Ga naar hoofdinhoud

100 jaar Mazda: een beknopte geschiedenis

Mazda viert dit jaar haar 100e verjaardag in de autoindustrie. Een trip down memory lane dringt zich op, samen met felicitaties van de burgemeester.

Op 30 januari 1920 ontstond Mazda onder de onuitspreekbare naam "Toyo Cork Kogyo Co., Ltd" in Hiroshima. Het duurde echter nog tot 1931 vooraleer het merk de Mazda-Go riskja introduceerde en zich begon toe te leggen op de productie van voertuigen. Tijdens de oorlog produceerden de Japanners in die periode ook wapens, een winstgevende business.

Mazda ging echter steeds meer de autorichting uit en in 1960 werd de R360 geproduceerd, een kei-car met twee deuren en een 356 cc grote V-twin-motor met maar liefst 16 pk en 22 Nm. Niet meteen de meest tot de verbeelding sprekende auto, maar Mazda had haar eerste autostappen toch maar gezet.

AS24 Mazda R360 Coupé

Spannender was de Mazda Cosmo Sport, die geïnspireerd door de NSU Ro80 een wankelmotor onder de kap kreeg. Die wankelmotor bleef sindsdien in de geschiedenis van Mazda her en der opduiken. Mazda lanceerde zelfs een modellenlijn die de wankelmotor in haar naam droeg, met de R100 en de RX-modellen voorop. De RX-7 uit de jaren 80 en de RX-8 uit begin deze eeuw zullen bij velen nog wel een belletje doen rinkelen.

AS24 Mazda Cosmo Sport

Intussen bouwde Mazda naarstig verder aan andere modellen. De 616 was vanaf 1970 de grotere middenklasseberline, later bekend als de 626 en tegewoordig gewoon "6", vol zelfvertrouwen. Ook de 323 is een sterkhouder die het al sinds 1963 uitzingt. Voor de hatchbacks en sedans hebben we het niet zo - hoewel, zo'n MPS-versie van de 323 of 626, met een mooie 280 pk slaan we niet af. Een Mazda is vooral interessant vanwege de innovatieve en soms experimentele oplossingen. Want toen andere merken de wankelmotor al lang hadden opgegeven omdat ze hem niet efficiënt genoeg kregen, bleef Mazda de motor verder ontwikkelen.

De Mazda MX-5 kreeg geen wankelmotor, maar die had en heeft hij niet nodig om zijn deel van de Mazda-geschiedenis op te eisen. De kleine roadster is sinds 1989 het summum van rijplezier voor een betaalbare prijs. Hij zou geïnspireerd zijn op de MGB en de Lotus Elan, maar daar nog de Japanse betrouwbaarheid aan toevoegen. Vele merken hebben sinds die tijd geprobeerd een concurrent te voorzien, maar de Mazda MX-5 overleefde ze allemaal. Wist u trouwens dat de M in de reeks voor "Mazda" staat? De opklappende koplampen overleefden de eerste generatie niet, want ze zouden niet veilig zijn bij aanrijdingen met voetgangers.

AS24 Mazda MX-5

Naast de MX-5 zorgde Mazda in de jaren 90 voor een MX-lijn. De MX-6 was daarbij de strak gelijnde coupévariant van de 626 uit die periode. Ook zorgden ze voor de kleinste V6-motor, door in de jaren 90 de MX-3 V6 te produceren. Die viel in een gunstig fiscaal stelsel in thuisland Japan, met toch nog 130 pk en een topsnelheid van 202 km/u. Een andere opvallende wagen in die periode was de 121, die in ons land de bijnaam 'bolhoedje' kreeg, vanwege zijn relatief ronde vorm, hoge dak en dat gekke kofferklepje achterop.

AS24 Mazda 121

Mazda is ook voorloper op vlak van onderverdelen in andere automerken. Zo was er Autozam, dat de kleine wagens en de kei-cars produceerde, vooral Suzuki's met een ander logo erop. Eunos was destijds dan weer de divisie die de hoger gepositioneerde modellen op de thuismarkt onder haar vleugels nam. In Europa probeerde Mazda het met de Xedos-modellen, maar in tegenstelling tot Lexus bij Toyota sloeg Xedos bij ons niet aan.

AS24 Mazda Xedos 6

In de afgelopen 100 jaar is Mazda ook actief geweest in de racerij. De rally-323's sieren her en der nog lokale rallyproeven. Het merk haalde zijn grootste succes echter met de 787B in de 24 Uren van le Mans in 1991. Het werd de enige zuigerloze auto ooit die op het hoogste schavotje in de uithoudingsrace mocht staan. Mocht u de kans krijgen, zoek eens wat geluidsfragmentjes van de wagen op. Het is de moeite.

AS24 Mazda 787B

Ook in de reclame blinkt Mazda af en toe uit in originaliteit. Wie herinnert zich de reclame niet waarin een Mazda-ingenieur de deur telkens weer dichtslaat, waarna een andere telkens "OK" zegt? Het droeg bij tot het imago van Mazda als betrouwbaar automerk. Ook de "Zoom Zoom"-slogan heeft een hele tijd onze reclameborden gesierd.

Vandaag heeft Mazda het innovatieve nog altijd in zich. Zo blijven ze hun turboloze benzinemotoren verfijnen en ontwikkelden ze de SkyActiv-X-motor, een benzinemotor met de goeie eigenschappen van een diesel. Eind 2019 stelde Mazda de MX-30 voor. Alweer een wagen die afwijkt van het vaak bewandelde pad. Het is de eerste elektrische Mazda, klaar voor de toekomst.

Alle artikels

Een auto kopen op het Autosalon: ja of nee?

Advies · Auto kopen

Deze plug-inhybrides hebben het ruimste elektrische rijbereik

Advies · Auto kopen

10 opties die de autowereld veranderden

Advies · Auto kopen
Ontdek meer