Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren. Gebruikt u toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu om terug te gaan.

10 legendarische auto’s met manuele versnellingsbak

Hebt u heimwee naar de goeie oude tijd waarin manuele versnellingsbakken onmisbaar waren in sportauto’s? Wij zochten 10 legendarische exemplaren met manuele bak.

Vandaag is een sportwagen met manuele versnellingsbak een zeldzaamheid geworden. Toch is het nog niet zo lang geleden dat de paarden onder de motorkap niet alleen door onze rechtervoet getemd werden. Een lijst van alle sportwagens met manuele bak is natuurlijk eindeloos, dus wij zochten enkele van de belangrijkste. Dit is ons overzicht:

1. McLaren F1

Is er een auto meer legendarisch dan de McLaren F1? Deze supercar ontsproot aan de verbeelding van de Britse ingenieur Gordon Murray en kreeg een 6.0 V12 van BMW-origine met 627 pk. Door de lange zesde versnelling van de manuele bak haalde de F1 een topsnelheid van 391 km/u.

AS24 Manuele bak McLaren F1

2. Porsche 911

Kunnen we over sportwagens praten zonder de beroemdste van allemaal te vernoemen? De Porsche 911 koppelt zijn flat six al generaties lang aan een manuele bak. In 1987 kreeg hij er een met vijf verzetten (G50), die net als de motor op de achteras werd geplaatst.

AS24 Manuele bak Porsche 911

3. Chevrolet Corvette

Amerikanen staan meestal niet bekend om hun manuele versnellingsbakken... behalve in hun sportwagens. De (in vergelijking) kleine, wendbare en snelle Chevrolette Corvette C2 (Stingray) koppelde zijn V8 aan een manuele versnellingsbak met drie verzetten. De bak met vier verzetten was een optie.

AS24 Manuele bak Chevrolet Corvette

4. Aston Martin DB5

Niet alle Aston Martin DB5-exemplaren waren voorzien van een rode knop op de versnellingspook om de schietstoel te activeren. Die ‘optie’ was uiteraard alleen voorbehouden voor James Bond. De 4.0 zes-in-lijn van de ‘gewone’ versie was gekoppeld aan een vijfversnellingsbak van toeleverancier ZF.

AS24 Manuele bak Aston Martin DB5

5. Volkswagen Golf GTI

De eerste hot hatch was uiteraard ook voorzien van een manuele versnellingsbak. Hij koppelde zijn 1.6 van 110 pk eerst aan een vierversnellingsbak, later aan een vijfbak. Opmerkelijk detail: de knop op de versnellingspook is... een golfballetje.

AS24 Manuele bak VW Golf GTI

6. Ferrari Testarossa

De Testarossa zette de traditie van het open versnellingsbakrooster voort, dat zorgde voor een perfecte geleiding. Waarom de Testarossa? Naast zijn 5.0 V12 van 390 pk is er natuurlijk... Miami Vice.

AS24 Manuele bak Ferrari Testarossa

7. Bugatti EB110

Voor de Veyron ten tonele verscheen bestond er een Bugatti met motor centraal achterin. De V12 met vier turbo’s van de EB110 kanaliseerde zijn 600 pk (in de Super Sport) door een manuele zesbak die gemaakt was van magnesium en titanium.

AS24 Manuele bak Bugatti EB110

8. BMW M3 (E30)

De eerste M3 ontstond als een eenvoudig homologatiemodel voor de Group A maar werd een echte legende. Zijn atmosferische viercilinder van 200 pk was gekoppeld aan een kort gespreide vijfversnellingsbak met “dog leg”-patroon.

AS24 Manuele bak BMW M3

9. Jaguar XJ 220

Jaguar beloofde destijds een hypercar met V12... om te eindigen met een V6. Gelukkig zorgden twee turbo’s voor niet minder dan 550 pk. De XJ 220 was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak en vierwielaandrijving.

AS24 Manuele bak Jaguar XJ 220

10. Mazda MX-5

In 1989 zorgde Mazda voor een opflakkering van de liefde voor kleine tweezitsroadsters. De kleine 1.6 met dubbele bovenliggende nokkenassen was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

AS24 Manuele bak Mazda MX-5

Alle artikels

Deze 10 auto’s ziet u niet meer terug in 2020

Advies · Auto kopen

Een mild hybrid, wat is dat nu?

Advies · Auto kopen

Een auto kopen op het Autosalon: ja of nee?

Advies · Auto kopen
Ontdek meer