voor particuliere en zakelijke klanten. Die variëren van verhuur op lange termijn, financiële leasing, financiële renting en klassieke financiering.

Aangezien de Skoda Enyaq elektrisch is, is hij in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. In Brussel genieten 100% elektrische wagens een korting op de inschrijvingstaks van 61,50 euro. Ook de wegenbelasting is met 85,27 euro de laagst mogelijke.

Design-highlights en interieur

Hoewel hij op dezelfde fundamenten staat als de elektrische auto's van Volkswagen of Audi, verschilt de Skoda Enyaq door zijn typische design van het Tsjechische stijlhuis. Waar vele anderen kiezen voor een futuristische stijl, kiest deze elektrische SUV voor een traditionele aanpak.

Exterieur

De Skoda Enyaq iV is misschien wel een van de enige elektrische SUV's op basis van een specifiek platform die nog een grille heeft. Dat is een bewuste keuze van Skoda om niet al te veel te choqueren. Het kan ‘s nachts zelfs verlicht worden. De rest van de styling volgt de typische codes van het merk: strakke, rechte lijnen en hoekige vormen. Op de flanken beklemtonen 19-duimsvelgen de grootte van de SUV, terwijl de kofferruimte achteraan toegankelijk is via een grote achterklep waarop het woord ‘Skoda’ voluit staat gespeld. Op het eerste gezicht ziet deze SUV er niet elektrisch uit. Hij is bijna even groot als zijn broer in het Tsjechische gamma, de Kodiaq.

Interieur

Het verschil tussen de futuristische Volkswagen en de klassieke Skoda zet zich voort in het interieur. De basiselementen van het dashboard zijn niettemin dezelfde. Er is het minimalistische 5,3 duim grote instrumentenpaneel, het centrale infotainmentscherm van 13 duim en zelfs het optionele head-updisplay met augmented reality. Maar Skoda verpakt het geheel op een veel traditionelere manier, met een reeks Design Selections die de bekleding van de zetels en het dashboard veranderen. Zoals het een goede Skoda betaamt wordt natuurlijk ook het praktische niet over het hoofd gezien, met praktische opbergvakken overal en de beroemde paraplu's in de voorportieren.

Veiligheid

De Skoda Enyaq is uitgerust met het hoogste niveau van veiligheidssystemen. Naast alle airbags is de elektrische SUV voorzien van alle actieve uitrusting. Die omvat onder meer rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, autonome noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning. Als optie kan hij worden uitgerust met adaptieve cruise control. Daardoo heeft de Skoda Enyaq iV in 2021 5 sterren gekregen in de Euro NCAP-crashtests. De organisatie zegt dat het zelfs de beste is in zijn segment.

Alternatieven

De Skoda Enyaq iV speelt in het segment van de middelgrote elektrische crossovers/SUV's en moet het opnemen tegen een reeks nieuwe concurrenten. In de eerste plaats zijn er de interne rivalen, zoals de Volkswagen ID.4 of Audi Q4 E-Tron. Dan zijn er nog de Ford Mustang Mach-E, Mercedes GLB of de Koreanen met de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5.