Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

De 10 meest recente "auto’s van het jaar"

Elk jaar kiest een Europese jury van vakjournalisten de beste auto die dat jaar voorgesteld werd. Ook dit jaar wordt de prijs uitgereikt op het salon van Genève, in maart 2020. Wij duiken nog eens even in de archieven, en lijsten de winnaars van de voorbije tien jaar op.

2019: Jaguar I-Pace

Afgelopen jaar ging de Jaguar I-Pace met de overwinning aan de haal. De Brit was niet de eerste elektrische winnaar, want in 2011 ging de eerste Nissan Leaf hem voor. Wel werd het een spannende nek-aan-nekrace met de Franse Alpine A110. Uiteindelijk zetten meer juryleden de Jaguar op de eerste plaats.

AS24 COTY Jaguar I-Pace

2018: Volvo XC40

De eerste Zweedse overwinning was weggelegd voor Volvo’s compacte SUV. Hij behaalde een ruime overwinning, en liet onder meer de Spaanse Seat Ibiza en de BMW 5 Reeks comfortabel achter zich. De Zweed kreeg van zowat alle juryleden punten.

AS24 COTY Volvo XC40

2017: Peugeot 3008

Met de 308 viel Peugeot al eens in de prijzen, maar met de 3008 wisten de Fransen voor de eerste keer in de geschiedenis van de verkiezing een SUV op het hoogste schavot te plaatsen. Het illustreerde perfect de veranderde tijdsgeest: tien jaar voor deze 3008 stond er voor het laatst een monovolume op de eerste plaats.

AS24 COTY Peugeot 3008

2016: Opel Astra

De titel van Europese auto van het jaar is opvallend vaak weggelegd voor compacte hatchbacks uit het C-segment. Betaalbaarheid en polyvalentie wegen immers door in de beslissing van de jury, en daar zijn auto’s zoals deze Opel Astra dan ook sterk in.

AS24 COTY Opel Astra

2015: Volkswagen Passat

Volkswagen is een sterke kandidaat in deze verkiezing, en doet met zijn traditionele modellen dan ook vaak mee voor de prijzen. Winnen doet het echter niet zo vaak. In 2015 was het Duitse merk ijzersterk: het liet de eerste eredame, de Citroën C4 Cactus, mijlenver achter zich.

AS24 COTY VW Passat

2014: Peugeot 308

Zeiden we daarnet niets over compacte hatchbacks uit het C-segment? Ook in 2014 was Peugeot een regelmatig terugkerende winnaar, met een 308 die niet alleen sterk vernieuwd was, maar ook veelzijdig, betaalbaar en aangenaam om rijden.

AS24 COTY Peugeot 308

2013: Volkswagen Golf

U vermoedt misschien dat een auto met imago van Duitse degelijkheid elke generatie opnieuw in de prijzen valt. Maar voor de vorige overwinning van de Volkswagen Golf moeten we terug tot... 1992. In 2013 was zijn overwinning wel afgetekend, met een verschil van meer dan 200 punten met het duo Toyota GT86/Subaru BRZ.

AS24 COTY VW Golf

2012: Chevrolet Volt/Opel Ampera

In 2012 viel het identieke duo Chevrolet Volt/Opel Ampera in de prijzen. Het was niet de eerste keer dat de overwinning naar een hybride ging: in 2005 ging de Toyota Prius hen voor. Wel was het duidelijk dat de jury voor de technologie van de range extender koos, waarbij de verbrandingsmotor energie opwekt om de batterij van de elektromotor te voeden.

AS24 COTY Opel Ampera

2011: Nissan Leaf

De Japanse Leaf was zijn tijd enigszins vooruit, en kon net als de Chevrolet Volt en Opel Ampera een jaar later de overwinning op zijn palmares schrijven door zijn innovatieve technologie. Al bedroeg de voorsprong op de tweede in het klassement, de Alfa Romeo Giulietta, maar enkele punten.

AS24 COTY Nissan Leaf

2010: Volkswagen Polo

Nadat de Golf in 1992 won, moest Volkswagen achttien jaar wachten voor het nog eens op het hoogste schavot mocht staan. Dat deed het met de Polo, die betaalbaarheid combineert met veelzijdigheid en een imago van degelijkheid, maar die zijn eerste achtervolger, de Toyota iQ, maar nipt achter zich liet.

AS24 COTY VW Polo

Alle artikels

Deze 10 auto’s ziet u niet meer terug in 2020

Advies · Auto kopen

Een mild hybrid, wat is dat nu?

Advies · Auto kopen

Een auto kopen op het Autosalon: ja of nee?

Advies · Auto kopen
Ontdek meer